Bräda till stor kille

mejg

Ny medlem
Bräda till stor kille
Hej!
Är ny på forumet och samtidigt på jakt efter en ny bräda.
Skulle klassificera mig som en medelgod åkare, som gärna åker fort hellre än kör i park.
När jag har sonderat marknaden, i synnerhet webbshoppar, har jag kommit fram till att det inte är helt att hitta en lämplig bräda...vad jag har förstått ska den vara cirka 25 cm kortare än åkaren..stämmer det?
Jag är i varje fall 201 cm, 90 kg, 48 i skor.
Därigenom önskar jag er hjälp, har ni några rekommendationer, märken att undvika, förslag på lämpliga brädor osv.

Tack på förhand!
 
Bräda till stor kille
Din egen längd är inte det avgörande när du ska välja längd på din bräda även om den spelar in. Vikten är av större betydelse och jag skulle påstå att med 90 kilo under bältet och 2 meter i längd så bör du ha en friåkningsinriktad bräda mellan typ 167 och 175.

Lib-Tech Skunk Ape 172 skulle vara klockren för dig. Även en 169 skulle funka bra. Jag tror att den svenska Lib-Tech distributören har en Skunk Ape 169 på lager. Även en Lib-Tech TRS 167 skulle kunna funka men jag tycker att den är i smalaste laget och lite för mjuk. Gnu Riders Choice 166W och Smokin KT-22 166W är två lite kortare brädor som båda är tillräckligt styva för dig.

Kontakta jakobwilhelmson@gmail.com och kolla om han har kvar Skunk Ape 169. Den kommer att bli riktigt bra för dig!!
 
Bräda till stor kille
Nitro Magnum 168 och Nitro Pantera wide 169 är absolut inte för lilla pojkar! Jag, 191 cm, 86 kg, sko 45, har provat och tyckte, att de är allt för stora för mig!
 
Bräda till stor kille
Tack för tipsen, ska undersöka dem närmare!
När det gäller längdvalet på Lib_Tech, om jag förväntar mig att väga mer nästa år är det då bättre att jag kör på 172 cm?
Om vi forsätter tala om Lib-Tech vilka bindningar bör jag komplettera med?

Jag hittade den här brädan på Ebay, vad tror ni om den?
Själv känner jag inte till märket, men den verkar ju ha bra längd, med tilltalande estetik samt relativt billig, eller?

http://cgi.ebay.de/Snowboard-FTWO-R...t_Snowboarding_Snowboards&hash=item415554c2ab
 
Bräda till stor kille
mejg sa:
Tack för tipsen, ska undersöka dem närmare!
När det gäller längdvalet på Lib_Tech, om jag förväntar mig att väga mer nästa år är det då bättre att jag kör på 172 cm?
Om vi forsätter tala om Lib-Tech vilka bindningar bör jag komplettera med?

Jag hittade den här brädan på Ebay, vad tror ni om den?
Själv känner jag inte till märket, men den verkar ju ha bra längd, med tilltalande estetik samt relativt billig, eller?

http://cgi.ebay.de/Snowboard-FTWO-R...t_Snowboarding_Snowboards&hash=item415554c2ab
FTWO Respect är en bra bräda, men inte wide, så allt för smal för dina 48 fötter.
 
Bräda till stor kille
mejg sa:
Tack för tipsen, ska undersöka dem närmare!
När det gäller längdvalet på Lib_Tech, om jag förväntar mig att väga mer nästa år är det då bättre att jag kör på 172 cm?
Om vi forsätter tala om Lib-Tech vilka bindningar bör jag komplettera med?

Jag hittade den här brädan på Ebay, vad tror ni om den?
Själv känner jag inte till märket, men den verkar ju ha bra längd, med tilltalande estetik samt relativt billig, eller?

http://cgi.ebay.de/Snowboard-FTWO-R...t_Snowboarding_Snowboards&hash=item415554c2ab
Ja, Skunk Ape 172 passar dig ännu bättre än 169. Jag har svårt att se att det skulle finnas någon bättre bräda för dig faktiskt.

Du bör köpa ett par stabila bindningar typ Flux SF45, Flux TT30, Union Force, Ride Double Agent, Rome 390 (Boss), Rome Arsenal eller kanske ett par K2 Formula.

Inget fel på F2 brädan men den är för smal och bindningarna är alldeles för dåliga.
 
Bräda till stor kille
Tack för svaren!

Bland bindningarna är det någon som är bättre än de andra eller är det designen som avgör valet?

Kan ni se några andra likvärdiga alternativ till skunk ape 172? Eller är det enda brädan, som är anpassad för större åkare?
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp