Brädköp imorrn, velar mellan 2 paket, hjälp snälla

Empz

Ny medlem
Hejsanhejsan!

Imorrn är det dags för ett brädköp, nämligen mitt första brädköp. Har åkt snowboard i 8 säsonger, dock bara ett fåtal veckor under varje säsong. Så jag vet inte riktigt vad man ska kolla på när det gäller brädor.

I och med att det är första brädan vill jag inte spendera en förmögenhet på den, i & med att jag är osäker på vad jag är ute efter.

Paketen jag har kollat på:
Head Rush rocka.
http://www.stadium.se/is-bin/INTERS...atalogUUID=v_7CROinTAUAAAEzrvEsPQIX&isEKiosk=
&
Ride Agenda.
http://www.stadium.se/is-bin/INTERS...atalogUUID=5WHCROinMSUAAAEzPVQQ16Y5&isEKiosk=

Det jag gillar mest är att chilla i backen, hoppa på alla möjliga hopp i backen och lite smått i parken (Vill dock utvecklas mer i parken). Och jag tror att jag föredrar mjuka brädor.

Jag är ca 177cm och väger runt 70kg, skulle 152cm's Agendan bli för kort för mig?

Och "prestandamässigt" är det väldigt stor skillnad på Head brädan och Ride brädan?
För prisskillnaden är ju inte sådär jätte stor, men jag hittar mer ang. Ride brädan på t.ex youtube och google, så det verkar ju vara en mer känd bräda i alla fall!

Sådär, så det jag vill ha er hjälp med är väl egentligen att hjälpa mig välja mellan dessa 2.

Sen kikade jag även på Burton Invader bootsen.
http://www.stadium.se/varumarken/burton/snowboard/123526/burton-invader
Hojta gärna till om ni vet något om dessa också, om dom är något att ha eller inte :)

Ledsen för att det blev så mycket text men jag hoppas att ni orkar läsa det ändå! :)

Tack så mycket!
//Emil

Av dom två så tror jag Ride 156 är mest bräda för pengarna, men jag skulle rekommendera dig att gå upp lite i storlek till en 159-160 lång bräda, lite stabilare och flyter bättre i pudret utan att sabba för dig om du ska snurra eller raila :P men som svar på din fråga ride 156 .
152 e lite kort tycker jag och burton gör bra skor, men jag skulle lugnt masa mig till butiken och pröva dom först.

SNÖ!

Ride känns mer som ett "riktigt" snowboardmärke...
152 känns kort... kanske 156-158.

Ride agenda är en trevlig bräda, men du ska nog ta 156 iaf. När det gäller skor är det bara att prova som gäller, hitta rätt storlek och den som sitter bäst/hårdast utan att du får ont.

J-Rosenqvist sa:
Av dom två så tror jag Ride 156 är mest bräda för pengarna, men jag skulle rekommendera dig att gå upp lite i storlek till en 159-160 lång bräda, lite stabilare och flyter bättre i pudret utan att sabba för dig om du ska snurra eller raila :P men som svar på din fråga ride 156 .
152 e lite kort tycker jag och burton gör bra skor, men jag skulle lugnt masa mig till butiken och pröva dom först.

SNÖ!
Han har ju dock inte nämnt något om puder och jag tror man märker grym skillnad på 159-160 kontra 152 när det gäller park och rails!

Jag har kört på 156 och är 178cm, det är väldigt allround och ett säkert val! Sen om man vill satsa lite så kan man ju prova kortare men jag har ingen aning om hur det kommer gå med min 150w men det får vi se när backen öppnar om någon vecka eller så :D

^ah fast han la till "utan att sabba för dig om du ska snurra eller raila"

han syftar väl på allround isf ..

efter en del utforskande har jag kommit fram till att 156 är ett ganska bra val mkt tack vare er såklart.

Senast ändrad:
KungMartin sa:
^ah fast han la till "utan att sabba för dig om du ska snurra eller raila"

han syftar väl på allround isf ..

efter en del utforskande har jag kommit fram till att 156 är ett ganska bra val mkt tack vare er såklart.
Jo och det står i quoten jag drog av honom, 8cm är rätt mycket så att säga att det inte sabbar i parken är ju bara till att ljuga, sen vad man måste offra för dom 8cm är ju en annan skillnad :P

Jag har åkt lite på Ride Agendan själv, ingenting som jag gillade så där jättemycket, men sen vill jag också ha en betydligt mjukare bräda och med rockerspann.
Jag, personligen, tyckte att 156 var lagom (när jag hade det) om man skulle köra väldigt blandad åkning.
Nu kör jag på en StepChild JibStick 153 som jag trivs kanoners med.
Jag är för övrigt 185 cm lång.

Men åter till det jag har sagt i så många såna här trådar innan.
Det är personligt och handlar helt och håller om vad du ska åka och hur du åker det.

Med det lilla man får fram ifrån din info så tror jag att 152 kommer att vara som handen i handsken i princip, då agendan inte är en särskillt mjuk bräda så kommer du kunna stå på bra i pisten och även köra lite småjibs i parken.

Hoppas att jag var till någon hjälp och lycka till!

PS. Jag åkte 2010-versionen av denna brädan då det var camber och inte särskillt mycket finesser på den. DS

Där har du mer info om den.

Och här är lite mer om Headen!

Senast ändrad:
haha jag älskar sådana videos eftersom alla brädor är bäst och det går att göra allt på dom :lol:

^hahahah tänkte precis kommentera det.

enligt honom är alla brädor bra xD dessutom tvekar jag på att han testat alla dom där brädorna han "reviewar" själv.

skulle vara värt o se om någon åker brädan först, och SEDAN betygsätter.

Oh, tack så mycket för alla svar!
Så vad jag förstår så bör Ride Agenda-11/12 156cm vara ett bättre val för mig?
152'an kanske är bättre för en person som bara är inriktad på park och har ännu mer parkerfarenhet än mig?
Haha, jag har också kollat på en massa videos från både honom och andra reviewers, men det roliga är, som ni redan har påpekat, att ALLA brädor han snackar om är RIKTIGT bra. Så därför tänkte jag att jag försöker ta hjälp utav er istället, som förmodligen inte är köpta som honom ;)

Tack åter för svaren, fortsätt gärna komma med pro's/cons om dom olika brädorna, alltid roligt att lära sig något nytt!

Peace!

Empz sa:
152'an kanske är bättre för en person som bara är inriktad på park och har ännu mer parkerfarenhet än mig?
Kortare är smidigare för lek pa olika objekt sa del 1 stämmer pa satt och vis.
Däremot skulle en mer erfaren akare, beroende pa anvandningsomrade, eventuellt föredra en lite längre stabilare bräda för att kunna köra hopp osv, om det nu inte vore bara för urban rails typ da en kortare skulle vara pa sin plats.

Aha okej! Fan, jag blir så förvirrad, har ju aldrig tänkt på det här med längden när man har hyrt bräda. Då har man sagt hur lång man vart och fått en bräda i handen haha. Dom flesta skriver ju faktiskt att 156'an skulle vara en säkrare längd. Ringde till Stadium i närheten för att kolla om dom hade den hemma, och såklart hade dom bara 152'an hemma, och jag behöver verkligen brädan idag. Tror ni att 152'an kommer vara FÖR kort? Kommer jag märka stor skillnad och isåfall på ett väldigt negativt sätt?
Och en fråga till bara, när man köper brädor så här så kommer dom väl "ready to go"? Så man behöver inte vaxa den och grejer nu innan jag ska åka?

Ledsen för alla dumma frågor, hoppas att ni inte tycker att jag är allt för dum i huvudet :)

Tusen tack återigen!

dra till stadium vettja och kolla på den.

vissa bräder kan vara antingen längre lr kortare än det "måttet" som står i deras namn. Går den bara upp till axeln skulle jag säga att den förmodligen skulle passa väldigt bra i parken. Däremot om du vill åka i pudersnö och i lite snabbare farter så skulle 156 göra en måtligt skillnad om jag ej förstått fel.

KungMartin sa:
vissa bräder kan vara antingen längre lr kortare än det "måttet" som står i deras namn.
Precis och för att citera mig själv från din tråd ...

linder sa:
Mätte förskojs skull mina brädor eftersom dom ändå står i vardagsrummet ... mätte från tip, tail på översidan (alltså hur hög brädan är) samt belagslängden

GNU CCS 156 ... 153cm - 155cm
Forum Youngblood DD 150w ... 146cm - 149cm
Så åk ock kolla på den! Min nyblivna parkbräda går till axeln :P

Senast ändrad:
Det är lugnt att köra direkt pa brädan.
Känns som du har ett par 3 rekommendationer pa 156 i traden och även nagon pa 152. :D
Beror ju allt pa bradan, din vikt/längd, och användningsomrade.
Jag konsulterade ridesnowboards.com at dig :D
152 har max vikt pa 68
156 har 57-80kg dvs du ligger helt rätt i mitten. glöm 52

linder sa:
KungMartin sa:
vissa bräder kan vara antingen längre lr kortare än det "måttet" som står i deras namn.
Precis och för att citera mig själv från din tråd ...

linder sa:
Mätte förskojs skull mina brädor eftersom dom ändå står i vardagsrummet ... mätte från tip, tail på översidan (alltså hur hög brädan är) samt belagslängden

GNU CCS 156 ... 153cm - 155cm
Forum Youngblood DD 150w ... 146cm - 149cm
Så åk ock kolla på den! Min nyblivna parkbräda går till axeln :P
den där såg väldigt liten ut xD

Den känns inte så mycket mindre än GNU'n när man står på dom och jämför utan bindningar :P
Sen är den lite styvare och har camber under bindningarna så det borde fungera lika bra som min gamla banan :)

Empz sa:
Tror ni att 152'an kommer vara FÖR kort? Kommer jag märka stor skillnad och isåfall på ett väldigt negativt sätt?
Och en fråga till bara, när man köper brädor så här så kommer dom väl "ready to go"? Så man behöver inte vaxa den och grejer nu innan jag ska åka?
Om du tycker den är FÖR kort så är det ju klart du märker negativa saker eftersom det är personligt och om du då tycker det är kort så kommer du tänka på det ;)

Negativa egenskaper som jag antar man får med för kort bräda är dålig stabilitet (i pist samt landningarna i stora hopp) samt dåligt flyt i lössnö! Det som är positivt med en mindre bräda är ju att den är lättare och smidigare vid parkåkning. Någon som kan komma på fler?

Det är bara skruva på bindningarna och köra! Dock har jag sett folk köra med reklam stickern under och den bör man ta bort innan :D

Senast ändrad:
Tack som fan för alla tips boys!
Det hela slutade med:
En styck Ride Agenda 156cm.
http://imageshack.us/photo/my-images/51/img0056yl.jpg/
Och ett par Burton Moto boots.
http://imageshack.us/photo/my-images/39/img0055uk.jpg/

Är verkligen supernöjd med köpet och hoppas att det känns lika bra när jag väl är i backen!

Har suttit och kollat lite nu på olika stances osv för att försöka hitta något ungefärligt mått som är vanligast för nybörjare/medelgoda åkare för pist och park. Men det är ju en hel djungel haha!
Tog en bild så att ni kanske kan förklara hur man räknar ut graderna, för det har jag inte full koll på! :)
Här är bilden:
http://imageshack.us/photo/my-images/822/img0052ps.jpg/
Betyder det att graderna just nu är 15/-15?
Har försökt förstå hur man ska mäta det men jag verkar ju vara dum i huvudet haha

Tack återigen!

^snygg ! hur fick du tag på en 156a ? dom hade ju bara en 152a inne sa du ju ?

svar på frågan: är väldigt dålig med sånt. har precis köpt min första bräda jag oxo. (köpte oxo ett par burton moto boots för övrigt, fast vit/svart :D)

har fortfarande inte pallat sätta fast bindningarna eftersom att jag inte åker upp till fjällen förens 22 december. kanske borde göra det nu så jag slipper tjafsa med det senare =s

Aa tyckte att den var ganska clean :D
Den närmsta butiken hade slut på 156'an så det fick bli en liten åktur någon mil extra istället för att få tag på den!
Haha, jag får inte riktigt ihop det med bindningarna i och med att jag inte fattar alls hur man mäter med graderna och ser graderna, men jag antar att det löser sig :D
Aah, för mig blir den långa semestern inte förens v.8, men innan dess blir det en del dagarna på den närmsta skidanläggningen, såvida det blir någon snö här i söder :( ser ju ganska mörkt ut på den delen just nu!

Hur du ska ha din stance är lättast att prova sig fram.
"Orginal-stance" säger de flesta är typ 15/0, 15/-3. Jag kör med mina 12/-12 och har kört 15/-15.
Vet att många freeride, slalom och boardercrossåkare kör med positiva vinklar på båda bindningar, detta har jag dock aldrig provat. Tycker att det är skönast med "duckstance" jämfört med "flatstance".
Men som sagt, prova dig fram och se vad du tycker känns bäst för dina fotleder, knän och din rygg.

Här står lite om olika stance som man kan ha och vart de tillämpar sig bäst!
http://thsst.teich-ology.com/links/links_files/snowboard settings.pdf

Senast ändrad:
Sweet! Grattis till köpet!

Och japp det betyder 15/-15 (fast det ser närmare ut 12 men det är ju en annan femma du har fattat rätt och det är det viktiga)

För pist brukar man ha hyffsat neutral bakfot och lite mer vriden framfot och i park brukar man köra duck stance som du har ställt in dom på nu alltså lika mycket åt båda håll.

15/-15 är vanligt men detta är en större fråga om vad man själv tycker om!

Sen har vi bredden på stancen och där kan du ju börja på 52-55cm någonting och sen känna efter själv :D
Samt sätt bindningarna symmetriskt, alltså lika långt till nos/tail :)

En sak jag såg dock är att du satt basplattan till bindningen på fel håll ;) du ska kunna flytta bindningen i småsteg åt sidan ;)

Jag personligen åker ibland vart annat åk switch (både uppför och nerför) så skulle aldrig klara av något annat än duckstance men tycker personligen att 15/-15 är för stor vinkel så kör på 12/-12 men ska prova ett steg mindre till i år. Anledningen till att jag sänkte från 15 till 12 samt även minskade ner bredden på bindningarna va för att när jag åkte längre dagar eller lössnö så fick jag ont i knäna.

alltså...

ride-lx-bnd-wht-09.jpg

img0052ps.jpg

Du ser skillnaden antar jag ;)

Senast ändrad:
^ska alltså 15 siffrorna som sitter på toppen o botten sitta på vänster respektive höger sida o vice versa ?

Senast ändrad:
ja, alltså toppen och botten ska vridas till vänster respektive höger, fast din förklaring är väl kanske lite mer exakt xD

ok, då vet jag det när jag skruvar fast mina force (:

KungMartin sa:
ja, alltså toppen och botten ska vridas till vänster respektive höger, fast din förklaring är väl kanske lite mer exakt xD

ok, då vet jag det när jag skruvar fast mina force (:
En fråga till dig, funkar dina Moto med Forcen? Har för mig att Moto är lite för breda? Har för mig att en del har haft problem med sånt innan! Kanske inte var med Burtonboots?!

Oh haha, jag ser nu att jag har satt den bakre bindningen helt rätt, men tack för att du såg det!
Kan inte vänta tills snön landar i backarna nu! Är så galet sugen på att åka :D

Empz sa:
Oh haha, jag ser nu att jag har satt den bakre bindningen helt rätt, men tack för att du såg det!
Kan inte vänta tills snön landar i backarna nu! Är så galet sugen på att åka :D
De e jag mä :)

linder sa:
J-Rosenqvist sa:

SNÖ!
Han har ju dock inte nämnt något om puder och jag tror man märker grym skillnad på 159-160 kontra 152 när det gäller park och rails!

Jag har kört på 156 och är 178cm, det är väldigt allround och ett säkert val! Sen om man vill satsa lite så kan man ju prova kortare men jag har ingen aning om hur det kommer gå med min 150w men det får vi se när backen öppnar om någon vecka eller så :D
"Ljuga"!?

Slappna av linder, du är bland vänner :)

Jag ville bara ge min personliga uppfattning i ett ämne som är väldigt relativt, tex så är effektiv åkyta mycket mer avgörande för en brädas egenskaper än den totala längden, men det är lite onödig info då TS verkar vara ganska ny på utrustning (inget negativt i det!)

lycka till med din 150w! :D

J-Rosenqvist sa:
"Ljuga"!?

Slappna av linder, du är bland vänner :)

Jag ville bara ge min personliga uppfattning i ett ämne som är väldigt relativt, tex så är effektiv åkyta mycket mer avgörande för en brädas egenskaper än den totala längden, men det är lite onödig info då TS verkar vara ganska ny på utrustning (inget negativt i det!)

lycka till med din 150w! :D
Varå "Ljuga" ? Det står inte i något av dina quotes? :D

Menar du effektiv åkyta som längden eller arean? :)

Haha tack, i värsta fall får man ju sälja den och behålla den gamla eller skaffa ny har inte gett något för den mer än lite tid så ska bli sjukt kul att prova :lol:

"Jo och det står i quoten jag drog av honom, 8cm är rätt mycket så att säga att det inte sabbar i parken är ju bara till att ljuga, sen vad man måste offra för dom 8cm är ju en annan skillnad :P"

effektiv åkyta är samma som effektiv kant dvs om man mäter hur lång del av stålkanten som ligger i backen, om man pratar om arean/bärytan på en bräda eller skida så utgår man vanligast om bredden på midjan.

Om du nu ska " satsa" så kanske Shaun White kan ge en fingervisning han är 173 cm lång och kör på en 156a, om du är 178 så skulle det motsvara en 160 cm lång bräda.

Vilka fördelar tror du att du får med en 150cm kort bräda?

J-Rosenqvist sa:
"Jo och det står i quoten jag drog av honom, 8cm är rätt mycket så att säga att det inte sabbar i parken är ju bara till att ljuga, sen vad man måste offra för dom 8cm är ju en annan skillnad :P"

effektiv åkyta är samma som effektiv kant dvs om man mäter hur lång del av stålkanten som ligger i backen, om man pratar om arean/bärytan på en bräda eller skida så utgår man vanligast om bredden på midjan.

Om du nu ska " satsa" så kanske Shaun White kan ge en fingervisning han är 173 cm lång och kör på en 156a, om du är 178 så skulle det motsvara en 160 cm lång bräda.

Vilka fördelar tror du att du får med en 150cm kort bräda?
Aha, blev du citerade fel och tänkte på det jag skrev innan :P

Sen ska man räkna på shaun white så får man även räkna in att han väger 5kg mer än mig och hoppar stora hopp och framför allt pipe vilket jag inte gör. Kollar man på en bräda så ser man inte att dom är anpassade efter folks längd utan tyngd.

Vi skulle ju lika gärna kunna jämföra med säg Torstein Hogmo vars promodel ligger på 150.5cm och han är 175cm och säkert 75-80kg, hans åkning är mer som min även om han nu smäller riktigt stora kickers ibland :P

Fördelarna jag kände av det lilla jag va ute idag (railsession) va att jag nu hade en styvare men kortare bräda som va smidigare att raila med. Tror inte det kommer bli några problem alls, speciellt inte när jag ligger under medelvikten på viktskalan

Edit: Och om vi då ska räkna bärytan så är min 150w 4mm bredare än min 156 ;)

Senast ändrad:
Råkar vi veta vad Mr. White väger?

Jag skulle gärna vilja kunna köra med Horgmo's steeze... vore trevligt :cool:

Stod 70kg på en del sidor men även 63kg på ena så känns rätt o relevant egentligen att jämföra med honom då det inte är i närheten av den åkningen jag sysslar med :P

Meeen det är lite som att jämföra en mazda miata med en dodge ram bara för båda är tvåsitsiga ;)

Tillbaka
Topp