Brädlagning

• Trådstartare Trådstartare Thomsson
  • Start datum Start datum
T

Thomsson

Guest
Brädlagning
Tjenare, nu har jag gjort lite fula tail/noseblocks och haft sönder min bräda :/

Det är så att det övre "belaget" alltså toppskicket har släppt på vissa ställen i kanterna och jag funderar på hur jag ska laga detta...

Man ser alltså trät i mitten :& Brädan är en venue remote.

Brädlagning
Släng upp bilder på skadan så blir det mycket enklare att ge något användbart förslag.

Brädlagning
hm...om det bara är översidan på belaget borde det väl räcka med någon form av lim och sedan klämma ihop det under torktiden? Kompositlimm eller vad det heter? Typ lägga det som ett lack över det som är pajjat? men som sagt..en bild skulle hjälpa.

Brädlagning
Hoppsan, det där ser inte så bra ut, om det är träkärna och brädan har använts i det skicket är det stor risk att kärnan är skadad. är man inte väldigt duktig är detta ganska svårt att laga, jag skulle lämna in min bräda hos någon som vet vad han/hon gör.

lycka till!

Brädlagning
What!? jag har exakt samma skada på min bräda efter att ha landat på en sten efter ett 3m dropp. Du kan vara lycklig för din stålkant är ju helt rak! Jag är mitt i lagningsprocessen just nu. Mitt tips är följande:

1. Torka ur brädan helt, dvs ställ en fläkt eller liknande mot skadan i nåt dygn så att det inte finns någon fukt kvar i kärnan.

2. Stoppa ner en liten metallbit, stämjärn eller liknande och bänd upp hålet lite granna. INTE så att du öppnar upp skadan mer utan bara så att du flexar ut hålet lite.

3. Fyll hela hålet med polyuretanlim (ett trälim som sväller under härdning). Har byggt många longboards med detta lim och det är grymt hållfast, låt stämjärnet vara kvar i 5 minuter så att limmet hinner rinna ner så långt som möjligt innan det börjar härda, fyll på med mer lim ifall det sjunker ner mycket, ta sen bort stämjärnet och se till att det inte finns en enda torr fläck i sprickan.

4. Använda en lagom stor träplanka på vardera sida om brädan och dra ihop allting med rejäla tvingar, så många och så tätt som möjligt.

5. Efter 30min-1timme kommer limmet att ha bubblat över en del, torka då bort överflödigt lim.

6. Låt limmet härda i 2-3 dagar innan du plockar bort tvingarna, gärna mer. Använd eller belasta inte brädan förrän limmet härdat 5 dagar eller mer.

Förhoppningsvis är kärnan inte allvarligt skadad och kan stadgas upp lite av limmet. I värsta fall är kärnan helt knäckt och då kommer du känna att brädan viker sig lite när du svänger i pisten. Men Om så är fallet kommer den ju fortfarande du för puder och rails. Bara att hålla tummarna!

Lycka till!

Tillbaka
Topp