Brant i Sälen?

freeride_nu

Aktiv medlem
Brant i Sälen?
Vi är ett gäng som ska åka till Sälen över en helg. Därför undrar vi vart i Sälen det finns brant och omväxlande skidåkning. Vi har hört att det skulle vara bra i Stöten.

Brant i Sälen?
I lindvallen har jag varit där är det riktigt flakt. Men i Tandådalen så är det mycket bättre, där har dem väggen tror jag......45 grader

Brant i Sälen?
Stöten är bäst i Sälen.

Där är det minst med folk( mer skidåkning)
Bra och branta backar.
Här kan du om du har tur hitta riktigt bra offpist.
Den bästa åkningen är vid backe 10 och 11.

Brant i Sälen?
Packa bilen och åk ifrån sälen de fem milen till Trysil! Där är allting ett strå vassare än Sälen! Kortare köer, längre backar, bättre fallhöjd och brantare backar! Jag menar i sälen är det väl två storslalomsvängar från toppen till dalen ungefär! Nej men seriöst åk till Trysil! Det kan ni ju göra bara över en dag när ni är i Sälen. Det är absolut värt de 5 milen!

Brant i Sälen?
Jag ska till trysil snart. Vilka backar är bra? var kan man åka offpist? och sist finns det några ute ställen.
hhmmmm ska jag skaffa hjälmhhhmmmm

Axel

Brant i Sälen?
Jag tycker att Stöten är den klart bästa anläggningen i Sälen. Dom har den bästa fallhöjden och dom längsta backarna.
Och är det bra med snö så finns den skaplig off-pist åkning. Ha en trevlig helg.

// Mathias

Brant i Sälen?
Brant åkning hittar du bland annat i Hundfjället! Hela sluttningen (nordostlig) som är mot Tandådalen är tämligen brant. Härfinns den omtalade backen Väggen, som man dock bör undvika eftersom den befolkas av kanande skidåkare som borde vara någon helt annanstans. Sluttningen bjuder på bra offpist och är i princip åkbar överallt. Respektera dock eventuella avspärrningar eftersom hängdrivorna som ofta bildas bortom Väggen förr eller senare kommer att brista. (Och det är direkt olämpligt att vara där just då...)

Stöten har betydligt längre backar än Hundfjället som dessutom lutar på riktigt bra! Är snöförhållandena goda är det Sälens bästa åkning.

MVH/MM

PS! Trysil är kanon om vädret är bra. Möjligheten till offpist på kalfjället är enastående... Är vädret dåligt är dock Trysil inte vidare kul eftersom den "roliga" åkningen sker ovanför trädgränsen. DS.

Brant i Sälen?
Tack för informationen vi testar Stöten och Hundfjället/Tandådalen nu till helgen. Utrustningen är i topptrim och nu hoppas vi bara på bra skidväder.

MVH
Martin

Brant i Sälen?
efter träning vill jag gärna ha snabbare kolhydrater än vad frukt erbjuder. Typ druvsocker eller maltodextrin som gainers brukar innehålla.

Tillbaka
Topp