Brant

• Trådstartare Trådstartare TBS
  • Start datum Start datum
Brant
Svarte Petter i Wäsa lutade bra sist jag var där. För 10 år sen typ.

Man var ju lite yngre då, men nog fan brantade det på alltid.

Brant
Hmm... mer än 45grader... åkt under svart`n i trysil, och där är brantare än 45... Dock e det ju ett väldigt kort hang.... :( så 75an e roligare där isf..

Brant
Baksidan av Lindvallen är som alla vet grymt brant. Skiers Backleft vid Gretabacken. Hika omkring 500 meter till du når kammen. Du hittar insteget strax bakom en stor sten en liten bit bort. Här har du ett fritt fall på ett par meter, är snöläget bra kan du hoppa, annars rekommenderas att du firar dig ned. Du hittar en fast säkring fäst på stenen. Nu har du närmare 200 fallhöjdsmeter rätt i falllinjen, varierar mellan seriöst och ruggigt brant. När det planar ut ska du hålla höjden och staka åt höger. Efter ett par hundra meter kommer du ut på en markerad led. Efter omkring en kilometer når du transportliften från Högfjällshotellet.

God Tur! / MM

Brant
"55" i Las Leñas, Argentina är en fin ränna som sluttar 55 grader i början och sen kring 40. En av de vackraste åken jag gjort.

Östsidan på Klöverfjället, Borgafjäll är förmodligen kring 45-50 grader i början (om man tar sig förbi hängdrivan). Sen håller det sig kring 30-35 grader ungefär 200 höjdmeter. Fint åk!

Trifid II i La Grave ska väl vara kring 45 grader tror jag? Ganska tråkigt ränna.

Brant
kungsbygget på hallandsåsen har annars en svart backe.... danskarna säger att den är ganska brant, har själv aldrig vågat mig på den så jag vet inte.......

Brant
har åkte några rännor som bitvis varit runt 45, vilket är ganska brant om man inte är van vid de!
men va fan ju brantare ju mindre åkning blir de, men mer spänning....

Brant
Chocken 47 grader :) och östra ravinen i åre decenten till den vet inte hur brant men det var ganska brant i alla fall och väggen.

Brant
...tre perioder i en mansliv.

1; I sandlådan - min pappa är starkare än din pappa!
2; I tonåren - håll käften gubbj-vl, du fattar inte!
3; I mogen ålder - min gamle far brukade säga...

Lev gott - än är inte vintern slut, även om det verkar så ibland!
Gubbf-n!

Brant
I år åkte jag Väggen i Sälen, och jag började åka blades förra året,och ja har inte åkt nåt före blades!!( Jag ramlade). Men kul var det, och brant var den!!

Brant
Jag har åkt pou bellen på Aiguille du midi. Den är ruggigt brant. 55-60 grader med stenpartier i mitten och ett cliff i slutet. Jag vinner, jag är tuffast.

Brant
Det finns ett par branta backar i ramundberget, K2 och svarte-petter, K2 är riktigt smal på sina ställen plus att den blir ganska "pucklig" efter ett par åk... men ramundberget har även en "backe" som inte finns med på liftkartan, men som ligger mellan k2 & prima, och den är riktigt brant, uppskattar till drygt 50 garder, men tyvär inte specillelt lång...:(

någon som vet om det finns någon riktigt brant backe i hemsedal??

/kitepete

Brant
har också åkt pou bellen i Chamonix, och ja det finns en brant backe i Hemsedal... utgå från botten och ta den släplift som är längst till vänster hela vägen upp, gå av på vänster sida och åk så långt till vänster du kan på transporten...voilá

jj

Brant
Mountain_Man, trodde dedär me Linkans baksida var ett dålig skemt, men det är det inte eller? ;DD

Om ni vill veta så har jag åkt en fakie-11a nerför Väggen i Hfjället ;)

Brant
Innersta delen på Blåstensbranten sägs vara ca 60 grader. Jag har själv inte kunnat mäta exakt men jag kan intyga att det är sådär...hmm...halvbrant.

Brant
jag vill bara säga att chocken är 52 grader och väggen är 45.

chocken är bra mycket roligare.... hela Idre fjäll är bra mycket roligare....

ha de skiers!

Brant
Peter Eklöf > Mellan Prima och K2, där ligger ju stolliften! Däremot finns det en kort opistad nedfart/ränna ovanför, till höger om Prima. Den kallas Stupet. Lite längre ner till höger om Prima ligger också den opistade Osthangsbranten.

ben3ath > Äh, det är väl inget. Jag brukar värma upp varje morgon med en fakie 1:a med ögonbindel nerför Väggen.

Brant
Eklöv: 50 grader? Är du full? Om jag får uppskatta de brantaste partierna i ramundberget så går de inte över 40 grader.

Prima är dock riktigt nice...men kort, som allt annat här i svea rike.

Ride on, silly motherfuckers!
/Skoglund

Brant
Alvis & skoglund! OK jag skrev fel angående var backen låg, jag jag menade inte osthanget utan "backen" till höger precis i början av prima. Om vi menar samma så finns finns "pelaren där de fäster vajern till pistmaskinen(när de pistar prima), i början på den "backen". Den är väldigt kort och man "kommer ner" till en transsportsträcka....gradantal hit eller dit men den är brant!

Brant
Vet Ni vad, jag har faktiskt åkt en backe som var 96 graders lutning på, det var värsta grymma alltså, fast min Canada Goose jacka blev lite sliten då så jag måste köpa en ny nu.

Tillbaka
Topp