Brant

• Trådstartare Trådstartare TBS
  • Start datum Start datum
Brant
I salt lake när det var vinter os så körde dom störtlopp i en backe som lutade 60 grader eller nått om jag inte minns fel. Det var precis i början. Någon som kommer ihåg?

Brant
Lima_ko: Åker du skidor i gåsjacka?! Fungerar det verkligen? En kort eller lång? Ere inte väldigt, väldigt opraktiskt?...:S

Brant
Jag har åkt gustav backen i sälen.. Den är lång och brant.. Fy för den lede vad jag var rädd...

Brant
Mjörskslupen är ju ingen backe, dä ä ju en klippvägg. där kan du ju inte åka! men det är fin småslalom efter radioskuggan!

Brant
Kan inte fatta att folk ens vågar prata om lutningen i en pistad backe ! Kan inte tänka mej att det finns någon större utmaning på pistad snö. Brantaste backen jag åkt var offpist, har ingen aning om lutning i grader. Men kunde luta mej mot bergsväggen utan problem iaf.

Brant
Hur lång måste sträckan vara för att den ska räknas som backe? Man har väl åkt på ställen där det brantar på så in i helvete i några meter för att sedan planas ut. Men det kasnke inte räknas här...

Brant
Det måste vara Väggen i Hundfjället. 45 Graders lutning. Den blir lite svårare att åka nedför när den ser ut som en puckelpist,det är dimma och hög vindstyrka från sidan...

Brant
enligt obekräftade rykten så är "offpisten" vid kläppens toppstuga brantare än både väggen och chocken som ju rankas som skandinaviens brantaste backar

Brant
GustafoSkimaster88: Jajjemen, klart jag gör, det fungerar alldeles utmärkt. Jag är ju lite av en trendsetter inom skidåkning så jag tänkte, jag ska vara den första att åka med en Gås, och det tror jag att jag blev också. Jag kör med en röd lång en, den passar perfekt till mina röda brallor och så är det varmt och skönt, och härligt. Opraktiskt, nu förstår jag inte vad du menar, varför skulle det vara det?

När man väntar på något gott så är det bara härligt...

Brant
Lima Ko: Modigt av dig att komma ut och säga vad du tycker... Det finns ju en hel del som kanske kommer reta dig för att du åker i en gå ju!!! =)

Brant
Den brantaste "pistade" backen jag åkt är väll experten i trysil. (har även åkt den underbara isiga och stenhårda offpisten brevid) Men det som är intresant är väll ändå inte pistade backar utan lite lössnö åkning brevid systemet.

Brant
vågade faktiskt kika nerför en trippelsvart pist i banff, 72grader.
åkning på egen risk.
ramla och du dör hälsade guiden.
fanns en kurs man kunde gå för att förbreda sig för den.
72 grader är brant. chocken och väggen och fan vad de heter är ju transport sträckor
i jämförelse.

Brant
Ränkas en 90 gradersbacke med inlinesen? sen planade backen ut till 0 grader efter ett tag sen upp till 90 graden igen.
Backen heter vertrampen i Borlänges kfum-hall.

Även andra liknande backar har åkts, både fakie och rakt fram. Med spin, grind och air. =P

Brant
Åkte Le Mur de Chavanette förra vintern. Visst är den brant men såååå brant är den väl inte ändå? Nog finns det brantare i Europa? Undrar om det inte rent av finns brantare puckelpister i samma system? T ex de som ligger i anslutning till störtloppsbacken (Morzine)

Dessutom fuskar många genom att åka den långt ut till vänster där den är betydligt flackare.

Brant
Ja säger som (vem de nu va) Trollstigen e de grymmaste man kan åka.. Snacka om att adrenalinet pumpar efter de åket.. huuvaligen... :D

Brant
jag o brorsan räjsa ner för väggen! isigt och dåligt med snö v.46 1998! inte en sväng blev det och fort gick det! annars e augille de midi i champ bäst :D

Brant
Det är skillnad att åka en brant backe med nysnö och att åka typ Väggen i Hundfjället som oftast är helt isig för att alla bara skrapar ner snön till botten...

Brant
inte för att va så ...men jag brukar inte stanna mitt i ett överskönt åk ute på berget och mäta vilken lutning det är i 1,5 meters puder .. blir lite jobbigt att ha skol bänken med sig ut i offpisten..:)

Tillbaka
Topp