Brantåkare

• Trådstartare Trådstartare Axner
  • Start datum Start datum
A

Axner

Guest
Brantåkare
Finns här nån macho-man till brantåkare som känner sig manad att skriva den ultimata/perfekta definitionen av "brantåkare"?

Så vitt jag vet så finns inte det ordet med i svenska ordböcker så om nån kommer med en bra definition skulle man kunna skicka in den till nåt förlag.

Brantåkare
Bäste Axner!

Jag förstår dina bryderier och funderingar, jag har själv varit där, tro mig.

Nåväl. Vägen till full brantåkarstatus går vindlande genom eld, vatten, crevasser, colouirer, barer, bartenders, kvinnors hjärtan och mäns kamraderi. Prövningar är svåra, och kan omöjligt förutsägas. Kriterierna för upphöjning till fullvärdigt brantåkare ändras dessutom kontinuerligt, vilket gör jakten på den åtråvärda titeln än vanskligare.

Mitt råd till dig unge man är, att håll ögon och öron öppna, kanterna slipade och sätt dig för att dominera den del av berget där du just då befinner dig. Mor sa till dig som barn "akta dig för elden", jag skulle försöka förtränga det, då just eld förefaller vara ett mycket centralt element i den sanne brantåkaren arsenal. Kom nu ihåg all det här och måhända får du bli prospect!

Själv är jag i hög grad oberoende, men anser ändå att jag går från brant till brantare. Det är vägen som är resan värd, och Ace reser fortfarande så det knakar!

I oktober hade vi ett meiningsutbyte kring det här också. Begrunda http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2154

G. M. Y.

/A

Brantåkare
... att dominera den del av berget där man för tillfället befinner sig ...

Fantastikt! Lysande! Utomordentligt! Fabulöst! Megabrant! Detta är vad
som kännetecknar en brantåkare!

MVH / En lycklig idiot

Brantåkare
Att vara brantåkare. Häng inte upp er på själva ordet och analysera det. Det är bara en term. Att vara brantåkare handlar om att alltid ha roligt. Vara säker på sig själv, kunna bjuda lite på sig. Det här handlar inte om att åka brantast eller tuffast. Nej mina vänner se till att ni alltid är på gott humör om ni sedan uppnår det genom skidåkning, barbesök eller andra saker det är upp till er. Givetvis kan ni kombinera tidigare nämnda aktiviteter. Jag har ju känt den gamle brantåkaren i många, många år och jag tror mig veta att det är precis så här han känner. Tro det är ingen tråkig kille o det är inte dom andra grabbarna i brantåkarkollektivet heller. Inte världens bästa skidåkare men vi har jävligt skoj tillsammans o det är det som är viktigt.
Rock on. Elvis lever.

Brantåkare
Ace har faktiskt en hel del intressant att tillägga i ämnet måste jag tillstå. Att sedan ElPerro som gedigen utövare av ovan nämnda läggning vet vad han talar råder det inget tvivel om, men undertecknad tänkte gå in på det karaktärsdrag som mer än något annat kännetecknar brantåkare - och skiljer dem från de andra.

Lätt kan det sammanfattas i ett endaste ord; oförutsägbarhet. Det skapar spänning i att samtliga individer är totalt oförutsägbara, såväl på berget som i baren eller bakom ratten. Att aldrig någonsin någon utomstående kan ha rätt när vederbörande står och säger:

- Jag vet precis vad Mr X kommer göra sen.

Att denna profetia är omöjlig att realisera är antagligen den minsta gemensamma nämnaren.

Att sedan namnet kommer från den goda drinken Steep Skier (a.k.a. Brantåkare), som fått sitt namn under en svårt personlighetklyvande spritsejours drift med somliga människors benämning av sitt yrke.

Dessutom är det ett uttryck som får de obegåvade människor som det ursprungligen driver med att bli än mer lurade, utan att driftens offer fattar det. Ni har läst det själva: hur brant åker ni? Jag tycker Cosmique är brant! Bla bla bla. Det blir bara bättre och bättre - för det finns en stor samling bortkollrade människor som inte märker när de görs till åtlöje utan gärna spelar med ovetandes. Vilket har ett gigantiskt underhållningsvärde i brantåkarkretsar.

Brantåkare
definition på brantåkare: Brantåkare är något man är, inte något man blir. Man kan försöka efterlikna en brantåkare, men det vanligaste är att man gör sig själv till åtlöje. Är man inte sig själv är man ingen brantåkare. En oinvigd kan inte förstå hur en brantåkare tänker eller vart dess dragningskrafter går. Bara en brantåkare kan identifiera en annan brantåkare.

::R

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp