Brantvers

HitMe

Medlem
Brantvers
Vad tycker ni om denna av mig ihopknåpade återgivning av ett skidåk på vers?

========================
Nu faller snö och nu stiger sol
och berg och dalar blir vita.
Du står på toppen och är rätt cool,
och kan din blick inte slita
från alpen vackra och sidan brant,
du kollar snabbt till din skidas kant.
Det vill nog till att den fäster,
annars blir av dig blott rester.

Du tar en macka och lite dryck
och kollar till ortovoxen.
Sedan du reser dig med en knyck
och stänger till matsäcksboxen
Ser åter upp mot den sky så blå
och knäpper pjäxan och hjälm likså.
Nervös, men ändå rätt säker
De flesta skadorna läker.

Insteget är ett par meters drop
det isar till uti magen.
Det blir ändå ett rätt häftigt hopp
kanske det bästa den dagen.
När skidan landar tar du bestämt
kommandot under visst stånk och flämt.
Ser till att stanna på benen
undvika krockar med stenen.

Den första biten av turen brant
har klippor på bägge sidor.
Du trixar dig fram från kant till kant
och flippar runt dina skidor.
Korridoren är rysligt smal
och lössnö blandas med blåis hal
Nu får du mobilisera
balans och styrka, med mera.

Snart breddas rännan från smal till vid
hastighet blir attraktionen.
Nu söker skidan allt möjligt glid
Se på accelerationen.
Svängarnas radie ökar markant
du lägger stilfullt på mycket kant
Det sprutar snö i kaskader
och du är nu mycket glader.

Nu sås av oro ett litet frö.
Vad händer med underlaget?
Det rasar ovanligt mycket snö,
rasar snö i mesta laget.
Du åker ju framför en lavin
men med ett ganska självsäkert flin.
Lägger du nu snabbt en elva
det går FORT, fattar ni själva.

Nu är det verkligen brant som fan
och farten närmar sig hundra.
Lavinen fick inte dig den da"n.
Hade du tur, kan man undra?
Det flackar ut, och du glider fram
och stannar slutligen på en kam.
Sjuhundratolv fallhöjdsmeter.
Ren njutning är vad det heter.

Än ligger snö och än lyser sol
och berg och dalar är vita.
Du står i dalen och är rätt cool,
och kan din blick inte slita
från branten som du nu rippat har.
En del av spåret ditt finns än kvar
Det åket tar hjältepriset.
En dag på brantåkarviset.

© HWC HitMe 2001

========================

Brantvers
Bravo, Bravooo, Braaavissimo HitMe!
Nu fattas bara toner till denna illustra text, så vi likt forna tiders jaktpiloter (ett för övrigt nog så innihelvitte BRANT släkte) kan stå i mässen (eh...baren) och bälga i oss öl och Genever, medan våra klara strypar framför strikt kollegiala musikstycken inför en storögt häpen och beundrande publik. Traditioner är till för att skapas, och den gamla stolta flygartraditionen att efter solens nedgång ta sig en borre, och genom muntra sånger och oden berätta för kollegor och häpna åhörare om dagens branta bravader, är ju som gjord att transformeras till skid/ brantåkarvärlden. MEN...men.. ropar då vän av ordning, Vad gör vi skid/brantåkare på en normal after-skisession då? Jo, ja, solen är troligen nergången, och visst, nog bälgas det både det ena och det andra, och nog ylas det både ett och annat musikstycke också, men här ser jag en möjlighet till en radikal kvalitetshöjning på den egenhändigt framförda musiken. Den nya ultimata hjälten torde ju då vara en singer-songwriter-typ med fatsen i skidracket, pjucken på axeln och Ferneten i den klarade strupen. Han (...hon?) ber sen afterski bandet hålla käften, och framför sitt stycke inför en återigen storögt häpen och beundrande publik. Hans (...hennes?) glada gamänger stämmer i refrängen...jopheidi joppheida, å alle er happy, så HAPPY!

...det var vad jag ville säga i ämnet, då.

Brantvers
Tack HitMe - och jag misstänker att det redan finns en melodi i åtanke vid framtagandet av dessa versrader. Jag ser fram emot inspelningen, som garanterat kommer att kantas av diverse trashade Stratocasters och en härlig rundgång i PA:t. Kanske Mickey Dee kan vara studiotrummis?

Och Ace, jaktpilotsjämförelsen är lite lockande och kanske nåt i rätt riktning. Men jag måste ju tillstå att brantåkning framstår som flackt vid en jämförelse med jaktpiloternas yrke.

Men åter till musikämnet; after-skiband och falsksjungande trubadurer är ju ett satans otyg. Det är ju märkligt att inte fler försöker sätta fyr på dem. Man kan ju själv tänka sig hur det urartat - om vi leker vidare med jaktpilotstemat - om en sådan falsksjungande fjant i vita strax nedanför knäna långa brallor som jag tyvärr såg i Sur-Åre föregående helg hade dykt upp på mässen efter en brant dag i luften. Eller sak samma om det är på den lokala syltan i Mojaveöknen. Processen hade gjorts kort, tjära och fjädrar hade varit att komma undan billigt.

Att man sedan nästan får skylla sig själv när man åker till svenska/norska fjällvärlden, ehuru ty de som driver etablissemang där tror att det ingår någon usel falsksjungande fåne (av den typen som BÖR uppträda bakom hönsnät) när man skall snacka Immelmansvängar efter ett hederligt dagsverke. Ack så fel, men ack så ofta förekommande. Borde inte den typ av masspsykos enbart tillåtas på Sunwing Åre, så resten av utförsåkarjaktpiloterna kan njuta en stilla magborstare i glada vänners lag utan att Vikingablodet skall behöva börja svalla i ådrorna. Eller måste man bojkotta svenska fjällvärlden?

Hade det däremot stått en redigt sliten plexiglasflygel (en sån som finns på La tahounga Lounge, Scandic St Jörgen i Malmös pianobar) hade man ju kunnat glida över elegant och dragit av några fina trudelutter - med stadiga och väloljade barytoner.

Brantvers
Du får söka till Melodifestivalen... Jag gissar att du kommer att få alla utföråkares (inkl. snowboard, telemark...) röster och det är ju inte så få!!! Ha det gött! :-)

Brantvers
Det var tamejf*n det finaste jag läst på länge. Ligger helt i klass med, Henrik V:s tal inför slaget vid Agincourt, Wasas tal till Dalkarlarna och Nils Dackes ord som drev på snapphanarna.

Helt klart världsklass, HitMe.

Mjöd åt skalderna/SH

Brantvers
Tycker att pumpapuders idé lät alldeles förskräckligt lysande! Min röst skulle du GARANTERAT få, trots (eller kanske tack vare) att jag är en brädnööörd! Maken till episkt verk har världen sällan skådat!!!

Ride on!

Brantvers
Jag är tyvärr bortrest till årets festival. Att få kla sig i någon passande glittertopp och svänga loss iför hela svenska folket lockar en del. En KHE-kupp i direktsändning lockar ännu mer.

HitMe

Brantvers
det var det finaste, jag blir alldeles rörd, tåren tränger fram ;) snacka om att mitt årskifte kommer att förgyllas en aning av det genom tiderna häftigaste inlägget här på freeride :D
fortsätt i den stilen så lär du ha gåt om bert carlsson om en månad eller två :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp