Brasved av Line Sick Day Tourist 186 Reklamation tips och råd sökes

emil-d

Medlem
Hej!

Gjorde nyligen brasved av mina Line Sick Day Tourist 186. Hade ett par grundstötningar under en tur förra fredagen, men inget särskilt allvarligt trodde jag. Det visade sig vara en felaktig uppfattning. När jag skulle dra på hudarna för ett varv till upptäckte jag att belaget vid kanten var intryckt och sidewallen "sprängd". Mindre road av detta beslöt jag mig för att strunta i att åka upp igen och bara glida ner lite försiktigt. Gick inte att komma ner helt utan markkontakt, men med tanke på vad som hänt min skida såg jag till att åka ner lugnt och försiktigt. Väl nere upptäckte jag att samma sak hade hänt med den andra skidan också. 3e dagen jag rastade skidorna, så jag är inte helt nöjd med resultatet.

Nu till mina funderingar. Jag har viss erfarenhet av att misshandla skidor och min uppfattning är att detta är ett utslag av orimligt dålig kvalitet. Jag har aldrig reklamerat ett par skidor förut, när jag har gjort brasved av tidigare par har jag ansett mig själv vara den skyldiga parten. Men i det här fallet kan jag inte begripa hur veka skidorna var.

Vad kan man egentligen förvänta sig att en skida tillverkad för att framföras i opreparerad terräng ska hålla för? Har jag någon möjlighet att kräva pengarna tillbaka av LINE?

Tacksam för input i frågan

/Emil

Det har jag svårt att tänka mig rent spontant, men lägg upp en bild så får vi nog lättare att svara. Du förlorar ju inget på att försöka reklamera.
Tycker mina sick day 110 har känts väldigt gedigna och hade inte en skråma i belag eller kanter då jag sålde dem efter drygt två veckors åkning.
Men jag hade nog turen att aldrig åka på något annat än snö och is.

Jag skulle tro att chanserna till att kunna få igenom en reklamation är väldigt låg om du har kört på sten. Visst ska en skida hålla en del, men man vet aldrig vad som händer vid en smäll. Ibland kan man till synes braka i så att tänderna lossnar och det syns knappt och sen nästa dag anar man en stenkontakt och hela kanten och sidewallen går åt fanders. Oftast känner man om det är hårt eller inte, men ibland blir man förvånad åt båda hållen.

Som sagt kostar det ju inget att försöka i förstaläget. Skicka lite bilder till inköpsstället och se vad dom säger. Om det inte går är det ju en skada som går att reparera skapligt i alla fall om man gör det innan vatten har trängt in och svällt kärnan. Skidan är inte körd för det, även om man tappar lite bettförmåga. Reparerar du inte och får vatten i kärnan däremot, då går det mycket snabbt utför för skidan.

Senast ändrad:
Du kan kanske få ut på typ drulleförsäkring elr liknande via hemförsäkring

Tack för svar. Jag hade lagt upp bilder, men jag hade lämnat in skidorna innan jag kommit ihåg att ta en bild (dom är dock ännu inte lagade). Jag funderade nog mest på vad ni andra anser att en skida ska klara av och vad som bör kunna reklameras.

Eftersom att jag inte har nån bild och det är lite lurigt att förklara kan jag ju ändå försöka förtydliga med att säga att det inte är något jack i belaget. Det är sidewallen/innanmätet som kollapsat pga av trubbigt våld mot undersidan.

Den juridiska grunden är ju att skidorna ska kunna användas till det de är avsedda för utan att gå sönder. Om du tänker reklamera så gör du ju det till inköpsstället, inte Line. Inköpsstället kommer säkert att hänvisa till Line men det är inte Line du har ett avtal med. Sen kan det ibland vara så att tillverkaren/importören har ett större intresse av att bjussa på nya skidor såsom goodwill eller så men grunden är att det är butiken du vänder dig till.

Sen kan mycket väl drulleförsäkringen funka också. Jag hade en diskussion för några år sen med mitt försäkringsbolag och de hävdade att de ersätter sådant, även om du så skulle kraschat in i ett stenröse. I det fallet har du ju dock självrisk men ändå.

Har du allrisktillägg (som egentligen drulletillägg heter) i din hemförsäkring täcker det den här typen av skador, så länge det är att anse som plötsligt och oförutsett. Och det är ingen större tvekan i det här fallet kan jag ju tycka. Det är dock inte säkert att du har det tillägget. Ibland ingår det utan att man aktivt behöver göra något och ibland krävs det att du lägger till det manuellt. Det beror på vilket bolag du har.

Jag hade allrisk innan jag bytte försäkring i höstas. Så det är tyvärr inte ett alternativ för mig :/
Mitt hopp står till således till ev. reklamation, men jag tackar så mkt för input. Återkommer om det händer något intressant i ärendet.

Kort uppdatering här för den som skulle vara intresserad. Line accepterade reklamationen, genom snowcountry.eu som jag köpte skidorna från. Hann redan köpa nytt då det tog en stund (Down Lowdown 186), så nu har jag ett gäng tusenlappar att lägga på skidprylar jag inte "behöver".

Så här ser skidorna ut:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp