Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Breda skidor & branta ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 586936" data-attributes="member: 32948"><p>Beror väl lite på när du själv klassar en brant colouir som brant... </p><p></p><p>Ju bredare lagg, ju mer påverkar midjans hävarm. Är till viss en teknikgrej, men det är ju ren fysik/mekanik att en smalare skida biter bättre i en isig brant. </p><p>Vidare så spelar skidans vridstyvhet en viss roll. Mer vridstyvhet, mer grepp i backen. </p><p></p><p>Själv upplever jag att 100-110mm midja generellt inte begränsar mig i hur brant jag kan åka, därför har jag valt en 105mm skida som toppturs och allroundskida. </p><p>uppåt 115mm-120mm och uppåt börjar bredden så sakteliga ta ut sin rätt. </p><p></p><p>Vet inte om åkarens längd spelar in här? En längre åkare har kanske lättare att häva emot då den motarbetande hävarmens längd ökar?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 586936, member: 32948"] Beror väl lite på när du själv klassar en brant colouir som brant... Ju bredare lagg, ju mer påverkar midjans hävarm. Är till viss en teknikgrej, men det är ju ren fysik/mekanik att en smalare skida biter bättre i en isig brant. Vidare så spelar skidans vridstyvhet en viss roll. Mer vridstyvhet, mer grepp i backen. Själv upplever jag att 100-110mm midja generellt inte begränsar mig i hur brant jag kan åka, därför har jag valt en 105mm skida som toppturs och allroundskida. uppåt 115mm-120mm och uppåt börjar bredden så sakteliga ta ut sin rätt. Vet inte om åkarens längd spelar in här? En längre åkare har kanske lättare att häva emot då den motarbetande hävarmens längd ökar? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Breda skidor & branta ?
Tillbaka
Topp