Breda skidor & branta ?

supercross

Aktiv medlem
Breda skidor & branta ?
Ja som rubriken lyder, är ett par skidor som är +105cm i midjan optimalt i en brant colouir?

När jag var yngre så gjorde man mycket hoppsvängar men då var skidorna 200-207cm långa och smala.
I en brant colouir brukar det vara lite snö så ett bra kant grepp är viktigt.

Men tekniken har ändrats med intåget av breda off piste skidor.

Så frågan är har tekniken ändrats även i branta och hårda colouirer med breda skidor?

Breda skidor & branta ?
Beror väl lite på när du själv klassar en brant colouir som brant...

Ju bredare lagg, ju mer påverkar midjans hävarm. Är till viss en teknikgrej, men det är ju ren fysik/mekanik att en smalare skida biter bättre i en isig brant.
Vidare så spelar skidans vridstyvhet en viss roll. Mer vridstyvhet, mer grepp i backen.

Själv upplever jag att 100-110mm midja generellt inte begränsar mig i hur brant jag kan åka, därför har jag valt en 105mm skida som toppturs och allroundskida.
uppåt 115mm-120mm och uppåt börjar bredden så sakteliga ta ut sin rätt.

Vet inte om åkarens längd spelar in här? En längre åkare har kanske lättare att häva emot då den motarbetande hävarmens längd ökar?

Breda skidor & branta ?
+105 cm är inte åkbart nånstans, 105 mm är inte optimalt för branta hårda korridorer, de går däremot att åka med. Tekniken är densamma men isgreppet kan vara lite si och så med beronde på modell så man får enligt min åsikt iaf var lite mer försiktig. Är korridoren inte isig så är det såklart inga problem.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp