Hur breda skidor till en vuxen nybörjare?

fredw

Aktiv medlem
Liten trådstart med anledning av en härlig liten anspråkslös skidfilm som jag hittade i en artikel som testar Elan Ripstick 108 i pistförhållanden som är ganska vanliga och typiska både i alper och fjäll, dvs litet uppkört och ojämt både i och strax utanför pisten. Som en klok debattör (tror det var MnO) en gång påpekade, typ att breda skidor gör att att litet lössnö känns som mycket lössnö (i positiv mening).

Älskar själv exakt den typ av åkning som ses i filmen och tycker att den perfekt visar varför jag funderar på att rekommendera 90+ mm i midjan även till vuxna nybörjare i bekantskapskretsen (nu en svärdotter i 30-årsåldern som ska pröva på). Nu är ju åkaren i filmen duktig men med snälla moderna breda skidor går det utmärkt för en nybörjare att lära sig skärande svängar, och de är en fin intro till det som många av oss älskar ännu mer, dvs att ta sig utanför pisten eller den typ av "offroad/enduro"-skidåkning som visas i filmen ovan.

Visst, i en isig betongpist i januari är en smalare skida bättre. Men ingen kommer att bli en entusiastisk skidåkare i en isig januaripist. Eller? Jag är ingen skidlärare, tacksam för input.

Liten trådstart med anledning av en härlig liten anspråkslös skidfilm som jag hittade i en artikel som testar Elan Ripstick 108 i pistförhållanden som är ganska vanliga och typiska både i alper och fjäll, dvs litet uppkört och ojämt både i och strax utanför pisten. Som en klok debattör (tror det var MnO) en gång påpekade, typ att breda skidor gör att att litet lössnö känns som mycket lössnö (i positiv mening).

Älskar själv exakt den typ av åkning som ses i filmen och tycker att den perfekt visar varför jag funderar på att rekommendera 90+ mm i midjan även till vuxna nybörjare i bekantskapskretsen (nu en svärdotter i 30-årsåldern som ska pröva på). Nu är ju åkaren i filmen duktig men med snälla moderna breda skidor går det utmärkt för en nybörjare att lära sig skärande svängar, och de är en fin intro till det som många av oss älskar ännu mer, dvs att ta sig utanför pisten eller den typ av "offroad/enduro"-skidåkning som visas i filmen ovan.

Visst, i en isig betongpist i januari är en smalare skida bättre. Men ingen kommer att bli en entusiastisk skidåkare i en isig januaripist. Eller? Jag är ingen skidlärare, tacksam för input.
Svårt det där, min erfarenhet är att om du ska lära någon som aldrig har lyckats göra en skärande sväng eller en nybörjare så är det lättare med en smalare skida 70-80 typ och kort radie 12-14m för att hitta och förstå känslan, förutsatt att det är ganska fast underlag. Större radie kräver högre fart och mer vinkel och blir då svårare för en nybörjare. Sen kan det vara så att när man kommit en bit i utvecklingen så finns det fördelar med en bredare skida i de förhållanden som du beskriver.
Vad menar du att din svärdotter ska prova på? Åka skidor? eller åka lössnö?
Sen finns det ju klart bredare skidor med kort radie, men de blir fortfarande svårare att få upp på kant.
Jag lärde dotterns kille, då 18 år att göra skärande svängar på nån timme första gången han åkte (nu var han nog väldigt lättlärd) Gamla carvingskidor Salomon streetracer nånting, med 12m radie.

Senast ändrad:
Vad menar du att din svärdotter ska prova på? Åka skidor? eller åka lössnö?
Sen finns det ju klart bredare skidor med kort radie, men de blir fortfarande svårare att få upp på kant.
Jag lärde dotterns kille, då 18 år att göra skärande svängar på nån timme första gången han åkte (nu var han nog väldigt lättlärd) Gamla carvingskidor Salomon streetracer nånting, med 12m radie.

Åka skidor överhuvudtaget. Hon har aldrig stått på skidor förut.

Jag är litet påverkad av hur mrs fredw lärde sig åka i vuxen ålder (40+). Det första året sladdade hon runt på ett par smala mjuka skidor från Intersport. Jag tror de var för mjuka från början, de bara gav efter liksom. Sedan fick hon låna ett par 92 mm breda Völkl Kenja från Åre Skidsport och producerade skärande svängar inom 30 meter i ett ganska isigt Gästrappet. Antar iofs att det inte var bredden som ”gjorde susen”, men den skadade tydligen inte.

Åka skidor överhuvudtaget. Hon har aldrig stått på skidor förut.

Jag är litet påverkad av hur mrs fredw lärde sig åka i vuxen ålder (40+). Det första året sladdade hade runt på ett par smala mjuka skidor från Intersport. Jag tror de var för mjuka från början, de bara gav efter liksom. Sedan fick hon låna ett par 92 mm breda Völkl Kenja från Åre Skidsport och producerade skärande svängar inom 30 meter i Gästrappet.
Ja det låter ju som det kan gå då. Kan din svärdotter testa hennes skidor då kanske? Annars skulle jag nog hyrt nåt första gången. Vi lånade från fritidsbanken (visst , jag fick slipa dem ordentligt först) men bra första gången innan man vet om det är värt att hyra en vecka eller köpa.

Ja det låter ju som det kan gå då. Kan din svärdotter testa hennes skidor då kanske? Annars skulle jag nog hyrt nåt första gången. Vi lånade från fritidsbanken (visst , jag fick slipa dem ordentligt först) men bra första gången innan man vet om det är värt att hyra en vecka eller köpa.

Jo precis, tror inte köp blir aktuellt ännu på ett tag. Faktum är att det ännu inte är säkert ens om jag får med henne... :LOL:

Jo precis, tror inte köp blir aktuellt ännu på ett tag. Faktum är att det ännu inte är säkert ens om jag får med henne... :LOL:
Dotterns pojkvän åkte bara en vecka för två år sen och hann inte följa med förra året pga jobb. Jag letar nåt begagnat till honom nu så kan de i alla fall komma i väg till lokala backen några gånger utan att behöva hyra varje gång. Men jag tänker nog något runt 80-85 max i midjan och max 15m radie. Men klart , då är det ju konstsnö och väldigt kort backe de kommer åka i.

Jag hänger inte med. Hur ska en nybörjare lära sig en skärande sväng med en bredare skida om Bob (din duktiga åkare) sladdar runt med sina Ripstick 108:or?

Jag hänger inte med. Hur ska en nybörjare lära sig en skärande sväng med en bredare skida om Bob (din duktiga åkare) sladdar runt med sina Ripstick 108:or?

En nybörjare åker som han/hon gör oavsett vilka filmer jag länkar till. Filmen är kanske inget bra argument just i frågan om skärande sväng etc utan mer en illustration av en typ av åkning som man kan önska att fler nybörjare får känna på och klara av och där bredare skidor kan underlätta.

Att Bob inte är nybörjare, åker på betydligt bredare skidor än vad jag nämnde och sladdar i filmen talar nog inte heller emot min fundering.

Vad tänker du egentligen, bortsett från filmen?

Senast ändrad:
Vad tänker du egentligen, bortsett från filmen?
Jag håller inte med. Om målet är att en nybörjare ska lära sig skärande svängar i pisten är en smalare, svängladdad skida runt 85 mm bättre och snabbar upp inlärningskurvan.

Det är för tungt och svårt för en nybörjare att få en bred skida (som Bobs Ripsticks) upp på den höga kantvinkel som krävs för att den ska börja skära.

Skidor som t.ex. Elan Wingman 86, Nordica Steadfast 85 eller BC Octo är betydligt lättare att få upp på kant och de har shape och flex som drar skidan betydligt rappare in i svängen, vilket ger nybörjaren den nödvändiga feedbacken.

Jag tänker att första absolut viktigaste prioritet är få nybörjaren att gilla och åka skidor. Dvs finna glädjen och bygga upp säkerheten.
Sedan kan man lägga till mer å mer teknik för att ta det vidare och en skärande sväng kan vara ett mål så länge det inte blir på bekostnad av glädje.

Jag håller inte med. Om målet är att en nybörjare ska lära sig skärande svängar i pisten är en smalare, svängladdad skida runt 85 mm bättre och snabbar upp inlärningskurvan.

Det är för tungt och svårt för en nybörjare att få en bred skida (som Bobs Ripsticks) upp på den höga kantvinkel som krävs för att den ska börja skära.

Skidor som t.ex. Elan Wingman 86, Nordica Steadfast 85 eller BC Octo är betydligt lättare att få upp på kant och de har shape och flex som drar skidan betydligt rappare in i svängen, vilket ger nybörjaren den nödvändiga feedbacken.

Ok instämmer givet din förutsättning men jag tycker iofs inte att målet för en nybörjare bör begränsas till att lära sig skärande svängar. Man kan kompromissa litet, få en större sweet spot och få en skida som premierar god teknik i mer varierande fören. De skidor du nämner låter t ex utmärkta för en ambitiös nybörjare med visst ”go” eller tyngd men hur många nybörjare får åka på så breda skidor? Det handlar väl oftast om 72-75 mm midjor.

De flesta breda skidor är skapade för mer eller mindre avancerade åkare men det är just där jag skulle vilja se något nytt. Mina gamla snälla Soul7 tror jag iofs skulle vara utmärkta för en nybörjare om det bara ligger ett par cm mjuk snö överst men de var udda. Eller som jag föreslog till Glisseur, en snällare version av Extrem Formula 88.

Jag kan flika in med hur det var för mig att lära mig som 31 åring. Har dock åkt bräda sedan tonåren.
Jag fick första gången låna en kompis skida, en extreme runt 90mm. Jag tyckte det var svårt att få kontroll på den och upplevde att skidan rörde sig mycket åt olika håll. Svårt att få någon känsla för vid vilket tryck kanterna började ta. Fick en del hugg och fick äta snö.
Lånade efter det en kortare och smalare, tror den hette Head Ishape….
Nu fick jag snabbt kontroll över skidorna, kantning blev lättare och ganska fort tog jag mig ner för backarna.
Efter några dagars nötande blev det inköp av beg Völkl Bridge, övergången var inga större problem då tekniken nu på ett hyfsat sätt fanns.
kom ihåg att det är jobbigt för vuxna nybörjare, gör som med barn. Ta med choklad i fickan och fika ofta 😁
Hoppas ni får härliga dagar i backen!

Jag kan flika in med hur det var för mig att lära mig som 31 åring. Har dock åkt bräda sedan tonåren.
Jag fick första gången låna en kompis skida, en extreme runt 90mm. Jag tyckte det var svårt att få kontroll på den och upplevde att skidan rörde sig mycket åt olika håll. Svårt att få någon känsla för vid vilket tryck kanterna började ta. Fick en del hugg och fick äta snö.
Lånade efter det en kortare och smalare, tror den hette Head Ishape….
Nu fick jag snabbt kontroll över skidorna, kantning blev lättare och ganska fort tog jag mig ner för backarna.
Efter några dagars nötande blev det inköp av beg Völkl Bridge, övergången var inga större problem då tekniken nu på ett hyfsat sätt fanns.
kom ihåg att det är jobbigt för vuxna nybörjare, gör som med barn. Ta med choklad i fickan och fika ofta 😁
Hoppas ni får härliga dagar i backen!

Ok, en 95 mm skida (eller något smalare...) att utvecklas på efter en tids inkörning på en smalare skida, det låter som ett bra recept! I praktiken var det så Mrs fredw gjorde också - tror inte heller att det gått lika bra på Völkl Kenja från dag 1. Fast i hennes fall var det först med dem som hon började åka riktigt bra. Tror att hennes första Intersport-skidor var för mjuka och för fladdriga.
Så jag tror ändå att det ligger mer i skidans övriga egenskaper än i bredden och jag tror fortfarande att en "snäll bred" skida typ 85-90 mm med kort radie (vilket knappast finns på marknaden) också hade gått bra för er båda från start.

Ja man vill ju väldigt gärna att det "ska gå bra" så att man får fler positiva skidåkare bland släkt och vänner. Alltför många har lagt skidorna på hyllan för gott efter de första försöken, ofta pga onödiga faktorer typ uttänjda hyrpjäxor i fel storlek, stenhård isig pist, liftköande (följt av upprepade liftvurpor...) eller trist väder.

Senast ändrad:
En förutsättning man bör ha med sig är att bredd kräver rejäla och välsittande skodon. Vilket inte är helt självklart när vi snackar nybörjare. Det känns som ett rimligare väg är att nätta upp skidorna och minska kraven på pjäxorna. Och öppna för mjukare sådana. Bara det argumentet talar mot bredder upp över 100 tycker jag.

Tror ändå det rimligaste är 75-85mm snäll pistskida faktiskt. Lite nedkortad.

Senast ändrad:
Hur är det med nybörjare och kanter? Jag tänker att man vill ha en skida som är så förlåtande som möjligt och att det då kan finnas en poäng i att hänga dem med typ 2 grader och låta kanterna vara slöa.

Nybörjare och skärande svängar...HAHAHA!. Nybörjare tror jag lär sig bäst på en smalare skida. Men är det lite uppkört eller lite nysnö så inte för smal. Tror 76-80 midja. Men en medel åkare som lämnat blå och gröna backar och börjat gilla röda backar. Då kan man nog börja se över skidvalet. Hade själv 76mm midja som nybörjare-medel. Innan jag gick upp till bredare just av anledningen lättre i uppkörda backar och nysnö.

Åkstilen i filmen, tveksamt om jag kallar det skärande svängar, mycke sladd med i filmklippen tycker jag. Men samtidigt under de förhållandena kör man ju inte på skär.

Senast ändrad:
OK jag modifierar min uppfattning en aning efter kloka kommentarer och landar i att den allra första skidan för en nybörjare (som väl oftast är en hyrskida) kanske inte ska vara bredare än typ 85 mm.
Men när man väl kommit igång gott kan gå upp i bredd och "klass", kanske lagom till första "köpeskidan". Som bör föregås av "köpepjäxor" där man tar ett kliv upp i styvhet och utförande från nybörjarpjäxorna, delvis för att kunna matcha något biffigare skidor.
Såvida man inte är en försiktig (eller medioker eller "osportig" etc) åkare som mest åker i låg fart, flacka backar och perfekt snö, då finns det nog ingen särskild anledning att ha annat än billiga snälla intersportskidor. Fast bekväma pjäxor är alla förunnat.

OK jag modifierar min uppfattning en aning efter kloka kommentarer och landar i att den allra första skidan för en nybörjare (som väl oftast är en hyrskida) kanske inte ska vara bredare än typ 85 mm.
Men när man väl kommit igång gott kan gå upp i bredd och "klass", kanske lagom till första "köpeskidan". Som bör föregås av "köpepjäxor" där man tar ett kliv upp i styvhet och utförande från nybörjarpjäxorna, delvis för att kunna matcha något biffigare skidor.
Såvida man inte är en försiktig (eller medioker eller "osportig" etc) åkare som mest åker i låg fart, flacka backar och perfekt snö, då finns det nog ingen särskild anledning att ha annat än billiga snälla intersportskidor. Fast bekväma pjäxor är alla förunnat.
Där har du det.

Tillbaka
Topp