Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bredd allmountain-skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="carl_couloir" data-source="post: 1139610" data-attributes="member: 11566"><p>I min värld så skulle jag utan problem kunna klassa in en skida med 84mm i midjan som en smalare all mountain skida.</p><p></p><p>Som så många andra påpekar så går det naturligtvis att "carva" med breda skidor men det tar sin tid att få upp skidan på kant osv. det blir ju inte direkt några snabba svängväxlingar...... Sedan så tycker jag att man både vill och måste kunna köra kortsväng, mellansväng osv också, skidåkning i pist är så mycket mer och så mycket roligare än att bara ställa skidan på kant och luta in sig a.k.a park and ride.</p><p></p><p>Ju bättre skidåkare jag har blivit desto mer har jag gått mot smalare skidor, jag tycker det är betydligt bättre med en lite för smal skida i offpisten än en lite för bred skida i pisten. </p><p></p><p>Med detta sagt så skulle jag själv mest troligt aldrig klassa en skida med en midja på över 95-100mm som all mountain, då börjar vi prata om friåknings- / offpiste- /puder-skidor istället, ja kärt barn har många namn. Så min något bökiga respons är att om du vill behålla dina Rossignol så skulle jag börja med denna för att testa lite offpiste till att börja med och eventuellt komplettera med en mer offpiste- / puderinriktad skida istället. Ett annat alternativ är att sälja dom och köpa ett par all mountin skidor iställer med en midja på under 95m, där det är pistegenskaperna som prioriteras. Alternativ tre är att köpa ett par riktiga pistsmiskare med en midja på max 75mm för alla dagar i pisten och komplettera med en offpiste- / puderinriktad skida med en midja på 105 - 115mm.</p><p></p><p>Jag har själv bestämt mig för att skita i ett par all mountain skidor för nu i alla fall, alla som jag har pratat med som har minst ett par pistsmiskare, all moutain samt offpiste- / puderlagg säger att dom nästan aldrig använder sina all mountain lagg.........</p><p></p><p>bon ski!</p><p>/C</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="carl_couloir, post: 1139610, member: 11566"] I min värld så skulle jag utan problem kunna klassa in en skida med 84mm i midjan som en smalare all mountain skida. Som så många andra påpekar så går det naturligtvis att "carva" med breda skidor men det tar sin tid att få upp skidan på kant osv. det blir ju inte direkt några snabba svängväxlingar...... Sedan så tycker jag att man både vill och måste kunna köra kortsväng, mellansväng osv också, skidåkning i pist är så mycket mer och så mycket roligare än att bara ställa skidan på kant och luta in sig a.k.a park and ride. Ju bättre skidåkare jag har blivit desto mer har jag gått mot smalare skidor, jag tycker det är betydligt bättre med en lite för smal skida i offpisten än en lite för bred skida i pisten. Med detta sagt så skulle jag själv mest troligt aldrig klassa en skida med en midja på över 95-100mm som all mountain, då börjar vi prata om friåknings- / offpiste- /puder-skidor istället, ja kärt barn har många namn. Så min något bökiga respons är att om du vill behålla dina Rossignol så skulle jag börja med denna för att testa lite offpiste till att börja med och eventuellt komplettera med en mer offpiste- / puderinriktad skida istället. Ett annat alternativ är att sälja dom och köpa ett par all mountin skidor iställer med en midja på under 95m, där det är pistegenskaperna som prioriteras. Alternativ tre är att köpa ett par riktiga pistsmiskare med en midja på max 75mm för alla dagar i pisten och komplettera med en offpiste- / puderinriktad skida med en midja på 105 - 115mm. Jag har själv bestämt mig för att skita i ett par all mountain skidor för nu i alla fall, alla som jag har pratat med som har minst ett par pistsmiskare, all moutain samt offpiste- / puderlagg säger att dom nästan aldrig använder sina all mountain lagg......... bon ski! /C [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Bredd allmountain-skidor
Tillbaka
Topp