Bredd allmountain-skidor

hammarn30

Medlem
Bredd allmountain-skidor
Tja,

Kör idag runt med ett par Rossignol Experience 84 men är sugen på att skaffa ett par bredare lagg som gör sig lite bättre utanför pisten. Skulle klassa mig som en erfaren åkare när det gäller piståkning men inte åkt lika mycket utanför pisterna. Är således på jakt efter ett par som är fullgoda utanför pisten samtidigt som de funkar att dra upp på kant i modell brantare backe.

Har tittat runt på en del modeller och tester och känner mig hyfsat säker på vad jag är på jakt efter men funderar lite över vilken bredd jag ska sikta in mig på? Tänker att de ska fungera som komplement till mina 84 mm de gånger som snöat lite mer samtidigt som de fortfarande funkar i pisten..

Bredd allmountain-skidor
Runt 105 I bredd skulle jag säga, +- några millimeter, vart någonstans är tanken att du ska röra dig utanför pisten? :)

Bredd allmountain-skidor
Tottek sa:
Runt 105 I bredd skulle jag säga, +- några millimeter, vart någonstans är tanken att du ska röra dig utanför pisten? :)
Åker väl främst uppe i Åre, Ramundberget & Funäsdalen men brukar väl bli en vecka ner till Alperna per säsong iallafall. Oki tack för svar, finns det någon tydlig gräns i bredd där man generellt kan säga att pistegenskaperna blir avsevärt försämrade?

Bredd allmountain-skidor
hammarn30 sa:
Tottek sa:
Åker väl främst uppe i Åre, Ramundberget & Funäsdalen men brukar väl bli en vecka ner till Alperna per säsong iallafall. Oki tack för svar, finns det någon tydlig gräns i bredd där man generellt kan säga att pistegenskaperna blir avsevärt försämrade?
Avsevärt sämre vet jag inte, blir väll sämre och sämre för varje millimeter ^^ men är det mestadels svenska fjäll skulle jag nog säga att du kan gå ner ända till 100mm :) några exempel är atmoic bent chetler 100, head kore 105, extrem second opinion 108 :)

Bredd allmountain-skidor
Det är ju fler parametrar än bara bredden som påverkar skidans beteende, som rocker, styvhet, etc. Om du kör en del i Åre och Funäs har du ju väldigt bra möjlighet att hyra och testa dig fram

Bredd allmountain-skidor
Kan rekommendera salomon qst 106
Jag köpte dom förra året av samma anledning som dig
Blev väldigt imponerad av hur lätt man fick upp dom i kant i pisten
Hade ett par med 76mm innan
Kommer nog aldrig köra med dom igen

Bredd allmountain-skidor
Appropå bredd så går det utan problem att få upp och carva med 125mm breda skidor. Blir bara lite större svängar och lite jobbigare för benen i pisten. Men jag kan i alla fall njuta av en heldag på SickDay 125, både utanför och i pisten. Finessen är framförallt att man kan åka i partier med orört där ingen annan har åkt med smalare skidor för att det är för flackt.
Blizzard Rustler 11 är annars riktigt bra, ytterst kompetenta i pist, där jag provat dom, och säkert glimrande utanför.

Bredd allmountain-skidor
För egen del så är det största problemet med bredare skidor i pist att det känns ordentligt i knäna om man åker hela dagen. Åkte en säsong på nästan uteslutande ett par völkl v-werks katana(112mm) och hade fan svårt att sätta mig på toan efter att ha kört runt i systemet en hel dag.
En kompis åker mer än gärna på sina bibbys(116mm) i pist, men han upplever samma problem som mig vid slutet på dagen, att knäna har fått för mycket belastning.

Bredd allmountain-skidor
En heldag med 195cm långa 125mm känns absolut överlagt i benen. Men är ju bara ett positivt resultat.
Åkte heldagar på 115 mm Head Cyclic på slutet av förra säsongen, hälften så jobbigt och krävande som 125mm skidorna. Men beror mer på att dom är betydligt mjukare än SickDay skidorna. Så vill påstå att inte bara bredden är avgörande.
Å varken Katana eller Bibby är ju några mjukingar.

Bredd allmountain-skidor
Nu är det ju inte musklerna i benen som jag syftar på, utan just knäleden. I och med att skidan är bredare så blir det mer belastning på knäleden när man kantar, det är så jag har upplevt det iaf.
Detta är ju kanske något av ett icke-problem om man inte åker på hårt underlag på bredare skidor varje dag.

Bredd allmountain-skidor
Skulle säga från 100 och uppåt börjar pistprestandan bli lidande. Sen är det som många säger beroende på många andra faktorer som form och konstruktion. Det går att carva på alla bredder. Men från 65-95 har du pisten i fokus.
Och det är alltid roligare på en smalare enligt mig. Men smaken är som baken som tur är :)

Bredd allmountain-skidor
dallan sa:
Skulle säga från 100 och uppåt börjar pistprestandan bli lidande.
Med tanke på att 100 mm råkar vara den ungefärliga bredden på en normalskapt fullvuxen fot så måste man ju som vetgirig nörd undra om det är så att åkare med bred fot klarar av att kanta upp en bredare skida i pist än vad den med smalare fot klarar?

Bredd allmountain-skidor
GoranC sa:
Appropå bredd så går det utan problem att få upp och carva med 125mm breda skidor. Blir bara lite större svängar och lite jobbigare för benen i pisten. Men jag kan i alla fall njuta av en heldag på SickDay 125, både utanför och i pisten. Finessen är framförallt att man kan åka i partier med orört där ingen annan har åkt med smalare skidor för att det är för flackt.
+1

Bredd allmountain-skidor
Oki tack för svar, finns det någon tydlig gräns i bredd där man generellt kan säga att pistegenskaperna blir avsevärt försämrade?
Nej, det är så många andra parametrar som styr. En allmoutainskida är ju dock alltid en kompromiss mellan pist och offpist.

Mitt råd är att gå på en skida som är fullrockad och gärna montera bindningarna 10mm framför rekommenderad monteringspunkt. Det kommer att underlätta initieringen av sväng i framförallt pist när skidorna är lite bredare.

jag åker mycket på völkl v-werks katana (det är nog de smalaste skidorna jag använder idag) och givet din kravspec skulle jag påstå att de passar som hand i handske. Släng på ett par marker tour och köp ett par stighudar så behöver du inga fler par skidor.

......det sista var en lögn när jag tänker efter :)

//R

Bredd allmountain-skidor
hammarn30 sa:
Tja,

Kör idag runt med ett par Rossignol Experience 84 men är sugen på att skaffa ett par bredare lagg som gör sig lite bättre utanför pisten. Skulle klassa mig som en erfaren åkare när det gäller piståkning men inte åkt lika mycket utanför pisterna. Är således på jakt efter ett par som är fullgoda utanför pisten samtidigt som de funkar att dra upp på kant i modell brantare backe.

Har tittat runt på en del modeller och tester och känner mig hyfsat säker på vad jag är på jakt efter men funderar lite över vilken bredd jag ska sikta in mig på? Tänker att de ska fungera som komplement till mina 84 mm de gånger som snöat lite mer samtidigt som de fortfarande funkar i pisten..
I min värld så skulle jag utan problem kunna klassa in en skida med 84mm i midjan som en smalare all mountain skida.

Som så många andra påpekar så går det naturligtvis att "carva" med breda skidor men det tar sin tid att få upp skidan på kant osv. det blir ju inte direkt några snabba svängväxlingar...... Sedan så tycker jag att man både vill och måste kunna köra kortsväng, mellansväng osv också, skidåkning i pist är så mycket mer och så mycket roligare än att bara ställa skidan på kant och luta in sig a.k.a park and ride.

Ju bättre skidåkare jag har blivit desto mer har jag gått mot smalare skidor, jag tycker det är betydligt bättre med en lite för smal skida i offpisten än en lite för bred skida i pisten.

Med detta sagt så skulle jag själv mest troligt aldrig klassa en skida med en midja på över 95-100mm som all mountain, då börjar vi prata om friåknings- / offpiste- /puder-skidor istället, ja kärt barn har många namn. Så min något bökiga respons är att om du vill behålla dina Rossignol så skulle jag börja med denna för att testa lite offpiste till att börja med och eventuellt komplettera med en mer offpiste- / puderinriktad skida istället. Ett annat alternativ är att sälja dom och köpa ett par all mountin skidor iställer med en midja på under 95m, där det är pistegenskaperna som prioriteras. Alternativ tre är att köpa ett par riktiga pistsmiskare med en midja på max 75mm för alla dagar i pisten och komplettera med en offpiste- / puderinriktad skida med en midja på 105 - 115mm.

Jag har själv bestämt mig för att skita i ett par all mountain skidor för nu i alla fall, alla som jag har pratat med som har minst ett par pistsmiskare, all moutain samt offpiste- / puderlagg säger att dom nästan aldrig använder sina all mountain lagg.........

bon ski!
/C

Bredd allmountain-skidor
Instämmer att det är riktigt roligt med ett par smala sl-lagg i pisten förutsatt att det är hårt och gärna lite isigt men det är ju nästan bara de första fem åken på morgonen, sen börjar det bli uppkört och ojämnt i backen och då passar ett par med 95-105 mm midja betydligt bättre och det är ju skillnad på skidor och skidor. Finns de som är mer anpassade för offpist och de som funkar bättre i pisten beroende på hur de är konstruerade.
Det bästa är ju att ha minst två par eller gärna tre par skidor om man vill få ut maximalt av sin åkning.

carl_couloir sa:
hammarn30 sa:
Tja,

I min värld så skulle jag utan problem kunna klassa in en skida med 84mm i midjan som en smalare all mountain skida.

Som så många andra påpekar så går det naturligtvis att "carva" med breda skidor men det tar sin tid att få upp skidan på kant osv. det blir ju inte direkt några snabba svängväxlingar...... Sedan så tycker jag att man både vill och måste kunna köra kortsväng, mellansväng osv också, skidåkning i pist är så mycket mer och så mycket roligare än att bara ställa skidan på kant och luta in sig a.k.a park and ride.

Ju bättre skidåkare jag har blivit desto mer har jag gått mot smalare skidor, jag tycker det är betydligt bättre med en lite för smal skida i offpisten än en lite för bred skida i pisten.

Med detta sagt så skulle jag själv mest troligt aldrig klassa en skida med en midja på över 95-100mm som all mountain, då börjar vi prata om friåknings- / offpiste- /puder-skidor istället, ja kärt barn har många namn. Så min något bökiga respons är att om du vill behålla dina Rossignol så skulle jag börja med denna för att testa lite offpiste till att börja med och eventuellt komplettera med en mer offpiste- / puderinriktad skida istället. Ett annat alternativ är att sälja dom och köpa ett par all mountin skidor iställer med en midja på under 95m, där det är pistegenskaperna som prioriteras. Alternativ tre är att köpa ett par riktiga pistsmiskare med en midja på max 75mm för alla dagar i pisten och komplettera med en offpiste- / puderinriktad skida med en midja på 105 - 115mm.

Jag har själv bestämt mig för att skita i ett par all mountain skidor för nu i alla fall, alla som jag har pratat med som har minst ett par pistsmiskare, all moutain samt offpiste- / puderlagg säger att dom nästan aldrig använder sina all mountain lagg.........

bon ski!
/C

Bredd allmountain-skidor
carl_couloir sa:
hammarn30 sa:
Tja,

bon ski!
/C
Kom till samma slutsats i fjoll, allmountain skidor är liksom inte riktigt bra på något. Mina sista allmountain Völkl RTM V-werks fick gå vidare i fjol, blev bara stående i källaren. Blev ett par Nordic Dobermann GSR 186 cm för fortkörning och har sedan tidigare ett par Salomon X-max för lite mer svängande. Resterande är freeride/puderskidor. 88, 105, 115 och 125 mm. Varav Pinnacle 88-orna nog skall få se sig om efter en ny chaufför i år.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp