Input för att köpa nya allmountainskidor längd/bredd osv.

Dempa123

Medlem
Hej!

Spontanbokade en resa till Japan och behöver därför ny utrustning, önskar få input kring val av längd, bredd osv för laggen.
Förhoppningen är liftbaserad off-pist och kanske 1-2 dagars turande.
Är en van skidåkare men är grön på off-pist.
Vill helst ha ett par lagg som funkar både i och utanför pisten, förstår att man behöver kompromissa lite men så får det vara.

Jag är 188cm och väger 90 kg.
Spontant tänker jag bredd nånstans 100-107 och längd 185-190cm.
Kom gärna med input hur ni vana åkare tänker kring bredd och längd och om möjligt förslag på skida.
All hjälp/input uppskattas enormt.

Personligen hade jag prioriterat ner egenskaperna i pist, man åker inte till Japan för att åka pist. Jag hade nog valt en bred och ganska mjuk lättsvängd skida, det är relativt flackt och mycket skog. Atomic Bent Chetler 120 med shift är en perfekt Japan-skida, 192cm för dig. Men jag hade nog ändå gått för Armadas nya ARV 116 UL OYOKI, för att den är så sjukt snygg.

Om du ändå vill ha lite mer pistegenskaper är ju Salomon QST 106 med shift ett säkert kort, 189cm.

Senast ändrad:
Absolut, tanken är ju inte pist där borta såklart. Hade varit najs att ha några som är någorlunda även för pist när man kommer hem från japan.
Tack så mkt för input, ska läsa på lite mer om dom olika.

Jag tycker du kan våga på dig ett par Bent 110 också. Har själv dessa och tycker att de håller sig väl i pist också. Men såklart mindre optimerade för puder än 120

Tillbaka
Topp