Bredden på Fritschi Tectons stopper?

steglund

Aktiv medlem
Jag har köpt ett par skidor med 94 mm midja från Sport-Bittl. Enligt deras information skulle en 90 mm stopper passa upp till 95 mm midja. Fritschi själva rekommenderar närmsta övre liggande jämna tiotal. Det brukar alltid finnas lite extra marginal, så jag beställde 90 mm stopper. När jag fick hem skidorna kändes stoppern väldigt bred och jag funderar på vilken stopperbredd det egentligen är jag har fått. I nedfällt läge är det 115 mm mellan armarna. I uppfällt läge kryper de ihop och det är bara ca 95 mm mellan dem. Kan det vara så illa att de satt dit en 110 mm stopper?

Jag har kommit fram att bredden på bromsarna mäts mellan böjarna på armarna. Sen hur taggarna går förbi kanterna varierar mellan olika märken och behövs kanske slipas till lite i vissa fall.
Detta var nog inte svar din fråga, men hoppas det upplyser någon.

Du har nog fått en 110 mm stopper. Iofs enkelt att byta stopper på Fritschi. Så be butiken att skicka ny stopper löst och byt det :)

Jag har köpt ett par skidor med 94 mm midja från Sport-Bittl. Enligt deras information skulle en 90 mm stopper passa upp till 95 mm midja. Fritschi själva rekommenderar närmsta övre liggande jämna tiotal. Det brukar alltid finnas lite extra marginal, så jag beställde 90 mm stopper. När jag fick hem skidorna kändes stoppern väldigt bred och jag funderar på vilken stopperbredd det egentligen är jag har fått. I nedfällt läge är det 115 mm mellan armarna. I uppfällt läge kryper de ihop och det är bara ca 95 mm mellan dem. Kan det vara så illa att de satt dit en 110 mm stopper?
Hur gick det , fick du bytt till 90mm ski stopper, passar de 94mm breda skidor?

1000026242.webp
1000026241.webp
1000026240.webp
1000026239.webp

Det börjar bli lite knappt med plats mellan broms och stålkant men jag personligen skulle böja ut / slipa bromsarna om skidan skulle vara 104mm bred och bromsen skulle ta i, samma skulle hända med skarjärnen. För Fritschi's nästa skarjärn uppåt är 115mm.
Nu ser man dock att kanterna Atomic BC är väldig utfasade på överkant så bromsarna följer linjen med dem på vägen ut och in.

Senast ändrad:
Visa bilaga 38043Visa bilaga 38044Visa bilaga 38045Visa bilaga 38046
Det börjar bli lite knappt med plats mellan broms och stålkant men jag personligen skulle böja ut / slipa bromsarna om skidan skulle vara 104mm bred och bromsen skulle ta i, samma skulle hända med skarjärnen. För Fritschi's nästa skarjärn uppåt är 115mm.
Nu ser man dock att kanterna Atomic BC är väldig utfasade på över kan så bromsarna följer linjen med dem på vägen ut och in.
Får bli 90mm då, tack!

Fick hem mina nu, ni ser själva…. Samma verkar ha hänt mig, men när man trycker ner skistoppern går den ju upp väldigt högt och in en hel del så tror inte det kommer vara något problem, kanske man skull sätta dem på en bredare skida🤔
Har ni haft problem med att den vita glidplattan på skistoppern lossnat? Ena låg lös i lådan, tryckte fast den men man blir ju lite tveksam om den kommer sitta kvar eftersom den bara sitter med nån dubbelhäftande tejp.
IMG_4260.webp

IMG_4263.webp

Ena glidplattan lossnade rätt fort. Det gör det lite svårt att kliva i bindningen med mina pjäxor. Måste göras i två steg, annars riskerar man att häldelen fjädrar bak i gå läget och inte kommer fram igen och låser.
Blir en otrevlig överaskning när hälen inte sitter fast.

Ena glidplattan lossnade rätt fort. Det gör det lite svårt att kliva i bindningen med mina pjäxor. Måste göras i två steg, annars riskerar man att häldelen fjädrar bak i gå läget och inte kommer fram igen och låser.
Blir en otrevlig överaskning när hälen inte sitter fast.
Jaha, det är det som händer! Passerar ibland när jag använder mina Tecton 13. Aldrig märkt av på mina gamla 12 (andra årsmodellen om jag minns rätt), de har ingen sån glidplatta på stoppern heller.

Tillbaka
Topp