British Airways, skidor över 190 cm = no go?

man_1985

Ny medlem
Hej,
Jag är i färd med att boka en resa med BA till Vancouver från Stockholm med transfer på Heathrow. De har dock en längdrestriktion på 190 cm för skidbagage. Mitt fodral, Dakine, är 203 cm. Jag flög med Japan Airlines, som är i samarbete med BA, för ett år sedan och då gick det bra att ta med skidfodralet på +200cm. Jag har läst en gammal tråd här på Freeride där det var blandade erfarenheter men överlag positiva. Jag skulle dock vilja ha fräsch info kring detta. Jag har talat med BA:s support och de var inte speciellt hjälpsamma utan läste från policyn och sa att man helt enkelt får ta risken att bli nekad incheckning på flygplatsen.

Är det någon som nyligen flugit med BA och tagit med sig skidfodral över 190 cm?

Tacksam för all hjälp!

Flög förra vintern med BA till Calgary och det var inga problem med skidfodral över 190cm då.

Borde inte vara några problem nu heller.

Har aldrig varit med om att någon mäter. Har du backhopparskidor på 270 kan det kanske vara ett problem.
Längd och turskidor är ofta över 2m.

Vi flög nyss med BA, dock var det bara 4cm (194cm) för mkt på vårat baggage. Ingen som sa nått i alla fall. på hemvägen åkte vi med finnair, då mätte dem bagaget, men sa inget mer om det.

Om bara fodralet är för långt men skidorna är under 190 så kan du vika ihop och tejpa med silvertejp. Så gjorde jag, har också ett fodral från Dakine som var för långt.

Tjoo! Dragit över med mitt 195 långa ekipage till USA några gånger. Har till och med stavat mitt namn fel. Aldrig några problem. De flesta gör felet att man frågar och då vill de ha betalt. Gör som jag och spela dum och spara en del pengar;-)

Inte förvånad. Med tanke på hur många brittiska ungdomar/studenter som anser att en djurdräkt från buttericks är en lämplig klädsel när man skall skida i alperna så är det inte helt otippat att det inhemska flygbolaget inte förstår att man kan åka på skidor över 190cm.

Tur att det finns SAS och Eurobonus.

Tillbaka
Topp