Bromsar till STH16/916

R00bert

Medlem
Bromsar till STH16/916
Hej på er,

Då jag planerat att köra Sollyfits på båda par skidor och grävt fram ett par 916-bindningar från ett par gamla racestocklagg jag hade ståendes så tänkte jag kolla med expertisen på forumet hur det fungerar med bromsar till dom.

Tanken är som sagt Sollyfits på två par skidor, varav ett par DPS Lotus 138, och ett par 4FRNT Hojis.

Har ett par Dynafit Vertical FT12or med 110 stoppers som mestadels kommer användas till mina Hojis, samt nämnda 916 (röda labs med ett par år på nacken). De befintliga bromsarna tänkte jag böja till för mina Hojis, men i och med att det är så pass lätt att byta stoppersen och ändå måste av med dom vid varje byte tänkte jag kolla upp möjligheten att snåla in och köpa ett till par stoppers istället för att köpa ett par nya STH16 enbart för 138orna.

Frågan är då om det går att få tag på stoppers till dessa nuförtiden? Passar skistoppers till STH16/Steel med äldre 916?

Tack på förhand!

Robert

Bromsar till STH16/916
Med lite täljande fick jag på ett par nyare sollybromsar på ett par gamla 916. STH 16 steele är ju bara ommålade 916 så det borde fungera, det är dok inget jag sätter min vänstra kula på.

Bromsar till STH16/916
Varför inte sätta två uppsättningar inserts i skidorna istället för Sollyfits? Det blir lättare och du bygger inte på höjden. Dessutom billigare.

Bromsar till STH16/916
snorkel sa:
Varför inte sätta två uppsättningar inserts i skidorna istället för Sollyfits? Det blir lättare och du bygger inte på höjden. Dessutom billigare.
Min grundtanke var just detta. Men då jag själv är allt annat än händig så kändes det som en 'lättare' lösning med Sollyfits. 138orna är sedan tidigare monterade för Marker Jester också så där blir det en till uppsättning hål som redan är borrade. I och för sig vet jag inte om det finns någon uppe i Luleå som klarar att montera inserts.

Bromsar till STH16/916
Jarle sa:
Med lite täljande fick jag på ett par nyare sollybromsar på ett par gamla 916. STH 16 steele är ju bara ommålade 916 så det borde fungera, det är dok inget jag sätter min vänstra kula på.
Steelen har faktiskt kantiga bromsplattor, 916 har runda... Det är därför man måste tälja lite.

Bromsar till STH16/916
R00bert sa:
snorkel sa:
Min grundtanke var just detta. Men då jag själv är allt annat än händig så kändes det som en 'lättare' lösning med Sollyfits. 138orna är sedan tidigare monterade för Marker Jester också så där blir det en till uppsättning hål som redan är borrade. I och för sig vet jag inte om det finns någon uppe i Luleå som klarar att montera inserts.
Det är inte så mycket svårare att montera inserts än en vanlig bindningsmontering. Aningen mer noga med att hålen är på exakt rätt ställe samt att man borrar och gängar rakt. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76410

Senast ändrad:
Bromsar till STH16/916
1000x500px-LL-aa595883_DSC01181.JPG

Kan väl passa på att ställa ytterligare en fråga när jag ändå har en tråd igång. Mina ser precis ut som bilden nedan. Går metalldelen som går mellan bindningarna att plocka bort, eller fyller den någon kritisk funktion som jag ännu inte lyckats lista ut? Var inga problem att ta lös den från tån men den sitter fast under häldelen så man måste förmodligen slida av den på något vänster

Bromsar till STH16/916
Ah, en ZZ-bindning! Jag hade ett par sådana på mina gamla slalomskidor. Den har ingen funktion direkt, jagh ar iaf. inte läst mig till att den skall ha någon, dock är den som du säger småknepig att få loss från hälen så jag rekommenderar nog att du har den kvar. Det är ett arv från racetiden och jag gissar på att de givna distanserna iom. hålen i metalldelen gör det enklare att undvika felmontering när man skruvar fast på raceplattan. Men fina är de!

Jag kan nog fixa fram ett par nya 130mm till dig (antar att det är dem du vill ha till Lotusarna) så skriv ett PM!

Tillbaka
Topp