Bruka inte Guide på berget!

• Trådstartare Trådstartare Mes
  • Start datum Start datum

Mes

Ny medlem
Tvingades till förödmjukelsen att åka efter en så kallad bergsguide under några helikopterlyft vilket var mycket obehagligt.
Har aldrig känt mig styrd på berget som under denna hemska upplevelse . Det var som att åka i någon form av skidskola där det viktigaste var att inte åka före guiden och att hålla ihop gruppen.
Säkerhetssnacket var mombojumbo och bestod av att följa Jon och att bära transiver.

Bakom emblemet med bokstavskombinationen UIAMNopqrst, eller vad det nu står, må det vara en hel del kunskap och färdighet men inget kan strypa livet ur frihetskänslan på berget snabbare.

Kommunikationen mellan Guiden och oss i fårskocken var fransktinspirerat lika med noll. Kulturen som finns nere på kontinenten verkar ligga till grund för mycket av ledarstilen vilket passar självständiga själar mycket dåligt. Visst kan det finnas de som trivs i ledband bakom någon självutnämnd gud men dessa har redan förlorat sin själ.

Nej, systrar och bröder, sparkar guiden i arslet och bränner pengarna på gammal hederlig baraktivitet. Kunskapen som de besitter må vad stor men frihet är större.

Ja fyfan. Tänk att behöva följa Jon som ett riktigt Hjon. Och att behöva bära trans-iver och bruka guiden. Det kanske var speciella regler under Gaydays?

Det vet du dustbin! Alla kan ju inte vara hjon och att vi kör med speciella regler under gaydays känner du ju till. Kommer du inte ihåg vara glada fyllestunder tillsammans? Jag känner mig sårad.

Tur att jag har några bilder av oss tillsammans att trösta mig med

Vårat glada gäng på morgonen, dustbin i mitten!
http://home.swipnet.se/~w-15440/dozer/visuals/gay.jpg

Lite spex
http://www.rockyhorror.ch/gallery/sweet.jpg

Dustbin och Mes gör sin bejublade show!
http://didieric.free.fr/gogo/m_a20.jpg

Det var banne mig det dummaste jag läst på mycket länge!

Mina absolut bästa skidupplevelser har varit tillsammans med guide, svensk kan iofstilläggas.....

Att din bästa skidupplevelse har varit under övervakning av en guide säger inte mycket om själva skidupplevelsen men kanske mer om dig som person.

Vad jag bestämt ogillar med hela den här guidehysterin är att man lämnar över ansvar och beslutsfattande till någon annan. Helt plötsligt så har man betalt för att få omyndigförklara sig själv.

Visst kan ofta dessa lirare en hel del om berget och ofta men inte alltid så har det genvägar till bra åk/linjer. Men kan man inte som självständig människa skaffa sig dessa annorstädes? Var tog den fria viljan vägen, slutade helt plötsligt skidåkare att själv vilja stå för strapatsen/utmaningen. När blev bergskulturen så full av mjukryggar.

Att sedan behöva betala för att guiden skall dela med sig av sin lokalkännedom är ju som att vara ungen med godispåsen som köper sig polare. Bergsaktivitet är som sex, krävs det pengar för att få en kamrat är det något som är galet.

Dustbin, raring, får jag vara Ice Man?

Smart !!

Jag vet inte hur mycket skidor du åkt eller var, men åka utan guide är bland det osmartaste jag har läst på länge, har du tur får du gå tillbaka, har du otur får du ett drop på 25 meter med garanterat dålig landning, plus en jobbig klättring om du överlever....

Nej Sherlock, du kan ju omöjligt veta hur mycket eller var jag har styrt mina lagg. Har knappt koll på det själv.

Visst kan berget bete sig nyckfullt och det är inte alltid som det går som man tänkt sig, det är en av tjusningarna med bergsaktiviteter!

Att vara lite självständig på berget behöver inte betyda att man huvudlöst kastar sig utför branterna. Visst finns det bra många som har mer mod en förnuft vilket kan vara en beundransvärd egenskap men med en gnutta förstånd kan man göra rimligare riskkalkyleringar.
Så in-i-helvete svårt är det inte att samla på sig lite kunskap, erfarenhet och ”gud förbjuder” så kan man ju öppna käften och snacka lite med de lokala gubbarna.

Vad jag avskyr är denna jag-vill-gå-i- ledband mentalitet som sprider sig som en löpeld i skidåkarleden. Att ha spenderat någon dag i bakhasarna på en Guide
anses som något att skrävla om när man placerat arslet på barstolen. Var tog all självtillit, vilja och modet vägen?

Hmmm...guide ja, kan inte riktigt förstå hur du kan klanka ner på guiderna i Gränsen. För övrigt har ju du varit våran privata guide på berget lite varstans. Jag tror att den gamle knekten har svårt att ta order.
AAHHH!!, tänker på klientelet som brukar hänga med helikoptern i gränsen, 20 år, från STHLM, vax i håret, har ingen mössa...Avundsjuk JAG??
/Soprumsmannen

Sherlock!!!
Ska man åka bra offpist i Sverige och få ut någonting av det anser jag att det är helikopter man skall använda sig av, för att få åka där man vill samt inte förstöra en fin skiddag genom att vandra.

Har man ingen egen Heli kan det ofta vara svårt att "komma åt" bergen där man kan hitta klockrena repor utan guide iom att detta är kravet.
På kontineten finns många repor bort från liftsystem vilket innebär att åker man utan guide finns risken att man får vandra med pjäxor milen tillbaka:( plus att rätt guide faktiskt kan hjälpa tro det eller ej att hitta bra snö och unvika sprickor och dyl.

Sen verkar det som om du har enbart dåliga erfarenheter av guider, vet ej om det beror på guiden eller dig ??
Men jag har haft förmånen att åka med riktigt bra guider som arbetar med kunderna istället för att focusera på sig och sin egen åkning och detta kan jag rekommendera.

Kan man däremot berget och kan hitta helt orört, självklart är det inget fel med det och jag håller med om att fel guide kan vara helt värdelöst.

/vh John sherlock holmes

Ibland får man ta det onda med det goda. Eftersom man inte har helikoptercertifikat och egen kärra får man ta skeden i vacker hand och åka med guide.

Förhoppningsvis är det då också en bra guide, vilket inte alltid är fallet. Ibland är personen kanske ganska ny i gebitet och inte riktigt hittat en bra stil ännu och isåfall får man väl försöka att vara "snäll" eller så är det nån av de självutnämnda gudarna man råkat på och då är det som det är.

Ett knep för bra guidning kan vara att ha en redan samåkt och sammansvetsad grupp på ca 6 pers, gå till guidebyrån och hyr en "personlig" guide. Guiderna ifråga har tyckt det varit kul att slippa "vanliga" turiståkandet och hittat på kul grejer ihop med oss.
Att fösas ihop som en skock får och hunsas fram o tillbaks är nåt som är svårt att stå ut med vare sig på berget eller nån annanstans.

Vad jag vet finns det ingenting som hindrar att du, om du inte vill bli guidad, hyr helikoptern privat och ber den släppa av dig på valfri topp. 9000 kronor tar de i Riksgränsen om du vill ha tillgång till helikoptern en timme. Ingenting för de flesta, men det kanske passar dig.

Den mentalitet som du beskriver bland guiderna i gränsen förvånar mig, har iof aldrig flygit med dem men eftersom jag ibland sitter i Sportrecetionen har jag träffat dem och det verkar både trevliga och naturliga. Kanske tar de på sig någon snobbig roll när de får gäster men det verkar väldigt korkat. Sätt dig o snacka med Anders Bergvall och du kommer inse vilken skön människa han är! Sen får vi helt enkelt svälja att han har mer kunskap i fjällvett och guidning än vad vi kommer få under en livstid och därmed lita på vad han säger.

Snödjup

Tillbaka
Topp