Bruten handled.

OlleSandberg

Ny medlem
Bruten handled.
Hej!
Jag har ganska nyligen brutit (fått en spricka i) handleden (fredag 10/2). I början kunde jag knappt röra fingrarna och tummen var helt stel. Men det verkar läka riktigt bra och nu gör det bara ont när jag lyftar saker.

Doktorn ringde till min morsa och sa att jag skulle ha gipset 3 veckor och sedan ta det lugnt med snowboarden.
Nu är det så att jag hade tankt åka snowboard på sportlovet (vecka 9) det blir ungefär 2,5 vecka efter jag fick gipset. Hur tror ni att det går? Jag hade tänkt linda in handleden i bamndage så att den får stöd samt använda handledsskydd.. Sen kan jag ju alltid försöka att inte ta emot mig med handlederna också.

Jag vill gärna har svar av någon som är läkare eller har någon annan slags sjukvårdskunskap så att jag vet att den som skriver vet vad han/hon snackar om.

Jag är mycket tacksam för svar :)
Mvh Olle

Bruten handled.
Är ingen läkare fast skulle inte rekomendera dig att åka då du kommer att slå upp brytningen på nytt om du trillar. Om du kör med handledsskydd eller fortfarande har gipset kvar så kommer du bara att bryta högre upp om du trillar, vilket blir ett mer komplicerat benbrott.

Är som sagt ingen läkare så lita inte på mig om du inte vill :)

Bruten handled.
nej, eftersom om jag inte har handledsskydd så lär ju handleden brytas mycket lättare än vad armen kommer göra om jag har handlesskydd, eftersom den lär vara försvagad? eller, har jag fel`?

Bruten handled.
Hur gammal är du? Det är väldigt stor skillnad på benbrott hos en 12-åring och en 18-åring. I fallet 12-åring så är frakturen vanligen mycket okomplicerad och kan egentligen inte "gå upp". I det läget är du alltså ganska säker. Är du däremot så gammal att du slutat växa för länge sedan så är benbrottet antagligen lite mer komplicerat och du bör därmed ta det lite lugnare med handleden.

Det faktum att du blivit tillsagd att bara ta av gipset efter några veckor indikerar att du tillhör den förstnämnda gruppen.

Bruten handled.
Jag är 16 :) så jag växer förhoppningsvis ett tag till.

Den tiden som står är 4 veckor. och han ringde speciellt och sa att dert skulle räcka med 3 så :)
Tack för svaren! Fortsätt skriva! :D

Bruten handled.
Är inte handleden och den delen av armen som du har haft gipsad väldigt svag efter den tiden? :P Då en kompis till mig hade gips (dock 5 veckor) runt handleden var hans muskler kring handleden och nedre delen av armen väldigt svaga.

Bruten handled.
jag vet bara vad läkaren så åt mig när jag bröt min handled, detta var dock under fotboll.. Men då sa han att jag skulle ha gips i 4 veckor sen ta det lite lugnt på träningarna i början.. Så det är ganska svårt att säga, en handled kan läka ganska fort.. Men jag skulle nog säga att du bör undvika att falla på handleden.. inte det lättaste som finns men : )

Bruten handled.
Jag reserverar mig för fel i min text.

Sprickor är inte på långa vägar lika farliga som brott om jag minns rätt, antar att du fått en gipsskena bara som du kan klippa bort själv, vilket gjör att du kan klippa gipset när du känner för det. När jag fick en spricka i handleden så åkte jag 3 dagar efter igen :)

Bruten handled.
jag bröt foten (bröt foten) och var tvungen att ha gips.. men ja tog bort det 2 veckor senare o åkte skidor 3 veckor senare..

Bruten handled.
jag skulle säga.

Har du gipset kvar.. sure kör men ta det lungt och inga big jump fasoner.. för trillar du så är det kört..

har du inte gipset kvar så ta det fortfarande lungt..

och se till att inte trilla och stödja på den handen

Bruten handled.
..
kör ändå... lite gips e ju ingen fara... var bara redo för GALEN smärta Om du vurpar på armen..

om eller när du vurpar så SKYDDA armen.. .kör med hjälm... sen ere bara att åka och ha kul..

:)

/Pinn

pain is temporary, glory is for ever

Bruten handled.
alltså jag ska ta bort gipset innan jag åker. verkra inte som att alla förstog det. Jag ska ha bandage lindat och handledsskydd..

Tack så myket för alla svar :D Fortsätt gärna skriva :D

Puss och kram ses på stan.

Bruten handled.
tjo jag skulle nog valt att köra utan halneds skydd eller dra ut plast skenorna från skyddet för att för hindra en brytning mitt på underarmen.

men lindar du den bra så ska de räcka långt trotts om du ramlar.
men du bör som sagt ta de lugnt och försöka undvika att ta stöd med den handen. i synnerhet om det är isigt i backen ...

ramlade förra lördagen på en isig backe och jag har fortfarande ont i min handled. tror dock inte det blivit någon större skada men hade där varit en spricka sedan tidigare så hade de nog blivit ett benbrott...

Bruten handled.
nja jag låter de gå någon vecka till blire inte bättre så går jag nog och kollar...

gick tyo 4 veckor och hade ont i knäet efter ett olykligt fall så jag fått vridvåld på de innan jag gick...
då fick jag bara reda på att nä gå 4 veckor till och har de itne blivigt bättre så får du komma tillbaka. de kostade mig 150.- så nu väntar jag med att lägga ut de pengarna igen om de inte blir bättre...

jag vet de låter snålt att ligga på 150.- men de är inte därför jag inte går... tycker mäst de känns onödigt att kolla om man ändå bara får reda på att "ja de blir nog bättre snart annars får du åker komma...".

Bruten handled.
... aha.. du skall ta bort gipset ..

då skulle jag köra med ett handledsskydd och linda med bandage ovanpå det..

och bara för att man har handledsskydd så bryter man ju inte armen för det.. man kan säga det på ett bättre sätt..

kör du med handledskydd så ökar chansen vid ett kraftigt fall att du inte skadar din handled, detta innebär inte att du bara för det bryter armen. det krävs en massa våld för att bryta av en arm.

skulle vurpan vara så enorm att du bryter armen trots att du har ditt handledsskydd så har du gjort en sjukt hård vurpa.

sen är det inte heller säkert att du inte bryter handleden iaf trots att du har en handledsskydd.

hmm.. blev det rörigt nu ?

..

summan av kardemumman. kör med handledsskydd och linda med elastiskt bandage.. samt skydda handleden/armen vid ett eventuellt fall.

tänk lite på hur du åker men ha kul som f*n :)

/Pinn

Bruten handled.
Tack för det utförliga svaret pinn :) Ja fattar precis hur du menar eftersom det är precis så jag har tänkt själv! :)

Någon som har något förslag på bra handledsskydd eller är alla likadana ?

Bruten handled.
jag skulle nog påstå att det är en schyst idé att snacka med folket i sport affärerna de brukar ha koll på de mesta

Bruten handled.
jag bröt handleden och fick en spricka mitt på armen. jag fick ha gips 6veckor för handleden men det hade kanske bara behövts 2-3 veckor bara för sprickan. så efter det kör ja med handledsskydd.

alltså bättre o bryta armen än handleden + att det är fans mycke lättare o bryta handleden än armen!
så mitt råd är att köra med handledsskydd jag har skydd av märket Rehband o dom är sköna!

Bruten handled.
Freeride89 citat ->
"jag bröt handleden och fick en spricka mitt på armen.
...
hade kanske bara behövts 2-3 veckor bara för sprickan
...
alltså bättre o bryta armen än handleden"

hur fasen kan du resonera så om du aldrig bröt armen?
då vet du ju inte hur länge armen skulle varit gipsad....

Bruten handled.
Känner ett litet behov av att skingra dimmorna här. Det tycks råda någon sorts missuppfattning om att en "spricka" är väsenskilt från ett "brott". I bägge fallen är benet av helt och hållet. Den enda skillnaden är hur felställda brottändarna är i förhållande till varandra. Sitter de mot varandra snyggt och prydligt så syns inte mer än just en "spricka" när man röntgar. Sitter de däremot lite fel så är det ett mer uppenbart avbrott. Läkningen sker dock på precis samma sätt i bägge fallen och risken att slå upp det hela vid ett nytt trauma är lika stor. Och ja, jag vet vad jag talar om eftersom jag har en läkarlegitimation i bagaget.

Bruten handled.
"Och ja, jag vet vad jag talar om eftersom jag har en läkarlegitimation i bagaget."
BRA! :D
Vad tror du om at jag åker om en vecka då ? Tror du det är lugnt?

Bruten handled.
Olle om det bara är en spricka borde de ha gått bort efter 2 veckor... men typ 3 dagar före kan du ju kolla om de gör ont när du rör armen.. om de inte gör ont kan du ju dra en linda o köra på.. om det gör mycket ont så borde du nog rika en läkarmottagning eller dyl. men dom kommer inte rekomendera dig att köra..

ja fick en spricka i armen men den läkte på en vecka..

när ja bröt foten så sa doktorn att det var viktigt att ja rörde mycket på foten så blodcirkulationen fungerade bra för då läker det snabbare.
det borde vara samma på handleden. men ring en läkar mottagning o fråga lite om du kommer kunna åka..

Bruten handled.
Jag tror det är lugnt att köra, ja. Läkningen kommer vanligen igång inom en dryg vecka och efter 2-3 veckor sitter frakturändarna ihop bra. Vurpar du igen och slår i handleden är det inte ens säkert att du bryter upp samma ställe.

Bruten handled.
Hej
Kan jag ta bort gips skenan själv efter 3-4 veckor ?
Spricka i underarmen.
Skön bump!

Kan? - Ja
Borde du? - Tveksamt

Nu är jag inte läkare men har brutit handleden 4 ggr och utifrån egna erfarenheter är man rätt klen i början efter att hand/arm varit inaktiv en längre tid. Mitt tips är således att ta det väldigt lugnt i början men börja med rehab så fort som möjligt!

Tillbaka
Topp