"BUBBA" Ny ABS-rygga till överkomligt pris (intressant?)

SimonLundh

Medlem
*Konceptidé*
Tjenare Freeride!

Jag och min bror har tänkt att starta upp ett nytt projekt inom skidbranschen. En ny ABS-rygga som inte kostar skjortan men som ändå håller en hög kvalité både funktion och designmässigt.

Projektet är fortfarande i startgroparna men resurser och kontakter finns.

Vi brinner för skidåkning och känner att vi verkligen vill ägna tid för att göra säkerheten mer överkomlig för alla.

Då kommer den stora frågan. Finns det behov av detta inom branschen? Vad tror ni Freeride?

All form av feedback är välkommen!

Senast ändrad:
"En ny ABS-rygga som inte kostar skjortan men som ändå håller en hög kvalité både funktion och designmässigt." Att ingen har tänkt på det tidigare?! ;)

Låter lite motsägelsefullt kanske. Hursomhelst så hade man ju inte tackat nej till en ABS-väska som är billigare än övriga (om den håller måtten dvs, annars känns det onödigt).

Senast ändrad:
JohanSundstrom sa:
"En ny ABS-rygga som inte kostar skjortan men som ändå håller en hög kvalité både funktion och designmässigt." Att ingen har tänkt på det tidigare?! ;)

Låter lite motsägelsefullt kanske. Hursomhelst så hade man ju inte tackat nej till en ABS-väska som är billigare än övriga (om den håller måtten dvs, annars känns det onödigt).
Jag förstår hur du tänker! Planen är inte att kompromissa på kvalité utan helt enkelt att skapa en mer kostnadseffektiv ryggsäck där vinstmarginalen kapas. OCH Detta är enbart en intressekoll för att se om det är något att satsa på.

Tack för att du tog dig tid att svara.

JohanSundstrom sa:

Jag förstår hur du tänker! Planen är inte att kompromissa på kvalité utan helt enkelt att skapa en mer kostnadseffektiv ryggsäck där vinstmarginalen kapas. OCH Detta är enbart en intressekoll för att se om det är något att satsa på.

Tack för att du tog dig tid att svara.

Jag skulle vilja ha en variant man kan sätta på på en befintlig ryggsäck, något slags tillsats. Möjligen som en CamelBack för cykling (som ju bara rymmer en vattenpåse).

Gärna en variant som inte ger en massa problem när man ska checka in eller gå genom säkerhetskontrollen på flygplatsen.....

Intressant ide' och skulle det gå att få ned priset till hälften av vad en lavinrygga kostar idag, dvs. 3-4 000 kr tror jag många skulle vara intresserade. Frågan att ställa sig är då vad ni kan åstadkomma som inte de stora etablerade tillverkarna lyckats med. Det är sannolikt att de höga priser vi ser på dagens lavinryggor beror på förhållandevis höga tillverkningskostnader, höga utvecklingskostnader i kombination med relativt små volymer. Flera ryggsäckstillverkare väljer därför att istället för att utveckla ett eget ballongssystem köpa in ABS och montera i sina egna säckar, tex Ortovox och Haglöfs.

Intressant ide som sagt, men hur 17 ska ni lyckas med detta? Genom att kapa led i distrubitionen och sälja direkt till "konsumenten" kan ni naturligtvis kapa 30-40 % på priset men frågan är om volymen räcker då? Och att du skriver ABS gör mig lätt fundersam, menar du verkligen ABS-rygga eller ett egenutvecklat system?

/MM

Senast ändrad:
Mammut R.A.S 22l är väl det ända (idag) prisvänliga alternativet. 350 € + 85 € för tuben får väl anses överkomligt.

Intressant projekt fullt med utmaningar.

Lycka till!

Det vore ju bra om det gick. Jag köper en.
Är det någon som vet hur mycket befintliga ballongsäckar skiljer sig åt i säkerhet? Är det tex bättre med de som blir som två stora dykartuber ist för en stor ballong? Kanske något att fundera på.

Med tanke på la graves inlägg borde man ju kunna utveckla detta http://www.hovding.se/ till något som man skulle kunna bära vid sidan om den ryggan man redan har (eller på ryggan), även om volymen på ballongen måste bli större.

Senast ändrad:
Är väl långt från nog med volym i flytvästarna för att få någon större effekt i en lavin misstänker jag.

Rätt pris via nätet på ca 4 papp hade gjort att jag köper iaf. Sen en ordentlig produktvideo så man får ett hum över hur säcken är vore ett måste.

Tillbaka
Topp