Budget inför säsong i Val d'isere?

vicktor

Ny medlem
Hej

Jag och 2, eventuellt 3 till tänkte ta en säsong i Val d'isere från december - ca april.

Det är vår första säsong, och jag undrar, hur mycket pengar bör man ha med sig/ha tjänat ihop innan till (liftkort, boende, leverne m.m.(i princip allt))?

Jag räknar med ca. 40k, och då ingår skidor och all utrustning, är detta rimligt, eller möjligtvis för lite?

Tacksam för svar

partypinglan i val d'isere med 40 lax?

vilket skämt, lägg på en nolla så klarar du dig nog!

Om du inte har tänkt att jobba nåt verkar 40k rätt lite...
Säsongskortet kostar 9k, då har du 31 k kvar => 6,2k / månad. Har inte säsongat själv men 6k per månad är svårt att klara sig på i sverige och de franska skidorterna är ju inte direkt billigare. Om du dessutom hade tänkt att köpa utrustning så verkar det ännu tuffare.

Boende lär ju vara en betydande kostnadspost, så det är rätt svårt att uttala sig innan det är fixat, men spontant känns det tveksamt om det räcker.

Hej!

Ledsen att behöva göra dig besviken Victor! Men 40 lusingar kommer du inte långt på i Val D'isère...
- För det första ska du börja med att räkna in vad det kostar att bo i en "säsongs-lägenhet", alltså, en studio för 4-5 pers, av vanlig fransk betong-komplex standard i Val-D.
Från Dec-Apr, dvs. 4-5 månader får du lägga ut MINST 20 000kr + depositionskostnad ca. 5 000kr.
- Därefter har du kostnaden för liftkort som i år, 2009, går loss på 999€, ca. 9 800kr.
- Sedan tillkommer kostnad för resan ner, ca. 2 000kr.

25 000 + 9 800 + 2 000 = 36 800

Efter dessa grundutgifter har du alltså kvar drygt 3 000kr att leva för i 4-5 månader, det är inte mycket, du kommer med största sannolikhet svälta ihjäl... Tilläggas ska kanske också att du nu inte heller har införskaffat någon utrustning, vart ute och festat med polarna och haft j***igt kul som man har ens första säsong...

Mitt tips till dig är att tidigt i December, helst innan den 10:e, åka ner och söka ett säsongsjobb. Det finns massor av butiksjobb, barjobb, städjobb och annat som du kan få tag i, som betalar bra, ger dig bra rabatter och nya kontakter! Får du dessutom en fransk anställning behöver du bara betala drygt 3 500kr för ditt säsongskort! Du behöver inte jobba mycket för att det ska gå runt, min första säsong i Val-D jobbade jag 3-5 eftermiddagar (från kl. 16) i veckan och fick in drygt 10 000kr/månad.

Den här säsongen står Val-D dessutom som värd för Alpina VM, räkna med att allt kommer vara aningen dyrare i butiker och barer osv.

Lycka till!

Mvh / Per - din realist i Oktober-mörkret

Senast ändrad:
hehe soft, well då får man tänka om lite, meeen menar du 20 000 sammanlagt för hela sällskapet, eller per person? (jag antar att det är per person) Vad är då bästa sättet att hitta lägenhet? på internet finns det inte särskilt mycket (vad jag hittat iaf) och det är kinda dyrt, är det bättre att åka ner tidig december och leta lägenhet on-location?

Hej!
Vi är 4 tjejer som ska till Val Disere och har en lägenhet för 6 pers. Vi kommer åka ned med skibumbussen den 28nov och har jobb på plats. Vår första säsong och vi är extremt taggade! Om du är intresserad så hör av dig, men det är snabba puckar som gäller!

Johanna.liedgren@hotmail.com

/Johanna Liedgren

Tillbaka
Topp