Budgetexempel Kanada 11/12

upnorth

Medlem
https://spreadsheets.google.com/spr...khlaEwxV1lPV0RXTjZleVE&hl=sv&authkey=COyar8oP

Jag har börjat så smått att ställa upp en budget men utifrån rätt gissade kostnader även om sparandet är mer översiktligt.

Men eftersom att så många har frågor över ekonomin tänkte jag dela med mig av min lilla uppställning så att ni har någonstans att börja :)

Dokumentet är öppet för redigering för alla som vill hjälpa till med kommentarer, korrigera prisnivåer på poster och eventuellt lägga upp jämförelser med dyrare ställen som Whistler och de billigare alternativen.

Som ni kanske märker är min budget hyfsat overkill och gjord utifrån att slippa jobba helt plus att ha lite över för en sväng till Nya Zeeland nästa sommar. Ta gärna kostnadsdelen och gör en egen tabell för jobba-under-säsong-varianten om ni vill :)

Flyg bara enkel? (eller borde det stå tor?) Att ta sig från flygplatsen till orten är ytterligare några hundra åt varje håll.
Beroende på var du ska, så kostade säsongskortet i Whistler 2008-2009 13 000 SEK och hyran var minst 5k/månad.
Försäkring jag ha för mig att jag betalade cirka 1500SEK för en säsong..
Som du själv är inne på så finns ingen utrustning eller andra otippade utgifter med i budgeten. En jacka och ett par skidor så är det 10 000.
Gå ut å käka och drick ett gäng blaskiga amerika-öl så är det minst 200 spänn på en kväll. Det 1 gång i veckan i 6 månader är 5 000 till.

Jag tycker att många som gör budgetar har en väldigt liten "övriga utgifter" post. Den blev för mig den största enskilda posten när jag var i Kanada.. (Även jag hade avsatt alldeles för lite när jag åkte hemifrån)

Jag hoppas jag gav lite nyttig input :)

Flygposten är för enkel resa eftersom att jag inte vet när jag åker tillbaka och inte har planerat med det, men det kan ju vara bra att planera in i budgeten iaf.

Lutar hårt åt Revelstoke för min del, verkar populärt inför den här säsongen och mycket billigare än Whistler så jag har satt hyran och liftkort utifrån de andra orterna.

Tänker shoppa så mycket jag kan i sommar, blir en Bataleon Goliath från Frankrike i juni, har precis skaffat DH-hoj osv Har Public Enemy och Gotama sedan tidigare. Det ska tydligen vara rätt billigt i Kanada men jag hoppas att inte alla prylarna brakar ihop :P

Till sist har jag väl tänkt att jobba en del mest för att lära känna folk, men jag vill inte vara beroende av det utan det blir en bonus i kassan ;)

Senast ändrad:
Lagg till nagra tusingar pa B.C weed och sa far du en battre, riktigt kanadensisk, budget

säsongskortet kan gå på upp mot 10000 om man köper de lite senare. tror mitt gick på 1550 $ i Fernie förra säsongen.... piss dyrt

Som sagt, ni är välkomna att redigera talen och kommentera i dokumentet också, det här är bara en mall och jag gissar mest :P

Henk021 sa:
säsongskortet kan gå på upp mot 10000 om man köper de lite senare. tror mitt gick på 1550 $ i Fernie förra säsongen.... piss dyrt
I Revel har de lite earlybird priser! köp det innan 25 juni tror jag det var så kostar det ca 640$, köp det innan 1 oktober så kostar det ca 700$ sen kostar det ca 1000$ om jag inte minns helt fel:)

Loevstrand sa:
Henk021 sa:
I Revel har de lite earlybird priser! köp det innan 25 juni tror jag det var så kostar det ca 640$, köp det innan 1 oktober så kostar det ca 700$ sen kostar det ca 1000$ om jag inte minns helt fel:)
YES, kommer köpa så fort jag vet att jag ska dit :P

Henk021 sa:
Loevstrand sa:
Henk021 sa:
YES, kommer köpa så fort jag vet att jag ska dit :P
Sweet! Då är vi 2! Ska bara få på ett boende!:)

Har uppdaterat budgeten rätt mycket nu (fick precis lön/skatt/bonus mm så att jag vet hur jag ligger till för juni efter alla räkningar ^^) för den som är intresserad:

* Har tagit med vad jag tjänar/bränner per månad (exklusive extrajobb och ev bonus) och kopplat det till budgeten för Rev.

* Har också kollat lite flygpriser och dragit upp den posten något (märk att jag inte beställer returbiljetten, har ingen aning om varifrån jag åker tillbaka över atlanten från, kan bli USA :lol: ).

* Bil är nytt och en ren gissning, boendet också än så länge men jag har noterat försäkringar och liknande som är lätt att glömma bort annars.

Nu är det dock inte möjligt för er att leka med uppställningen då den har blivit väldigt personlig och jag vill ha det som det är, men ni som inte har gjort det här förut kan ju få en spark i baken och ni som Har gjort det tidigare kan få sparka mig lite till om jag har missat nåt ;)

Ännu mer budget/excel-godis (who would have known it would be so much fun!?) :lol:

* Status för sparande, summeras månadsvis
* Samma kolumn används för att visa priser i Kanadensiska dollar för kostnaderna

Försöker för bekvämlighetens skull hålla all information tätt nog för att undvika scrollning så har du 1366*768 (eller mer åt nåt håll) ska det inte behövas :)

EDIT: Här har ni länken igen, så att ni slipper gå till första posten igen ;) https://spreadsheets.google.com/spr...khlaEwxV1lPV0RXTjZleVE&hl=sv&authkey=COyar8oP

Senast ändrad:
Overkill!

Har nu skapat en Facebooksida specifikt för bummande i Kanada då det blir lite svårt att använda freeride.se för att organisera saker på ett vettigt sätt: http://www.facebook.com/pages/Canada-for-bummers/110399005719885

Har också gjort en hemsida av budgeten som numera innehåller lite länkar och grejer på en separat sida (blad): goo.gl/aWmRO

Kom gärna med kommentarer och tips för budgeten på facebooksidan förresten! (och cred/donationer/sponsring :cool: )

Senast ändrad:
Min budget är ju väldigt specifik och ganska annorlunda om man jämför med t.ex. en säsong i Whistler med säsongsjobb.

Därför tänkte jag försöka hitta några schyssta sidor på nätet för att göra det lite roligare för er att komma igång (även om mitt budgeterande har drivits av en oavbruten ström endorfin och adrenalin de senaste dagarna ;) ). Hittade rätt snabbt de här:

https://www.mint.com/ - avancerad men gratis nättjänst med appar och hela paketet, lite overkill kanske men nice.

https://docs.google.com/previewtemplate?id=0As3tAuweYU9QcHlVM3hrY2tocEkzUWVjVVlqUUdfTUE&mode=public - en mer standardiserad mall på Google Docs som borde funka fint med alla formler på plats osv.

Angående din flygkostnad så har jag hittat för knappa 8 k tor. Vet inte hur du har sökt men jag hittade flyg med relativt mycket byten men man håller sig utanför USA iaf ;).

Stockholm via London till Vancouver med Air Transat över Atlanten.
Svårt att sätta nåt dock då priset ändrar sig hela tiden.

Känns som en lite väl saftig budget, men du kanske vill ha det så och leva gott. Annars går det väldigt bra att komma undan mycket billigare. Gjorde en säsong i fernie 2010 i 4 månader och kom då undan med ungefär 40 000 allt som allt, inkl. transciever, ryggskydd, försäkringar, nya skidor (beggade iofs) osv... Din budget springer iofs iväg en hel del med tanke på allt du ska köpa. Vi la t.ex. nog inte mer än 5-6k på mat, lite skillnad mot dina nästan 20k.

Hehe, nu har jag faktiskt markerat just utrustning, hyra och mat som potentiellt väldigt höga poster ;)

Uppdaterar med de verkliga siffrorna så snart jag har dem, hehe

Hej
Jag funderar på att åka till Revelstoke och säsonga 2012/2013 och har börjat kolla på budget. Det skulle vara intresangt att höra från er som har varit där hur mycket det gick åt, och hur länge ni var där? Jag hoppas att få in tillräckligt för att inte behöva jobba där.
//Tom

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp