Budgetskidor för avdankad farbror?

Declivity är en rolig serie. Jag har knappt kört någonting under 92mm bredd på tre år, utöver Mindbender 90C (skräp som sagt). Fungerar antagligen för dig men tycker att det är skönt att komma över 90mm för att klara lite lösare före.

Bindningen tycker jag är fel. Passar dig antagligen i DIN-värde så att säga men ofta värt att gå på Tyrolia attack 14 och Griffon 13 eller liknande. Av dem är min favorit Tyrolia Attack som sitter kvar på ett av mina par.
Bra input 👍
Försökt jämföra (recensioner, forumdiskussioner och chatgpt) QST 92 och Declivity 88 C. QST verkar ju helt klart bättre i löst/off pist, men med handen på hjärtat åker jag ju mest pist. Tänker att Armadan kan vara ett litet snäpp vassare men fortfarande en "easy going" skida. Dock kanske det "äts upp" av low-endbindningen...
Å tredje sidan blir Declivity ändå en tusing billigare. Jag kanske skulle ta den och lägga på en timme med instruktör 🙂

/Johan

Å tredje sidan blir Declivity ändå en tusing billigare. Jag kanske skulle ta den och lägga på en timme med instruktör 🙂

Tummen upp på den. Inget vet säkert om man gillar en skida man aldrig åkt på, men det är ett mycket prisvärt paket, passar dig nog väl så gott som något annat vi nämnt här och till det priset är det svårt att förklara bort.
Jag är för egen del inte det minsta oroad för bindningarna i ditt fall (din vikt plus det du skriver om din åkning). Själv väger jag 10 kg mer än du, i övrigt ganska lik historia (är iofs ngt äldre) och åker med DIN ca 7,5. Har aldrig haft problem med några bindningar alls.

Sen om några år kanske du kompletterar med en skida på 104 mm för de där härliga nysnö-dagarna , sedan också en smal carvingskida för de stenhårda nyårspisterna etc etc 😉

Senast ändrad:
Nåväl. Tröttnade lite på mitt velande så tryckte Jetzt Kaufen på Armadaskidorna på SportBittl. Gillar jag dem inte kan jag ju sälja billigt och göra ett lite mer informerat köp nästa gång.

Kan återkomma med rapport.

Återigen, tack för all trevlig och kunnig hjälp 👍

/Johan

Hej,
Jag hoppar in här eftersom ni diskuterar skidmodeller jag tittar på. Ska köpa skida till min son 55kg 165cm var inne på m7 völkl men har nu tänkt om lite att en mer lekfull skida kunde vara bra. Rustler 9 är ett alternativ men vi kör mest pist så Blizzard anomaly 88 som fick beröm i ski essentials kom upp som en kandidat som beskrivs lite mer carving än R9 och samtidigt mer lekfull än m7, vilket ju är det jag söker. Såg dock lite sämre omdömen på anomaly på andra ställen medan m7 får toppbetyg överallt. Nyfiken på hur ni som testat skidorna upplever skillnaden på dessa skidor. Tänker jag fel om anomaly 88 som en bra pistskida med lite bättre offpist egenskaper än m7. Sonen gillar att hoppa, köra i skog och lära sig 360 men blir mest pist pga snöförhållandena.

Rustler låter nog bäst för att ”hoppa, köra i skog och lära sig 360”, kommer också att tänka på nya Nordica Unleashed 98 CA och Atomic Bent.

Rustler låter nog bäst för att ”hoppa, köra i skog och lära sig 360”, kommer också att tänka på nya Nordica Unleashed 98 CA och Atomic Bent.
Fast vi kör 90% pist och ofta isigt och uppkört crud därför anomaly och m7 var alternativ som kom upp. Men skog och offpist är roligt då det går men ej så ofta tyvärr. Svårt avvägning anomaly kom upp som mellan r9 och m7 men med varierande omdöme
:)

Är Salomon qst 92 för lite pist? De kom ju varmt rekomenderade som allround tidigare i tråden.

För övrigt har mina Armada nått Malmö efter lite julstiltje i det tyska transportmaskineriet. Får se om det kan bli en kortis till Kungsberget när de landat. Verkar dock vara lite kaos där efter Johannes.

/TS

Fast vi kör 90% pist och ofta isigt och uppkört crud därför anomaly och m7 var alternativ som kom upp. Men skog och offpist är roligt då det går men ej så ofta tyvärr. Svårt avvägning anomaly kom upp som mellan r9 och m7 men med varierande omdöme
:)
Kör på Anomaly 84 och Rustler 10 (och 11 i gamla modellen, men strunt i det här), så inte exakt vad du tittar på men likt. Anomaly mycket mer pistinriktad, men R10 gör inte bort sig i pisten heller. R10 klart bättre offpist så klart, speciellt om det är lite mer krävande förhållanden. Om han gillar att hoppa och vill lära sig trick tror jag mer på R9 än Anomaly med tanke på shape och monteringspunkt osv.
Völkl har jag aldrig provat, så kan inte uttala mig om deras skidor.

Är Salomon qst 92 för lite pist? De kom ju varmt rekomenderade som allround tidigare i tråden.

För övrigt har mina Armada nått Malmö efter lite julstiltje i det tyska transportmaskineriet. Får se om det kan bli en kortis till Kungsberget när de landat. Verkar dock vara lite kaos där efter Johannes.

Det beror på vem du frågar. För rätt person är QST92 en perfekt pistskida, och den är ju definitivt i första hand avsedd för åkning i pist. Samtidigt finns det andra som inte tycker det finns någon anledning att ha skidor bredare än 80 mm i pisten. Men dina Armada är nog ännu mer pistorienterade.

Pist och pist förresten... Det handlar nog mer om vilka krav man har på isgrepp, carvingegenskaper och liknande. Om man sätter sådant allra främst så gör man rätt i att inte titta på allmountain-skidor överhuvudtaget.

Dina nya skidor i Kungsberget? Jag förstår men hmmm, försök sikta på något vitt... ;)

1767086488080.webp

1767086607835.webp

Det beror på vem du frågar. För rätt person är QST92 en perfekt pistskida, och den är ju definitivt i första hand avsedd för åkning i pist.
Du kan ju betydligt mer än jag om olika skidtyper, fredw. Men där har du nog fel.
QST serien är en allmountain/freeride serie, det räcker att titta på shape och rocker på skidorna för att se hur mycket de (och även QST 92) skiljer sig från pistskidor.
QST 92 funkar också till offpist om man vill det, men de funkar inget vidare i isiga branta pister, t ex nedre delen av störtloppspisten i Kvitfjell….🥴
Men det trevliga med alla QST skidor är hur otroligt lättåkta de är, och de verkar ändå tåla fart bra.

fredw sa:
Det beror på vem du frågar. För rätt person är QST92 en perfekt pistskida, och den är ju definitivt i första hand avsedd för åkning i pist.

Du kan ju betydligt mer än jag om olika skidtyper, fredw. Men där har du nog fel.

Kan och kan, så är det knappast längre och dessutom är det ju delvis en fråga om tycke och smak. Jag skulle då inte rekommendera just QST 92 till någon som i första hand åker annat än pist, eller hoppas på en sådan vecka. Skulle du? Skulle någon annan?
Men oavsett tycke och smak så beskrivs QST 92 av tillverkaren själv som "en allroundskida med fokus på hårdare underlag". Jag tolkar det som att den är tillverkad med fokus på pist.

Om jag i första hand inte tänker åka pist så skulle jag definitivt välja en bredare skida. Men det är ju en smaksak, som sagt.

QST serien är en allmountain/freeride serie, det räcker att titta på shape och rocker på skidorna för att se hur mycket de (och även QST 92) skiljer sig från pistskidor.

Naturligtvis, men många, kanske de flesta allmountain-skidor används ju av oss som åker mer i pist än utanför, och det gäller nog även QST 92.

QST 92 funkar också till offpist om man vill det, men de funkar inget vidare i isiga branta pister, t ex nedre delen av störtloppspisten i Kvitfjell….🥴

Precis, den "funkar också till offpiste om man vill det". Jag tror vi tänker nästan samma men uttrycker det olika. Någon skulle kanske kalla detta en skida för 50/50 % pist vs offpist, du kanske 30% pist /70% offpist eftersom du inte tänker att den i första hand är avsedd för åkning i pist. Jag skulle säga mer 70/30 %, dvs i första hand avsedd för pist. Och i praktiken tror jag att många som åker på den är ännu mer än 70% av tiden i pisten. Inte du?

Men det trevliga med alla QST skidor är hur otroligt lättåkta de är, och de verkar ändå tåla fart bra.

Jag litar på dig och har bara testat dem kort själv och jag gillade dem också! Det var nära att jag skaffade ett par själv inför årets skidköp... men det blev ett par ännu bredare. Också för användning i pist, i första hand.

fredw sa:

Kan och kan, så är det knappast längre och dessutom är det ju delvis en fråga om tycke och smak. Jag skulle då inte rekommendera just QST 92 till någon som i första hand åker annat än pist, eller hoppas på en sådan vecka. Skulle du? Skulle någon annan?
Men oavsett tycke och smak så beskrivs QST 92 av tillverkaren själv som "en allroundskida med fokus på hårdare underlag". Jag tolkar det som att den är tillverkad med fokus på pist.

Om jag i första hand inte tänker åka pist så skulle jag definitivt välja en bredare skida. Men det är ju en smaksak, som sagt.

Naturligtvis, men många, kanske de flesta allmountain-skidor används ju av oss som åker mer i pist än utanför, och det gäller nog även QST 92.

Precis, den "funkar också till offpiste om man vill det". Jag tror vi tänker nästan samma men uttrycker det olika. Någon skulle kanske kalla detta en skida för 50/50 % pist vs offpist, du kanske 30% pist /70% offpist eftersom du inte tänker att den i första hand är avsedd för åkning i pist. Jag skulle säga mer 70/30 %, dvs i första hand avsedd för pist. Och i praktiken tror jag att många som åker på den är ännu mer än 70% av tiden i pisten. Inte du?

Jag litar på dig och har bara testat dem kort själv och jag gillade dem också! Det var nära att jag skaffade ett par själv inför årets skidköp... men det blev ett par ännu bredare. Också för användning i pist, i första hand.
Ett väldigt utförligt svar, tack för det.
Min point var bara att de är 92mm skidor med en tydlig freeride skärning och shape, vilket gör dem otroligt lättåkta i uppåkta och mjuka pister, och är inte heller klumpiga. Samtidigt ser de helt annorlunda ut än riktiga pistskidor och är dåliga på brant och isigt underlag.
Allt det där passar mig ganska bra för det mesta.

Kungsberget har haft det riktigt tufft, de hade dessutom strömavbrott i typ 2 dygn efter Johannes. Men nu kör de snökanoner och det ser ju ut att komma 30-40cm efter nyår så blir nog bra. Tänkte nog själv åka dit för lite pudersnö.

Som ägare till QST92 så kan jag säga att jag älskar de och de funkar bra i det mesta i och utanför pist i Sverige (sällan riktiga dumpar med snö här). Inte bäst i isiga backar men det är ju skit med det mesta om man inte har smala samurajsvärd och tryck på plösen som van damme. Prognosen ser ju okej ut 😎
1000043354.webp

Behöver hjälp att tänka kring skidletande 🙂

Åkare: 55-åring som åkte en hel del och hyfsat bra en gång i tiden. Åker väl fortfarande okej, men blivit försiktigare med åren och åker med mindre attack och fart. Nån sorts medelnivå kanske. 187 lång och 72 kg tung (lätt). Mer seg än stark och ett korsbandsopererat knä i bagaget som säger ifrån ibland.

Dagsläge:Ett par antika carvingskidor som fått duga till det mesta i många år men inser att utvecklingen gått framåt och att det finns (förhoppningsvis) roligare alternativ. Har ett par snäppet nyare pjäxor, Head Vector 130, som jag gillar och tänkte fortsätta med.

Letar: Sugen på nåt att ha som enda skida som funkar bra i pist men inte är alldeles bortkommet utanför. Åker uteslutande sverige och exakt noll hopp och park. Tänker cirka 85 mm under foot och radie kring 16 m (rätt eller fel?).

Budget: Åker inte tillräckligt ofta eller bra för att motivera premium så kikar på typ K2 Mindbender 85 Quikclik på stadium.se och HEAD Kore X 85 Lyt på stadium.se, så budget nånstans där. Hellre en bit under än över 5k.

Begagnat är absolut ett alternativ men blir ju meckigt om man inte hittar nåt i närområdet (=Uppsala). Typ Völkl Deacon 84 + Marker lowride 13 | Blocket eller All Mountain skidor Rossignol | Blocket

Generella tankar och konkreta tips mottages tacksamt.

/Johan
Halloj! Hunnit köpa lagg än? Annars slår jag ett slag för Salomon Stance 84. Lite underskattad skida som är grym i all pist men inte jättekrävande! Inte heller är den snordyr.

Halloj! Hunnit köpa lagg än? Annars slår jag ett slag för Salomon Stance 84. Lite underskattad skida som är grym i all pist men inte jättekrävande! Inte heller är den snordyr.
Tack för tips 👍.
Dock är köp redan avklarat 🙂 (se #44).
Men det kanske hjälper nån annan som hittar tråden (eller mig om jag inte gillar Armadaskidorna)

/J

Hej,
Jag hoppar in här eftersom ni diskuterar skidmodeller jag tittar på. Ska köpa skida till min son 55kg 165cm var inne på m7 völkl men har nu tänkt om lite att en mer lekfull skida kunde vara bra. Rustler 9 är ett alternativ men vi kör mest pist så Blizzard anomaly 88 som fick beröm i ski essentials kom upp som en kandidat som beskrivs lite mer carving än R9 och samtidigt mer lekfull än m7, vilket ju är det jag söker. Såg dock lite sämre omdömen på anomaly på andra ställen medan m7 får toppbetyg överallt. Nyfiken på hur ni som testat skidorna upplever skillnaden på dessa skidor. Tänker jag fel om anomaly 88 som en bra pistskida med lite bättre offpist egenskaper än m7. Sonen gillar att hoppa, köra i skog och lära sig 360 men blir mest pist pga snöförhållandena.
Fick möjlighet att testa både anomaly 88 och rustler 9 för några dagar sen.
Av dessa två så gillade jag anomaly bäst.
Har 6 vintrar på deacon 80, så det kan ju påverka mitt omdöme men tycker anomaly flyter på bra i lössnö och snöhögar men ändå bra carvingegenskaper.
Testade även nordica enforser 94 eller om det var 95. Riktigt trevliga och kommer nog på andraplats av dessa tre.

Fick möjlighet att testa både anomaly 88 och rustler 9 för några dagar sen.
Av dessa två så gillade jag anomaly bäst.
Har 6 vintrar på deacon 80, så det kan ju påverka mitt omdöme men tycker anomaly flyter på bra i lössnö och snöhögar men ändå bra carvingegenskaper.
Testade även nordica enforser 94 eller om det var 95. Riktigt trevliga och kommer nog på andraplats av dessa tre.
Kul att höra då jag beställde anomaly 88 till min son för ett fint pris på 299euro. Sökte en skida som främst ska funka att lära sig carva på och funka i isig pist. Om det finns snö är skogsåkning och hopp även viktigt så blir en smalare all mountain skida. Sonen kör på rätt bra både med hopp och carving. Var dock mycket osäker på längd då sonen är 165cm/55kg så vågade jag inte gå på för lång skida så det blev 164cm skida vilket känds ok i år men kan vara lite kort nästa år då han lär vara 170cm/60kg. Från reviews så lät det som att anomaly funkade ok i lite kortare längd trots tip/tail rocker. Men känslan är att 170cm nog varit ett smartare val men fanns ej till samma pris. Låter 164cm kort till åkare på 170-175cm 60-65kg för åkning främst i pist?

Kul att höra då jag beställde anomaly 88 till min son för ett fint pris på 299euro. Sökte en skida som främst ska funka att lära sig carva på och funka i isig pist. Om det finns snö är skogsåkning och hopp även viktigt så blir en smalare all mountain skida. Sonen kör på rätt bra både med hopp och carving. Var dock mycket osäker på längd då sonen är 165cm/55kg så vågade jag inte gå på för lång skida så det blev 164cm skida vilket känds ok i år men kan vara lite kort nästa år då han lär vara 170cm/60kg. Från reviews så lät det som att anomaly funkade ok i lite kortare längd trots tip/tail rocker. Men känslan är att 170cm nog varit ett smartare val men fanns ej till samma pris. Låter 164cm kort till åkare på 170-175cm 60-65kg för åkning främst i pist?
Blir nog en helt ok längd. Körde 180 på de två andra men anomaly gav de mig ett par 176 och de kändes absolut inte för korta (är 180 och väger 85).

Det sket sig helt med provåkning i Kungsberget, så de stackars armadorna har bott i källaren fram till förra veckan. Nu har vi i alla fall klarat av ett sportlov och jag har sent omsider några första intryck.

Det började dock inte så bra med sluttampen av en riktigt elak influensa i kroppen. Första dagen var katastrof. Kände mig som en hundraåring i kroppen och skidorna gjorde inte alls som jag ville. De var bara klumpiga och konstiga och jag var extremt ringrostig. Körde omkull i första åket och bestämde mig för att sluta helt med skidåkning.

Dag två började det lossna lite och jag och skidorna kom bättre överens och sen fortsatte det så. På ett sätt kändes de mer krävande än mina gamla skidor, men de gav också mer tillbaka. När jag fokuserade på input gick det att åka tryggt med mer fart (för att vara jag) och kontroll, även när underlaget inte var perfekt. Jättekul! Tycker också att de var lätta att variera åkningen med, från längre rena carvingsvängar till att lägga på lite sladd och korta ner. Enda negativa (men garanterat en fråga om bristande skills) var att jag tyckte de var lite bängliga att får runt i tätare skog. Här märktes det att jag gått upp från 177 cm på mina gamla till 184 på armadorna.

20260220_100925-EDIT.webp

Jag kan ju inte veta om några andra skidor varit ett ännu bättre val, men för den relativt lilla peng (298 euro) jag betalade så är jag väldigt nöjd. De känns rätt allround och har helt klart gjort åkningen roligare, snabbare och säkrare. Och så tycker jag att de är snygga, inte att underskatta 😊

Lustigt nog har jag också blivit sugen på att testa mer olika skidor. Får se om det dyker upp möjlighet till det framöver.

Senast ändrad:
Det sket sig helt med provåkning i Kungsberget, så de stackars armadorna har bott i källaren fram till förra veckan. Nu har vi i alla fall klarat av ett sportlov och jag har sent omsider några första intryck.

Det började dock inte så bra med sluttampen av en riktigt elak influensa i kroppen. Första dagen var katastrof. Kände mig som en hundraåring i kroppen och skidorna gjorde inte alls som jag ville. De var bara klumpiga och konstiga och jag var extremt ringrostig. Körde omkull i första åket och bestämde mig för att sluta helt med skidåkning.

Dag två började det lossna lite och jag och skidorna kom bättre överens och sen fortsatte det så. På ett sätt kändes de mer krävande än mina gamla skidor, men de gav också mer tillbaka. När jag fokuserade på input gick det att åka tryggt med mer fart (för att vara jag) och kontroll, även när underlaget inte var perfekt. Jättekul! Tycker också att de var lätta att variera åkningen med, från längre rena carvingsvängar till att lägga på lite sladd och korta ner. Enda negativa (men garanterat en fråga om bristande skills) var att jag tyckte de var lite bängliga att får runt i tätare skog. Här märktes det att jag gått upp från 177 cm på mina gamla till 184 på armadorna.

Visa bilaga 44148

Jag kan ju inte veta om några andra skidor varit ett ännu bättre val, men för den relativt lilla peng (298 euro) jag betalade så är jag väldigt nöjd. De känns rätt allround och har helt klart gjort åkningen roligare, snabbare och säkrare. Och så tycker jag att de är snygga, inte att underskatta 😊

Lustigt nog har jag också blivit sugen på att testa mer olika skidor. Får se om det dyker upp möjlighet till det framöver.

Många skidor i denna tråd - det blev alltså Armada Declivity 88 C?

Ja har man börjat testa litet olika skidor så vill man gärna testa fler! Men man får inte glömma bort att ju mer man åker desto bättre brukar skidorna kännas. Samt att inte allt går att lösa med nya skidor! Men det har du ju kläm på redan.

Många skidor i denna tråd - det blev alltså Armada Declivity 88 C?

Ja har man börjat testa litet olika skidor så vill man gärna testa fler! Men man får inte glömma bort att ju mer man åker desto bättre brukar skidorna kännas.
Ja, precis, ett par Declivity 88 c (2024). Inte helt lätt att följa tråden, men det blev till stor del priset (och några positiva omdömen online) som fällde avgörandet.

/J

Tillbaka
Topp