Budgetsnowbords

holadola

Ny medlem
Budgetsnowbords
Jag tänkte köpa ny bräda och är beredd att lägga drygt 2000 kr för en bräda med bindningar och skor, dock kan jag sträcka mig upp mot 3000 om man får något betydligt bättre. Är allt i denna prisklass dåligt?

Har tidigare kört en bräda som jag antar är ganska dålig eftersom jag köpte den på Stadium för 2000 inklusive skor för nästan 10 år sedan. Minns inte vilket märke, men det kan ha varit Warp. Tror att den var 158. Har aldrig kört någon annan, men har tyckt att den varit ok men på senare år har den dock blivit lite sliten och dessutom var bindningarna otroligt kassa. Är 187 och väger 83 så jag kanske ska ha lite längre bräda?

Brukar åka kanske 1 vecka varje år, möjligtvis 2 något år. Inga tricks o grejer utan bara vanlig åkning i backar och lite offpist. Har ändå åkte en del så jag skulle inte säga att jag är nybörjare, men inte alls avancerad.

Efter dessa förutsättningar, finns det något vettigt eller är det prisvärdare att hyra? Eller finns det någonstans (i Stockholm) där det kanske finns prisvärda begagnade?

Dessutom en bonusfråga, om man ska ta och investera i ett par nya skor också, finns det några prisvärda alternativ under 1000-lappen?

Tacksam för köpråd! (gärna så snart som möjligt då jag åker till fjällen om ett par dagar)

Budgetsnowbords
Ett tipps är att titta efter något juste begagnat, då kan du säkert hitta något betydligt bättre för samma pengar... var uppmärksam på skador bara...

//Oskar

Budgetsnowbords
Vad sägs om att kolla på www.boardstore.se... Där får du prisvärda paket.... Har själv köpt min bräda där och det gick smidigt...Då får du dessutom en märkesbräda till Warp-priser...

Budgetsnowbords
Hej hopp!

Jag håller med Oggebrod om att det kanske skulle vara lämpligt att scanna beg.marknaden när du har en något stram budget...

Du får betydligt mycket mer bräda för pengarna än om du köper något halvtaskigt för 2000 pix; jag tror att det är svårt att få ngt särskilt schysst för sånna pengar.

F.ö. så tror jag helt klart på en längre bräda om du håller dig på backen, dvs. pist och op.

Prisvärda skor under 1000-lappen? Mjae...

Lycka till!

//M.Jinnai

ps. Tvärkollade beg.marknaden i detta forumet, och där kan du faktiskt hitta en del som antagligen skulle kunna passa dig... ds.

Budgetsnowbords
Jag köpte nyss ett par billiga boots eftersom jag hade och har stram ekonomi.. Ett par Stuf Freeride, hatat märke men sköna boots. Speciellt för mig med iläggsulor (hyfsat plan sula).. Kostade bara 700 kr vilket jag anser vara väldigt billigt...

Budgetsnowbords
Jag får tacka för alla svar!

De flesta verkar ju vara överens om att man ska satsa på en begnad bräda, eller ett dyrare paket. Det paket som verkade ligga närmast min budget på boardstore var ju lite kortare brädor (155) så det kanske inte passar så bra.

Eftersom jag får svårt att hinna hitta en begagnad då det tar lite längre tid att genomföra ett sådant köp har jag lånat en bräda för den närmsta veckan, men kommer försöka kolla vad som finns ute de närmsta veckorna. Eftersom jag får lite mer tid att välja och vraka innan nästa resa (påsk) så tänkte jag dock höra om man kunde få lite tips om hur man hittar en bra begegnad.

Först, var ska man leta? Här, tradera/gula tidningen etc, några skidshoppar?

Man vill ju helst se brädan innan man köper, men vilka typer av skador/slitage ska man titta efter?

Och sist men inte minst, vilken typ av bräda ska man leta efter? Märkesbrädor antar jag att ni förespråkar, och längden borde väl vara 162-164 eller så? Något annat man bör tänka på?

Tack igen!

Budgetsnowbords
Kanske lite sen nu, men jag köpte iaf ett par Northwave Kevin jones på one-off för en vecka sedan! Kostade bara 999! Hade kostat 3000! det var sjysst tycker jag.

Budgetsnowbords
mycket trevlig deal på ett paket på www.junkyard.se Type-A Shadow med bindningar och boots för 3500, men jag tror det är mer rea på den så räkna med det för kanske 3500-20%

Budgetsnowbords
Annars brukar det funka utmärkt att bara fråga i affärer om dom har några år äldre modeller kvar. Köpte ett par Forum JP walker boots för 1200 istället för 2999 pga av att do mvar förra årets modell.

Tillbaka
Topp