är man borta längre än tre veckor brukar det mest ekonomiska vara att köpa säsongskort, det varierar iofs lite från ort till ort men rent generellt så kan man säga att mer än tre veckor = säsongspass.
dessa kostar mellan 6 och 10k på en normalstor-jättestor ort i alperna. ibland kan man överta kort av någon annan, men liftwaffarna är oftast bra på att kolla bilder på korten (jag har aldrig vart med om att det funkat med lånat kort.)
man kan få billigare liftkort om man jobbar, och där jag har varit (Serre ,ValT, Val d'I) måste man jobba minst 30 timmar i veckan och ha kontrakt för att få den möjligheten. då brukar man få liftkort för ungefär halva priset.
boende: i snitt har jag betalat 4k/månad under mina vintrar och då har jag bott i allt från 23kvm-skrymslen med noll golvyta och kokplatta till vad som kan jämföras med en normal svensk lägenhet. alltid delat med andra så vad jag egentligen betalat för är en sängplats och att dela kök/badrum.
jag har aldrig haft boende genom jobbet då jag aldrig velat ha ett jobb som givit mig det. (boende genom jobbet är oftast lika med att jobba riktigt mycket, typ Langley eller liknande.)
om jag skulle dra iväg på en halvsäsong skulle jag nog räkna med 25000 till liftkort och boende, för att säkert ha lite marginaler (man vet aldrig om euron flippar ur eller sånt) och någonstans kring 2-3 tusen på mat/festkontot per månad. just där kan man spara in massor om man lyckas hitta ströjobb som betalar i mat&dricka istället för pengar.
matbudgeten är baserad på pasta, fulöl/fulrosé/fulvodka (typ allt med "ful" i) , havregryn som snälla besökande har med sig, allmänt snyltande/medhjälpande på picknickar och att aldrig under några som helst omständigheter ha med sig kontokortet ut på krogen.
känner att det här blev lite osammanhängande, men förhoppningsvis var jag till hjälp ändå.