Starta säsongen tidigt

Schdefan

Medlem
Starta säsongen tidigt
Tjena!
Börjar minst sagt bli sugen på att åka lite bräda igen och tänkte sikta på åtminstone 2 resor till Alperna denna säsongen. Min erfarenhet av Alperna är än sålänge ganska limiterad. Bara lyckats ta mig dit 3 gånger, 2 gånger i Österrike och 1 gång Italien. Och alla tre tillfällen har varit lite senare på säsongen.

Men om man skulle vilja komma iväg redan i november alt. Tidigt i december för en vecka, vart bör man kika på att åka isåfall? Utbudet via researrangörer verkar inte vara så stort heller vid dessa tider så antar att man bäst försöker boka själv?

Starta säsongen tidigt
- Boka själv
- Boka flyg tidigt till flygplats strategiskt belägen
- boka boende sent när du vet hur snöläget är och hur mycket som är öppet på respektive ort
- Sikta högt för snögaranti
- Håll koll på väderstreck. Kallt och lite sol i November-December, välj ett system som är syd/sydväst-vänt om möjligt

Vet att det är många här på forumet som har erfarenhet av dylika resor så är nog bättre på att tipsa om specifika orter. Flyg till Innsbruck eller München och hyrbil skulle jag satsa på ifall inte bil hela vägen är ett alternativ.

En alperna sen höst/tidig vinter är inte alls som att åka senare på säsongen. Du får räkna med att allt inte är öppet (många orter öppnar inte öht förrän nära inpå jul), snöläget kan variera stort och du får vara glad för den sol du kan få. Men det är heller inte alls lika mycket folk, finns mer boende tillgängligt till bra pris och liftkorten är oftast billigare. Och du får kicka igång vintersäsongen tidigt! Jag är avis.

Starta säsongen tidigt
@Schdefan klicka på den här länken:

Starta säsongen tidigt
Stort tack för svaren, jag har en del egen research att göra och sen försöka vara så flexibel som möjligt och hoppas på tidig snö där nere. Hade varit kul att få åka en vecka innan den värsta anstormningen kommer!

Starta säsongen tidigt
Vad säger försäsongsexperterna om chanser till försäsongs-snö - är det bäst att satsa på att boka flyg/hyrbil (eller tåg... 🫣) till typ München/Innsbruck, eller Turin/Milano, eller Genève/Grenoble? Min gissning är Österrike just pga bäst glaciärer där "if all else fails".

För den som vill hålla koll på vad som händer i Cervinia/Zermatt inför vintersäsongen mm så är detta en bra tråd:

Starta säsongen tidigt
Med lite flyt kan du åka liftburen (kabin) skidåkning på Åreskutan på söndag :cool:

1758193199755.webp

Starta säsongen tidigt
Vad säger försäsongsexperterna om chanser till försäsongs-snö - är det bäst att satsa på att boka flyg/hyrbil (eller tåg... 🫣) till typ München/Innsbruck, eller Turin/Milano, eller Genève/Grenoble? Min gissning är Österrike just pga bäst glaciärer där "if all else fails".

För den som vill hålla koll på vad som händer i Cervinia/Zermatt inför vintersäsongen mm så är detta en bra tråd:
Har haft flera fina försäsongsresor de senaste 5-6 åren. Har oftast åkt ner den sista oktober veckan och det har varit bruna berg och gammal trist glaciärsnö vid ankomst och sedan har meterdumpen kommit efter någon dag. Har varit några av mina bästa skidresor, men som sagt det gäller att bevaka läget för ibland kommer inte snön förrän vid Jul.
Österrike eller Zermatt/Cervinia är de säkraste korten tror jag.

Här Stubaigletscher 30 oktober 2020:
1758199458433.webp

Pitztal 4 nov 2021:
1758199633390.webp

1758199706240.webp

Kaunertal 5 nov 2021:
1758199809855.webp

Stubai 1 nov 2023:
1758199945831.webp

Starta säsongen tidigt
Ommdu siktar mot Geneve hållet: Val thorens öppnar i slutet av november, tycker chamonix också brukar öppna upp då. Har en bekant som brukar ta säsongs premiär i valt i början av december. Det brukar enligt utsago var helt ok men man ska ta de sämre skidorna o givetvis e ju inte allt öppet. Eller så kör du finland o Ruka, de brukar av tradition öppna 10.10 kl 10. Vet inte hur de ser ut iår..

Starta säsongen tidigt
Har haft flera fina försäsongsresor de senaste 5-6 åren. Har oftast åkt ner den sista oktober veckan och det har varit bruna berg och gammal trist glaciärsnö vid ankomst och sedan har meterdumpen kommit efter någon dag. Har varit några av mina bästa skidresor, men som sagt det gäller att bevaka läget för ibland kommer inte snön förrän vid Jul.
Österrike eller Zermatt/Cervinia är de säkraste korten tror jag.

Här Stubaigletscher 30 oktober 2020:
Visa bilaga 40514
Pitztal 4 nov 2021:
Visa bilaga 40515
Visa bilaga 40516
Kaunertal 5 nov 2021:
Visa bilaga 40517
Stubai 1 nov 2023:
Visa bilaga 40518

IMG_20241109_133421258~2.webp

Stubaigletcher 9 nov 2024...

Starta säsongen tidigt

Jisses, den länken kan man inte öppna upp på en 32-tums-skärm i öppet kontorslandskap på jobbet... 🫣

Ja även italienarna är duktiga på konstsnö och brukar lyckas öppna med välpistade backar den dag det är bestämt. Inte så roligt att åka i konstsnö ensamt, men det fungerar bra som bas som välkomnar den första natursnön så att den byggs upp snabbare i pisterna. Annars blir det många "tjuvstarter" för de första snöfallen som landar på blött gräs och grus och smälter bort (om det inte är kallt och/eller kommer mycket på en gång). Men det är ju alltid roligare om det är vitt utanför pisterna också.

Senast ändrad:
Starta säsongen tidigt
Om man bokar hela resan själv och reser solo, hur brukar ni enklast (mest prisvärt) ta er från flygplats till diverse skidresorter? Tänker från Innsbruck eller Genève till exempel. Är det kommunala transportmedel eller finns det bra sidor att boka in sig i shuttle osv?

Tillbaka
Topp