Bummarförsäkring Österrike(igen)!

rarre

Ny medlem
Hej!
Vet genom sökning att ämnet varit uppe en del men hittade inga aktuella trådar med bra svar så här kommer en liten BUMP.
Vi ska ner till St Anton nu i januari och förhoppningsvis stanna säsongen ut. Vore skönt att få så mkt av det nödvändiga klart redan nu så man kan ha kul där nere va! Undrar därför vad man bör köpa till för försäkringar när man stannar så länge?

Hemförsäkring har resskydd väl resskydd up till 45 dagar, correct?(vad innebär detta resskydd oftast?) Vad för är bra att ha utöver denna? Där typ stöldskydd, ambulanspulkor o grejer är included?

Ledsen för upprepningen som sagt men det tål att upprepas I guess!

extra olyckfallsförsäkring har jag ( drar till mayrhofen om 9 dar). Det är ersättning om du skulle bli invalid eller något sånt. Men ring och hör med ditt försäkringsbolag och fråga dom kan garanterat mer än någon här på FR. Dom fixar dina nya försäkringar på telefon också!

Hoppas du får det najs i st.anton

Resskyddet innebär att försäkringen gäller även när du är utomlands. Att förlänga det till resten av säsongen är ett måste. Då gäller de grejer du nämner. Förlänger du inte försäkringen är du HELT oförsäkrad.

Däremot är det ofta lite si och så med om det täcker offpiståkning. Sist jag kollade var det i princip bara Folksam (och vissa Länsförsäkringar beroende på var man bor) som täckte det, men ryktet säger att inte heller de gör det längre. Fråga! Men specificera att du inte menar "offpiståkning med guide på markerad offpistled"

Europeiska har lite reseförsäkringar, men deras "extrem" som väl är den man borde ha kostar 75 spänn om dagen så det springer iväg rätt bra på en säsong.

I Schweiz finns Rega som täcker "allt" och i Frankrike finns Carte Neige som är ungefär samma men jag tror inte det finns nåt liknande i Österrike.

Sen ska du inte glömma ditt plastkort från försäkringskassan som visar att du har rätt till vård heller.

Hej, jag är i St Anton just nu. Genom försäkringskassan och en hemförsäkring(som de allra flesta har) så får du rätt till gratis vård i Österrike, dock så täcker inte en vanlig hemförsäkring resa hem. Sen genom DSV får du en sjukt prisvärd skidförsäkring, den täcker det mesta som har med skidor att göra. Den täcker stöld av skidor på afterskin, borttappad skida i offpist, bryten skida m.m., och kanske det bästa helikopterräddning upp till 5000euro. Den kostar bara 28 euro för ett år, extremt prisvärd och den borde alla ha tycker jag.

/Andreas L

DVS gäller world wide. Men ta inte mitt eller någon annans ord för det, läs på på hemsidan.

Försäkringen går att köpa i butik i st anton (gick för några år sedan iaf).

Det kan vara lönt att köpa den utökade varianten. Det finns ett par olika modeller. Jag kommer ihåg att jag körde den dyraste som ändå bara kosta typ 55€.

FF sa:
DVS gäller world wide. Men ta inte mitt eller någon annans ord för det, läs på på hemsidan.

Försäkringen går att köpa i butik i st anton (gick för några år sedan iaf).

Det kan vara lönt att köpa den utökade varianten. Det finns ett par olika modeller. Jag kommer ihåg att jag körde den dyraste som ändå bara kosta typ 55€.
DVS är frukansvärt pristvärd, fick tillbaka 400e förra året för en lavin utryckning o en kompis fick tillbaka betydligt mer för en helikopter räddning för ett par år sedan. DVS finns fortfarande att köpa i sportbutikerna iaf Jennewein och Alber Sport. Prisvärd bra och täcker allt. Denna är tänkt som en "semester försäkrning" för skidåkare om jag förstått det rätt, vilket gör att den gäller i hela Världen.

Akta er dock för Arlberg- bergbahns egna "helikopter räddnings kort" detta gäller bara i St Anton och inkluderar inte Zurch/Lech.

-Sophie

Senast ändrad:
Men är det så att den även täcker för helikopterutryckning när man skadat sig off-pist? För jag har det problemet att mitt försäkringsbolag har samarbete med sos-international men resskyddet gäller inte offpiståkning... När skadar man sig så allvarligt i så fall undrar då jag?

Ni andra som säsongar i Anton och kör off-pist, vad gör ni om olyckan är framme och helikopter/utryckningsfordon behöver hämta er på berget. Pungar ni ut ur egen ficka eller gäller DVS även off-piståkning utan guide?

Vad händer om man får tag på ett jobb där man ej jobbar svart, vilken försäkring kan man förvänta sig då(för då ryker ju semesterförsäkringen ganska snabbt har jag förstått)?

Mvh,
Rasmus

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp