Burger King Extreme Film Awards '10

OlaMelin

Aktiv medlem
bk_logo1.gif

Nu inleds årets upplaga av Burger King Extreme Film Awards. Här kan ni diskutera bidragen, tävlingen och priserna.

Mer information om tävlingen hittar du här

Hur tusan ska man göra med musiken i filmerna isf? Tvivlar på att alla har betalat STIM för sina bidrag?

Nja riktigt så är det ju inte. Du tror väl inte att tex Free Radicals bara betalar STIM för att använda musik i deras filmer? De kontaktar upphovsmännen och betalar de för att använda deras musik. STIM är väl mer att betala en avgift när den spelas i offentliga miljöer. Typ så måste Trädgården betala in STIM pengar som spelas på Free Rad på fredag för musiken i den filmen helt enkelt.

Så är det som jag har uppfattat det hela. Bara för att man betalar STIM så får man inte använda musiken. Och du kan ju tex inte betala STIM för ett bidrag till den där tävlingen för att du inte vet hur många som lyssnar på den. Är det inte så?

Ola Melin borde väl kunna svara lite mer ingående hur det gäller på filmer.

Det har du ju helt rätt i Hasse. Lurigt det här.

Kan Ola lösa denna mysteriska gåta om vad som egentligen gäller för att få använda skyddad musik i dessa bidrag?

Man får inte använda musik utan upphovsrättshavarens godkännande. Det skaffar man sig lättast genom att kontakta förlaget eller skivbolaget där artisten är signad.

Vore ju coolare om ni gjorde egen musik till filmerna! Jag ställer mer än gärna upp om någon vill ha hjälp med musik. Vore skitkul!

Jeffa

Jarle sa:
Det har du ju helt rätt i Hasse. Lurigt det här.
Kan Ola lösa denna mysteriska gåta om vad som egentligen gäller för att få använda skyddad musik i dessa bidrag?
Precis som jeffa säger så får man inte använda musik utan upphovsrättshavrens godkännande. Och att få tag i förlagen/skivbolagen är oftast väldigt svårt. Möjligheten att betala STIM-avgift för din låt finns men kollade snabbt på stim.se där kostnaden beräknas på antalet sittplatser och öppetdagar i din verksamet. För en restaurang med upp till 40 sittplatser är årsavgiften 3 423 kr, sen har Burger King ett antal restauranger i Sverige och Danmark. Så STIM rekommenderar jag inte (om du inte är jätterik som Jarle)

Till de videoprojekt jag filmar här på Freeride (videoreportage, Försäsongsträning med Wille etc) använder jag mig av osignade artister, så kallad "fri musik", med artisternas godkännande.

Tips på sida som förmedlar gratismusik är tex Jamendo.com.

Om det är lätt att hitta bra musik? Tyvärr inte, det tar sin lilla tid, men får du ett ok från artisten att använda deras musik till det här projektet är det grönt.

Surfa runt på myspace finns mycket dåligt och en del bra! Har man tur så får man använda deras musik.

Jag är inte 100 men tror BK inte spelar upp ljudet i restaurangerna. De har haft denna extrem tävling ett tag nu och varit med 2 ggr tror jag. Och kan inte minnas att de spelar upp något ljud när jag sett på filmerna hos BK.

Spelar ingen roll om de spelar upp musik eller inte då det står att det inte får innehåll upphovskyddad musik på deras tävlings sida så.

Om man gör sin egen musik så kan man ju få den att låta precis som man vill och göra så att den matchar klippet. Vet inte om det finns någon skidfilm som har egen unik musik just för det projektet.

Om någon har något material så skulle det vara sjukt spännande att testa att tonsätta klippen. Skulle dessutom ge en liten extra krydda till filmen. Förutom musiken så finns det ju även en hel del andra "ljudeffekter" som kan få det hel att bli lite mer spännande.

Om någon är intresserad får dom gärna höra av sig till mig genom PM.

Får och får. De står att "du" har ansvar. De gäller samma regler om du lägger upp edits på freeride också, vart man än lägger upp :)... De är ju extra viktigt att man har rättigheter om man gör en vinst på de man gör.

"Personen som laddar upp videoklippet garanterar att film, grafik och musik får visas utan kostnad..."

Hummpe, Kan ju bli tråkigt för juryn :D

Jag har diskuterat lite med projektledare för denna tävlingen första gången jag va med. Och då kom vi fram till att de va okej men att jag hade ansvar, om de skulle bli något. Vilket är en minimal risk.

Johanftw sa:
Får och får. De står att "du" har ansvar. De gäller samma regler om du lägger upp edits på freeride också, vart man än lägger upp :)... De är ju extra viktigt att man har rättigheter om man gör en vinst på de man gör.

"Personen som laddar upp videoklippet garanterar att film, grafik och musik får visas utan kostnad..."

Hummpe, Kan ju bli tråkigt för juryn :D

Jag har diskuterat lite med projektledare för denna tävlingen första gången jag va med. Och då kom vi fram till att de va okej men att jag hade ansvar, om de skulle bli något. Vilket är en minimal risk.
Kan bli riktigt tråkigt, men å andra sidan är du helt "säker". Haha!
Ja ja, man får väl ta den smällen om nått nu skulle hända.. All in!

Sådär nu har vi uppdaterat reglerna kring punkter som var felaktiga/otydliga.

- Musiken kommer inte spelas upp på Burger King restaurangerna.
- Du behöver inte skicka in en underskrift om du är under 18 år, om du däremot vinner kan hända att Burger King behöver en underskrift från målsman.
- Du får delta med flera bidrag om du vill.

Gå nu in o ladda upp din film och ta hem vinsten på 15000 kr:
https://www.freeride.se/burgerking/

johan sa:
Sådär nu har vi uppdaterat reglerna kring punkter som var felaktiga/otydliga.

- Musiken kommer inte spelas upp på Burger King restaurangerna.
- Du behöver inte skicka in en underskrift om du är under 18 år, om du däremot vinner kan hända att Burger King behöver en underskrift från målsman.
- Du får delta med flera bidrag om du vill.

Gå nu in o ladda upp din film och ta hem vinsten på 15000 kr:
https://www.freeride.se/burgerking/
Filmen bör alltså helst vara utan musik? Men kanske lite prat.

Hoppas på att många surffotografer visar och tävlar med sina HqLHzrgU_P4]surfvideos[/MEDIA] och tar hem vinsten.

Senast ändrad:
I3ea sa:
Filmen bör alltså helst vara utan musik? Men kanske lite prat.

Hoppas på att många surffotografer visar och tävlar med sina HqLHzrgU_P4]surfvideos[/MEDIA] och tar hem vinsten.
Det spelar ingen roll om det är musik/prat det kommer inte spelas något ljud i restaurangerna. Däremot blir det lite roligare att kolla på filmerna om det är ljud.

Ja, alla actionsport genrar är välkomna att ladda upp. Just nu är det nästan bara skidfilme. Sista chansen att ladda upp är nästa fredag (3 december)

https://www.freeride.se/video/upload.php?cid=45

Nu har det äntligen kommit in ett surfvideobidrag i tävlingen.

Nu är det sista chansen att delta i tävlingen, där du kan vinna 15000 kr och andra fina priser. Filmen laddar du upp här:
https://www.freeride.se/video/upload.php?cid=45

Har du redan laddat upp en film under videoklipp på Freeride kan du ändra kategori till "Extreme Film Awards" och på så sätt vara med i tävlingen.

jävla fin idé detta tycker jag. är jag fett blind och slö så jag inte hittat något datum som redan finns, när man får reda på resultatet, eller finns det inte utskrivet?

puss!

Hallå!
Någonting måste ha blivit fel när jag laddade upp mitt tävlingsbidrag. Det kom upp på freeride, men bara på min sida och inte på tävlingssidan. Eftersom jag laddade upp i tid trodde jag att det var frid och fröjd, men jag ser nu att min film inte finns med på tävlingssidan.
Går det att på något sätt ta in den i tävlingen? Filmen har ju legat uppe på freeride sedan den 3:e, så om tävlingen inte har hunnit för långt så borde den ju kunna få vara med.
https://www.freeride.se/video/engelberg-2010/
Går det att lösa?

Får man bidra med mer än 1 bidrag och måste filmen vara 3-5 minuter eller BÖR den vara det, kan den vara tillexempel 2:30

Du får ladda upp hur många tävlingsbidrag du vill. Reglerna som Burger King tagit fram är 3-5 minuter så klipp filmen efter det, det är säkrast. Lycka till i tävlingen.

Vilka videobidrag sändes på Burger King i deltävling 1?

Under vilken period kommer videobidragena visas på Burger King under deltävling 2?

Hittade inte denna information i beskrivningen nämligen.

johan sa:
I3ea sa:
Vilka videobidrag sändes på Burger King i deltävling 1?
Det är inte helt klart ännu. Burger King sköter uttagningen där.
I3ea sa:
Under vilken period kommer videobidragena visas på Burger King under deltävling 2?
Själva visningen på BK skärmarna ligger efter själva tävlingen på Freeride
Hur många månadstävlingar/deltävlingar på Freeride ska det vara innan visningarna på BK startar?

Om Burger King har en egen uttagning kan det då bli att de som vunnit i Freeridesuttagning inte automatiskt kommer med som visningsmaterial på BK med tanke på att alla bidragen tävlar om en plats där?

Låter som om dessa olika uttagningar i själva verket är två olika tävlingar varav den som är på Freeride där tävlas det om pengar och andra priser medans den som Burger King står för där tävlas det om en videoplats på restaurangernas bildskärmar.

Det jag vill veta är när jag får besöka BK och käka hamburgare och samtidigt få kolla på freeridevideor. Blir det inom en snar framtid eller töar det hela bort, bara för att ingen vet hur det ligger till. :/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp