Burton: Blunt Primo vs. Love vs. Dominant. vs. T1

BoNZaI

Medlem
Tjenare, hoppas inte detta är en alltför irriterande tråd för er erfarna veteraner.
Men nu när det börjar bli dags att börja boka resor osv, känner jag att en ny bräda hade suttit på sin plats! Dessutom finns det mycket att fynda denhär årstiden :)

Har åkt i flera år så ser mig som en god åkare.
Åker för tillfället på en Flow merc, dvs en rätt hård allround bräda.

Har senaste året förflyttat mig mer och mer till parken, och har rätt svårt för snurrar och att poppa brädan pga att den är lite lång och hård för det :P

Så nu har jag fått upp ögonen för 3 burton brädor som är mer inriktade på park.

Burton Love 155
Burton Dominant 154
Burton Blunt Primo 156

Har även tagit en o annan titt på Nitro T1

Jag är 183 cm lång
Väger ~60kg
Skostrlk 44

Så nu undrar jag om ni här har erfarenheter av dessa brädor och något att tycka till om, jag kommer somsagt hänga mycket i parken, men tycker också mycket om att pressa lite i pisten ner från parken då och då, så inte bara avspänd chillåkning.

Tips om brädor från andra tillvärkare än burton välkomnas mycket gärna! :)

Tips på passande largebindningar mottages även med glädje.

Hoppas jag formulerat mig väl, och om något är oklart, så påpeka det gärna!
Mvh: Niklas

Senast ändrad:
Dominanten är väl den mjukaste av dessa brädor , inte den bästa om du kör mer hopp än rails så en Love tror jag på.

Körde denna säsong på t1 156 vilken var lagom mjuk med grym pop . väger dock 15kg mer än dig.

testa en Love om du hittar en för bra pris. dominanten är ju dock väldilgt billig nu .

-D

okej, var snudd på att köpa dominanten förra året, men det sket sig.

Jo tyckte också Love var en rätt passande bräda för mig, gillade grafiken på den med, synd bara att den verkar jäkla svår att få tag på..
Dock har ju inte vintern kommit än.

Som z sa så är ju dominanten den mjukaste av dom där grabbarna tror jag, och love'n är ju något stiffare men ändå bra för jibbs, så det borde ju passa dig perfekt! Nästa års burton prylar börjar skeppa 2 augusti i USA, så om du väntar bara tills dess så kan du säkert fixa en love 09 för ett schysst pris, 09an är ju sjukt fet med 80 tals playboy graphics!

Här är en bild:

http://www.snowboard-mag.com/img_assist/gen/31771

Om du är inne på Love lite så vill jag även tipsa om nya Burton Fix. Det är 0 camber på den, alltså helt platt, medans en vanlig bräda är som en upp-och-nervänd banan. Den har en bubbla i nose och tail för att höja stålkanterna ungefär som bataleons triple base. Det finns även EST på fixen, så du kan ställa din stance exakt hur du vill, och även kan ha EST bindningar och köra utan basplatta eller med bara dämpning under foten, skruvarna sitter ju på sidorna av bindningen. Fixen kostar bara 40$ mer än Burton Love, om du inte har tänkt att fixa förra årets, så den är ju inte så mycket dyrare och ska även ha ett mjukare flex, kanske lite mjukare än Love eller ungefär samma.

Coldis sa:
Som z sa så är ju dominanten den mjukaste av dom där grabbarna tror jag, och love'n är ju något stiffare men ändå bra för jibbs, så det borde ju passa dig perfekt! Nästa års burton prylar börjar skeppa 2 augusti i USA, så om du väntar bara tills dess så kan du säkert fixa en love 09 för ett schysst pris, 09an är ju sjukt fet med 80 tals playboy graphics!

Här är en bild:

http://www.snowboard-mag.com/img_assist/gen/31771

Om du är inne på Love lite så vill jag även tipsa om nya Burton Fix. Det är 0 camber på den, alltså helt platt, medans en vanlig bräda är som en upp-och-nervänd banan. Den har en bubbla i nose och tail för att höja stålkanterna ungefär som bataleons triple base. Det finns även EST på fixen, så du kan ställa din stance exakt hur du vill, och även kan ha EST bindningar och köra utan basplatta eller med bara dämpning under foten, skruvarna sitter ju på sidorna av bindningen. Fixen kostar bara 40$ mer än Burton Love, om du inte har tänkt att fixa förra årets, så den är ju inte så mycket dyrare och ska även ha ett mjukare flex, kanske lite mjukare än Love eller ungefär samma.
Tack för sjukt informativt svar! :)

Jo har sett den bilden, och funderade på om det var nya eller äldre love :) men nu vet jag ju, sen ang fix, är ju est ett fett plus, men sen kostar ju est bindningarna endel med.

Du verkar ju ha koll på priserna med, ca pris för fix med est bindning och love med typ cartel eller triad? :)

Sen prisskillnaden på gamla och nya love typ, då jag inte har något emot att tjäna in några slantar på att köpa 08,an då även den var sjukt fräsh imo :)

Mvh: Niklas

För det första, hade du tänkt att köpa i sverige eller från staterna? staterna blir ju billigare, men om du skulle knäcka brädan har du ingen garanti.. finns ju folk som skickar in ändå och lyckas men..

Sen, vilken längd behöver du?

Om du vill ha årets modell (08an alltså) så går det ju att få tag på från USA fortfarande, och billigt också.

Så, Sverige eller USA?

Jag kör själv på en JJ med uninc est binders nu och är sjukt nöjd :) Est bindsen är ju triads med est, och skillnaden på uninc est är ju bara färgen och spännena som är c60 spännen. Inför 2009 dock så är uninc bindsen annorlunda med cartel bakkappa och cantbeds. Cantbeds funkar så att basplatta lutar liksom innåt, så att du inte belastar knäna lika hårt och flyttar pressen, alltså att frambindningens basplattas kant är högre mot nosen än den är innåt mot bindningarna, lite svårt att förklara men..

Så spelar det någon roll om det är 09? 09 finns även cartel i est som det också gör i år men lite knepigare att få tag på, även Co2 est tror jag.

Så, vilken längd, årsmodell på bräda och vilken på binds, och sen om du kan tänka dig köpa från usa eller om du vill köpa i sverige?

Att köpa från staterna är lungt med mig om jag hittar nått serriöst företag som gör frakt osv smärtfritt om du förstår vad jag menar, så att dem skickar direkt till sverige utan problem osv.

Cartel Est låter enligt mig som en underbar combo.
om det är 09 eller 08 spelar inte mig nån större roll såvida dem inte är ordentligt förbättrade inför 09, detdär med cantbeds du talade om lät ju intressant, allt som gör att man inte belastas lika hårt är ju fint. Så kanske skulle satsa på ett par uninc 09,or om jag då skall ha est bräda.

Jag är 183cm lång så brädan blir väl 155-157.

Vilka 08 brädor finns färdiga för est och till vilket pris? är det extra priset värt det, dvs fyller est en såpass funktion att det är värt de extra slantarna?

kollade upp vilka estbrädor som fanns själv, men undrar fortf över priserna :)

Nu när vi ändå kom in på EST om jag skall köra 08. Hur funkar just uninc brädan, den verkade vara lite mer åt all mountainhållet än park men verkade endå stå sig i parken om man tittade på värdena som visades. tyckte själv den var skitfrän! men verkade vara lite smal då den var för mediumbindningar.

Sen finns ju x8, JJ och även custom. men den sistnämnda är nog inget för mig. och gillar inte riktigt utséendet på JJ.

Senast ändrad:
08 brädor med est för det du kikar på finns på Jeremy Jones, Uninc och Custom för det du kollar på, I 09 linjen så är det i stort sett alla tror jag utom typ t6 och några till..

Hur mycket jibbar du btw? En jävligt schysst bräda med est annars är ju uninc, men den är lite hårdare än dom brädorna du har beskrivit, men är ju jävligt snärtig och fin hopp-bräda.. Kör du lite hopp och lite rails och så är ju Jeremy Jones jävligt fin, samma som jag kör på, den har feel 5, samma som Love. Om du vill ha ytterligare lite mjukare så finns ju Burton x8 med ICS.

Ics är alltså channelsen på brädorna som gör att man kan ha est bindningar, bara så du vet om du inte visste ;)

om est är värt de eller inte.. hmm, alltså om du är typ manisk om hur du står och skit så, annars är det inte så jättestor skillnad, fast lite skillnad är det faktiskt om du har est bindningar, det är ju bara dämpning liksom och inget hårt under så det blir lite smooth.. Du skulle ju kunna göra feta dealen nu på ebay eller något på en jj och est binds eller x8 :)

Även cartel est går att få tag på ebay..

Senast ändrad:
Okej, jo som jag tidigare skrev så tog jag själv reda på vilka brädor som fanns i 08 linjen och blev rätt intresserad av uninc. dock såg jag som du sa att den var lite hårdare.

Hur mycket jag jibbar.. tjaa inte så mycket då jag haft helt fel bräda för det, vill ju dock börja med massa rails o spins, och jag gillar att hoppa mycket o långt.
Frihetskänsla i det ^^ haha.

Så love kommer med ics till nästa år?

Att sånthär skall vara så svårt att bestämma sig för ^^

Tjaba!

Nope, Love kommer tyvär inte med ics nästa år.. Men annars är det nästan alla. Det du letar efter om du vill ha 08 med ics är ju x8 eller jeremy jones. Nästa år är det samma fast fix också.. Burton kommer även med två late release brädor med rocker inför nästa år, con-dom och hero. Con-dom är en dominant med rocker, och hero har ics också, tror det är ungefär som en fix med rocker utan bubblorna.

Om du inte vet vad rocker är så är det "banana" typ, fast mervin (lib tech och gnu) har sin rocker så den är böjd mellan bindningarna, medan alla andra har lite under bindningarna typ som höjer nose och tail.

Om du vill gå in på hela rocker prylen så finns det massa fler märken som kommer i år, men mest jibb brädor. Capita, k2, signal, stepchild, sen några fler som jag inte kommer på.

Grejjen är dock att rocker är lite bättre för jibbs då, lättare att pressa och lekfullare, medans i hopp är lite småsketchy, om du landar fel och sånt så har den inte lika bra kontaktpunkter att rädda dig med.

Så om det är ics du är taggad på 08 så säger jag x8 och JJ, och 09 samma sak fast med fix lite in där också, men blir en del dyrare, fast inte så sjukt mycket. Det du i så fall kan göra är ju att köpa 09 bräda och 08 est eller cartel est bindningar, så sparar du i alla fall 140$ ungefär..

Coldis sa:
Tjaba!

Nope, Love kommer tyvär inte med ics nästa år.. Men annars är det nästan alla. Det du letar efter om du vill ha 08 med ics är ju x8 eller jeremy jones. Nästa år är det samma fast fix också.. Burton kommer även med två late release brädor med rocker inför nästa år, con-dom och hero. Con-dom är en dominant med rocker, och hero har ics också, tror det är ungefär som en fix med rocker utan bubblorna.

Om du inte vet vad rocker är så är det "banana" typ, fast mervin (lib tech och gnu) har sin rocker så den är böjd mellan bindningarna, medan alla andra har lite under bindningarna typ som höjer nose och tail.

Om du vill gå in på hela rocker prylen så finns det massa fler märken som kommer i år, men mest jibb brädor. Capita, k2, signal, stepchild, sen några fler som jag inte kommer på.

Grejjen är dock att rocker är lite bättre för jibbs då, lättare att pressa och lekfullare, medans i hopp är lite småsketchy, om du landar fel och sånt så har den inte lika bra kontaktpunkter att rädda dig med.

Så om det är ics du är taggad på 08 så säger jag x8 och JJ, och 09 samma sak fast med fix lite in där också, men blir en del dyrare, fast inte så sjukt mycket. Det du i så fall kan göra är ju att köpa 09 bräda och 08 est eller cartel est bindningar, så sparar du i alla fall 140$ ungefär..
På så vis..

kan du förklara lite ytterligare ang fixen med 0 camber.. vad det innebär med "bubblorna" du talade om.

Vet inte om jag kanske skippar est helt då jag inte haft några problem med min åkning på vanliga bindningar, EGENTLIGEN. utan det är väl bonusen med dämpningen om man landar flat osv jag är ute efter..

Sen hade inte en bild på Fix suttit fel om en sådan går att få tag på än sålänge :P

här har du en bild jag gjorde lite på camber för dom andra som kollar här och kanske inte förstår..

http://minibikeupload.com/pictures/camber_riszzlzleeee.JPG

Nu är det här en sjukt dålig bild, men det är alltså en bubbla på tailen och en på nosen som gör att det är högre bas där bubblan går ner, och gör att kanterna inte ligger i snön hela tiden, blir en surfig känsla och brädan hugger inte lika lätt, flyter även bättre i pow.

http://minibikeupload.com/pictures/fix_h%F6jning.JPG

Här har du även en bild på fixen:

http://minibikeupload.com/pictures/JJ_och_Fix,_x8_och_twin.jpg

Du ser den ljusblåa i bakgrunden också som är en 52a tror jag, topsheeten är helfärgat, cleant och fint :)

Men fix är alltså en bubbla som går ner så basen är högre där för att inte kanterna på kontaktpointsen ska ligga i.

Du kan ju även ha vanliga burton bindningar på ics brädor, du får med en disk som du har som bottenplatta i dina vanliga burton binds, men om du köper 08 nu så finns det est binds riktigt billigt, fast då kan du ju bara använda dom till ics brädor sen..

Angående vilka bindningar som går att använda till vad är jag med såpass långt att est går bara att använda på ics medans man kan använda sina gamla burtons med discen man får med till ics brädorna, så där förstår jag det mesta :)

hur blir det i åkmässig skillnad med 0 camber jämfört med min vanliga bräda?
både i park och pisk såklart, kommer det underlätta eller försvåra min åkning på något vis?

Såhär långt har jag kommit fram till att skall jag köra ICS + Est så siktar jag på x8 eller Fixen då fast får isåfall lägga några slantar extra då den kommer 09.

Fun-incen var väl kanske inget för mig? osäker på den..

Skall jag köra gamla 3d systemet så Äre love som gäller. tittade även lite på Bataleon. Antingen Fun kink eller evil twin, såg nu att Funkink fanns utread på junkyard för tillfället.

Fan så svårt sånthär skall vara! beslutsångest till max

Edit:

Läste på lite om bataleons tbt och hittade en bild på en fix där det ser bubbelaktigt ut, som en förhöjning ;)

http://www.ubergood.net/wp-content/uploads/2008/04/fix.jpg

detta du menar? :)
att det fungerar i princip på samma sätt som tbt? ^^

Senast ändrad:
jaa exakt det jag menar ;) skrev det där uppe också, heha..

Men bataleon funk kink är ju annars ett jävligt bra val + att dom nästan ger bort den på junkyard just nu. På fredag kostar den ju bara 1499:- också nu med rean :O På fredag slår den ju över till 40%, scora den jäveln några minuter över 12 på natten mellan tors-fredag är ett sjukt bra köp!

Coldis sa:
jaa exakt det jag menar ;) skrev det där uppe också, heha..

Men bataleon funk kink är ju annars ett jävligt bra val + att dom nästan ger bort den på junkyard just nu. På fredag kostar den ju bara 1499:- också nu med rean :O På fredag slår den ju över till 40%, scora den jäveln några minuter över 12 på natten mellan tors-fredag är ett sjukt bra köp!
jo, faktiskt ganska sugen på den brädan! :)

kollade upp lite vad man kunde få 08,orna för på ebay. låg ju runt 2laxar för uninc o x8. ingen som hade love tyvärr.. men den hittade jag billigt hos nån burton åf.

Men fun kink då, du tror inte den skulle bli för mjuk för mig? verkar ju somsagt som ett jäkla bra köp! bara att hitta en bra bindning till ofc.

på tal om det, hur är det nu igen, det är möjligt att sätta burton bindningar på vanliga brädor med original 3skruvsdiscarna, eller måste jag ha nån adapterdisk?

Jag personligen skulle hellre satsa på en JJ eller x8, fast x8an kanske kommer rätta nära fun kinken i flex.. Men gillar du lite mjukare så är ju fun kinken killer :) Uninc är sjukt snärtig och fin, men lite stiffare då och mer av en hoppbräda än jibbs då den är rätt stiff, men jävligt fin och rolig är den!

När man köper burton binds så får man med platta till både 4 håls och 3håls boards.

Här har du en 08 Love 158, fast dom ligger ju runt 360$ också, då skulle jag hellre köra x8 eller JJ faktiskt.. Eller lägga extra 100$ och få fix som kommer ut om några veckor bara :)
http://cgi.ebay.com/BURTON-LOVE-158...ryZ21250QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Senast ändrad:
Okej på så vis.

både uninc o x8 är väl true twin eller missminner jag mig?
dvs exakt lika styva i bägge ändar, right?

fun kink är ju directional twin enl junkyard vilket innebär något styvare bak om jag fattat det hela rätt?

sen gillar jag ju somsagt att hoppa långt och högt och åka fort. men vill komma in mer i parken för mer rotationer osv. massa lek helt enkelt. men det hade ju varit guld att ha kvar lite pistkänsla i brädan också som jag tidigare nämnt, bara för att kunna bomba ner från parken eller toppen av berget då och då :P

Detta är typ ca pris jag får betala. de 2 översta från staterna.
Den nedersta är bindningarna från usa.

un..inc + Est = ~3400
x8 + Est = ~3400
fun kink + triad = ~2650

somsagt rädd för att fun kinken skulle bli lite väl mjuk för mig. Då jag vill kunna dra lite pist då och då, både avslappnat och ibland aggresivt.

Senast ändrad:
aa fast uninc är också directional twin.. Men uninc låter som perfekt för det du snackar om, tycker du ska satsa på en sån! Uninc är livlig och poppig och fin, kör på den tycker jag!

så jag kan fortfarande leka runt med den i parken mer än den all mount brädan jag har nu?

vill liksom inte bli besviken ^^

nu har jag somsagt en flow merc på 160cm.

sen har jag en snabb fråga på dethär med "feel" på burtons brädor.

Tippar att det är mjukheten? då dominant ligger på 3 och det skall vara den mjukaste burtonbrädan om jag minns rätt. dem jag tittat på i övrigt låg runt 5 och polarn kör på en blunt som ligger på 4 utan några problem i både park och pist.

så har jag fattat rätt att feelen är mjukheten i brädan?

sen en snabb sistagrej också.. du vet inte typ vad fixen vi talade om innan kommer hamna på för ca pris?

Senast ändrad:
aa feel är flexen liksom.. En uninc är låångt ifrån en dominant, men den är fortfarande inte stenhård liksom, men den är lite svår att pressa.

Fixen retailar på 469$ och finns i flesta affärer redan nu, dom får dock inte släppa för burton förrän 2 augusti, så om någon vecka så släpps allting online :) Går säkert att få tag på genom ebay då också om man vill, eftersom ebay är det smidigaste sättet och nästan alltid billigast att få en bräda till sverige, också smidigast att betala genom paypal. Men som sagt, köper du från usa har du ingen garanti på prylarna om du har tänkt att pajja dom ;) haha..Det har du ju inte om du köper av en kompis heller så..

tjaa, tänkte bara höra vilken bräda det blev?

och jag undrar också vart man skulle kunna köpa burton love 155 (inte ebay), i sverige ellr usa spelar ingen roll bara det blir hyfsat billigt(?).

såg att dom sälde den på dealersnowboard för 2100nånting om jag inte minns fel men dom frakta inte utanför usa :(

Han köpte en Nitro Subpop och en Love 55 till sin brorsa ;)

Varför inte ebay? Det är nog det smidigaste egentligen.. Annars om du hittar på någon annan hemsida så kan du använda http://www.shipito.com/, blir billigare än om dom skulle frakta i alla fall eftersom att dom har fet shipping rabatt på fedex och USPS.

jo för att ebay kan man bli lurad av och det är oftast begangnat?
och vad är det där fedex och usps du snackar om, är inte så smart på sånt hä XD

Det står ju om dom är nya eller använda. Dom flesta som annonserar är företag som har overstock och sånt..

Om det är en privatperson så kan du ju kolla på stjärnorna precis till höger om namnet också och se hur bra feedback dom har, har dom typ 50 positiva och inte en enda negativ så är det inte speciellt stor risk ;)

Det blir definitivt det smidigaste sättet.. Annars på shipito sidan så har dom lagerplatser, så betalar du 8$ per order bara. Då skickas ditt paket dit till ett lager, sen tar dom 8$ av dig för att hålla det där och sedan skicka det hem till dig. Utöver det så får du förstås betala fraktpriset, men som är väldigt resonligt. Kolla på hemsidan och skriv i mått, det är runt 88$ för en board över 154cm och typ 65$ under, du kan även skicka 2 boards för samma pris tror jag..

Senast ändrad:
Gav eby ett försök men dom hadde ingen 155 love inne nu men kan shipito frakta saker från usa til sverige fast det står som tex: dealerssnowboard att dom bara fraktar till usa?

Jag köpte en bräda (Burton Dominant 154) från Usa, rätt billigt, använde ett företag som heter viaaddress (viaaddress.com). Har försökt med eby förut, men de kan inte skicka från usa. Man kan öppna ett gratiskonto på viaddress så får man en amerikansk adress som man kan beställa till. Dom skickar sen till din adress i Sverige.
Man betalar bara transportkostnaderna till viadress, tror det är de billigaste kostnaderna om man vill hitta lite speciella brädor och sånt från usa!

Tillbaka
Topp