Burton Custom X - 160

Burton Custom X - 160
Jupp, fast inte årets modell...hmm, tror den kan va 2 år gammal kanske..? Svart fond med skog i X-en iaf..!

Burton Custom X - 160
Jag aker bara pist i transport-syfte sa inte checkat direkt - men maste säga att den (x, 158, 2011) är helt sjukt nice - kantgreppet, kant-transitionen, stabiliteten och känslan är super nice. Men da är jag ju inte den bästa att jämföra pist eftersom mina bräderfarenheter de senaste aren är begränsat till styva true twins 155-157 - sa klart att en directional shape 158 är en pistdröm i jämf. Även jämfört med forum destroyer 2011 158 dvs en true twin fast lite mjukare än X:en är den naturligtvis ocksa asbra. Tänk pa det CustomX skrev - den är väldigt styv sa det är väl smaksak om det är det man vill ha.

Burton Custom X - 160
Vad du än gör, raila inte med den här fina brädan. CustomX är alldeles perfekt för pist, pipe och STORA hopp. Då menar jag stora, 25meter hopp, inga sådana små svarta big jumps. Det finns en hel del åkare som även använder den här brädan i boardercross. Så den här brädan pallar det mesta!

Burton Custom X - 160
arborlover sa:
CustomX sa:
Har en 164, tokgrym i pist ganska kass i offpist (för hård och dessutom camber)
sämre än andra camber brador? eller sämre i jämförelse med reversecamber?

tycker du det är vikstigast med mjuk nos eller tail hos brädan i puder?
Problemet och/eller fördelen beroende på hur man ser det är att det är en väldigt styv bräda både i vrid och flex vilket gör den extremt fartstabil och responsiv samtidigt som det gör att den upplevs som plankig i puder och väldigt oförlåtande. Är en grym bräda för en aggresiv, aktiv, stark och kanske framförallt duktig(läs expert) åkare. den är ju från början framtagen som en pipe bräda åt eliten. Jag hade den ett tag som allround bräda och körde allt från pist, park, rails och puder(dock saftigt bakmonterat i puder så klart) och den är kompetent men vill man köra puder så finns det brädor som är bättre byggda för detta. Förstå mig rätt, det är absolut inte en dålig bräda men den kräver sin åkare och passar inte ultimat för alla situationer.

Burton Custom X - 160
CustomX sa:
arborlover sa:
CustomX sa:
Har en 164, tokgrym i pist ganska kass i offpist (för hård och dessutom camber)
sämre än andra camber brador? eller sämre i jämförelse med reversecamber?

tycker du det är vikstigast med mjuk nos eller tail hos brädan i puder?
Problemet och/eller fördelen beroende på hur man ser det är att det är en väldigt styv bräda både i vrid och flex vilket gör den extremt fartstabil och responsiv samtidigt som det gör att den upplevs som plankig i puder och väldigt oförlåtande. Är en grym bräda för en aggresiv, aktiv, stark och kanske framförallt duktig(läs expert) åkare. den är ju från början framtagen som en pipe bräda åt eliten. Jag hade den ett tag som allround bräda och körde allt från pist, park, rails och puder(dock saftigt bakmonterat i puder så klart) och den är kompetent men vill man köra puder så finns det brädor som är bättre byggda för detta. Förstå mig rätt, det är absolut inte en dålig bräda men den kräver sin åkare och passar inte ultimat för alla situationer.
jo jag förstår precis hur du menar. var inget angrepp från min sida heller ville bara veta hur andra upplever camber/reverse camber.

själv älskar jag hårda camber brädor överallt, är absolut ingen expert och har nog inte heller provat på riktig puder utan mest svensk-vanlig-vinter-20-40cm-nysnö puder så har väl inte alltför stort register att referera till.

om jag blir helt frisk efter nyår så planerar jag åtminstone några veckor i alperna på en ort som fått mycke snö just då, och undrar egentligen om jag ska satsa på en separat puderbräda eller om jag ska köra på min a-frame som jag tycker är helt grym på allt(förutom butters/press och bakisåkning).

Burton Custom X - 160
arborlover sa:
jo jag förstår precis hur du menar. var inget angrepp från min sida heller ville bara veta hur andra upplever camber/reverse camber.

själv älskar jag hårda camber brädor överallt, är absolut ingen expert och har nog inte heller provat på riktig puder utan mest svensk-vanlig-vinter-20-40cm-nysnö puder så har väl inte alltför stort register att referera till.

om jag blir helt frisk efter nyår så planerar jag åtminstone några veckor i alperna på en ort som fått mycke snö just då, och undrar egentligen om jag ska satsa på en separat puderbräda eller om jag ska köra på min a-frame som jag tycker är helt grym på allt(förutom butters/press och bakisåkning).
Ok, ja jag föredrar generellt rocker/reverse camber då det ger en bättre allround bräda men självklart tappar man något i pistprestanda vilket jag kan leva med :-)

dålig koll på a-frame men om du planerar att åka väldigt mkt puder så skulle jag nog satsa på en ren puder bräda främst eftersom det oftast ligger ganska mkt slit bakom ett offpist åk vilket innebär att man ju vill ha den ultimata upplevelsen när man väl får själva åket (efter veckors planering och timmar av traskande/klättrande). Men det är ju enbart min högst personlig åsikt!

Lycka till!

Burton Custom X - 160
CustomX sa:
arborlover sa:

Ok, ja jag föredrar generellt rocker/reverse camber då det ger en bättre allround bräda men självklart tappar man något i pistprestanda vilket jag kan leva med :-)

dålig koll på a-frame men om du planerar att åka väldigt mkt puder så skulle jag nog satsa på en ren puder bräda främst eftersom det oftast ligger ganska mkt slit bakom ett offpist åk vilket innebär att man ju vill ha den ultimata upplevelsen när man väl får själva åket (efter veckors planering och timmar av traskande/klättrande). Men det är ju enbart min högst personlig åsikt!

Lycka till!
tror faktiskt det ligger något i det du säger. i allmänhet så är ju själva snowboardutrustningen den billigare delen av sporten. Resor, boende och liftkort är ju de riktiga kostnaderna men snowboarden är den som är flaskhalsen för huvudupplevelsen, så dumsnålt att snåla där.

den årsmodell på A-framen jag har är den väldigt väldigt hård, tror tom den är hårdare än Custom X, men samtidigt känns den grymt skön att åka på. trots att den är en planka när man handflexar den så är den grymt livlig i backen.

funderar på vilken powder bräda man ska börja drömma om, kandidaterna är:

LibTech Banana Hammock (nice att den är twin)
Rome Notch
Burton Fish
K2 gyrator (hört mycke/läst många klagomål på kvalitet, samma som med deras WWW bräda.)

Burton Custom X - 160
Fishen, är nog jävligt fet.

Hammocekn är ju bara sjuk, där snackar nu japan puder typ.

Du kanske borde spana in Jones brädorna?

Burton Custom X - 160
SverigeTomten sa:
Vad du än gör, raila inte med den här fina brädan. CustomX är alldeles perfekt för pist, pipe och STORA hopp. Då menar jag stora, 25meter hopp, inga sådana små svarta big jumps. Det finns en hel del åkare som även använder den här brädan i boardercross. Så den här brädan pallar det mesta!
Seppe Smits, Peetu Piiroinen, Kazuhiro Koukobo mfl kör Custom X i Big jump, slopestyle och pipe. Det säger en del om brädans kapacitet. Tror Mikkel Bang hade en vanlig Custom igår på Air & Style.

Burton Custom X - 160
arborlover sa:
http://www.jonessnowboards.com/boards/hovercraft/designs ser ju definitivt nice ut.

Smokin brädan såg också bra ut och kör också på bredden istället för längden(mest fet nos).

så sjukt många brädor att välja mellan och så sjukt lite info/reviews om puderbrädor. antar att det blir problematiskt med testdagar också, ivf om man ska invänta rätt förhållanden.
När det gäller renodlad puderåkning tycker jag absolut att en bräda med stor bred nos och smalare tail är optimalt. Klart att långa brädor funkar bra om man ska åka stora öppna ytor, men när björkarna blir lite tätare är det grymt skönt med en lite kortare bräda som flyter superbt och svänger på en femöring.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp