Burton Custom X

Burton Custom X
Är 180 lång, 84kg, storlek 11 på bootsen. Just nu lutar det mot Burton Custom X men vet inte riktigt hur den hanterar puder snön. Varför just custom x? Jo hört att den ska vara för en mer aggressiv åkare om jag inte har fel. Men skulle Custom X funka i verkliga puder dagar eller kommer jag ha det svårt? fas jag bakmonterar? Custom X skulle en 158 räcka för inte heel o toe drag?

Senast ändrad:
Burton Custom X
Custom X är ingen puderbräda och speciellt inte 158:an, skulle inte rekommendera den till det. Du kommer ha det tufft även om du bakmonterar rejält på den. Finns så extremt många brädor som funkar bättre då.

Burton Custom X
Jag har kört på två Custom X, Den ena tills spannet var borta och den fick en lätt rocker och den andra tills den vart stulen.
Själv är jag 166 och väger drygt 70 pannor och bytte upp mig till 158 från 156.

Jag tycker det låter som att den är för liten för dig!
Viktrekommendationerna på en 158 är på 59-82 kg
Köp en 164 wide (70-92 kg) så kan du köra på lite mer utan att den böjer igenom för lätt och du får bättre flyt i pudret.

Jag gillade skarpt min Custom X, Bästa brädan jag kört på.
Men köp inte 158an, den är lagom till mig...

Burton Custom X
Youseememowing sa:
Nån du kan rekommendera som är 50 pist 50 puder? burton bräda också.
Barracudan i minst 161 eller en Fish(fetast!) men snacka med Pinn han gillar Burton.

CustomX är ingen dålig bräda, snarare tvärtom men det är som sagt inget jag skulle välja eller rekommendera i pudret men den har andra grymma egenskaper.

Burton Custom X
Skippa Custom X och camber-spann. Ut med det gamla och in med det nya!

Jag är 186 cm och väger 85 kg. Kör väldigt aggressivt innanför och utanför. Jag kör på Custom Flying V 160. I särklass den bästa brädan jag åkt på! Om man vill röra sig på hela berget med endaste en bräda dvs... Har dock 10.5 i boots. Men jag tror inte du behöver gå upp på en wide...

Custom Flying V är sjukt skön i puder och flyter väldigt bra. Den är även riktigt riktigt rolig i pist och du kan blåsa på med den med! :) Hett tips!!!

Fishen är ju kanske inte så speciellt skön i pisten. Barracudan helt ok...

Burton Custom X
Youseememowing sa:
BURTON Easy Livin rå ?
Just den är väl nästan så fel som man det kan bli, är ju mer eller mindre en ren streetbräda om jag inte missminner mig, kan väl kanske vara grym i puder om man köper en lååång rackare men finns väl inte i så många längder?

Burton Custom X
CustomX är mycket bra också i puder, men jag sku hellre ta en vanlig Custom. Här Fredrik Kalbermatten åker puder med CustomX:

Burton Custom X
När jag gör den där board finder på burtons hemsida får jag varje gång burtom custom x 98% så jag förstår inte hur ni kan säga det är en dålig puder bräda? sen Burton Custom använder ju Nicolas Müller alltid i The art of flight och den är 158 det är bara puder så? Jag börjar ju be fråga eran erfarenhet här? har ni åkt brädorna själva? eller skriver ni var ni tror?

Burton Custom X
Custom är mycket bra i puder, jag redan sade det. Jag körde några år med Burton Canyon 162, äldre model av Custom wide, och den var mycket bra överallt. Vanlig Custom är bra för lite jibbing också.

Burton Custom X
Easy livin är en bräda customX en annan. inte samma.

custom är mjukare än custom x sa det är om du föredrar mjukare eller hardare.

AdamClaeson hade ju ett ytterliggare alternativ till dig med.

Burton Custom X
För två år sedan var jag och några kompisar i Tignes. Det blev en hel del puderåkning. Jag har en Custom X, 156. Fick ställa bak bindningarna ett par snäpp för att det skulle fungera. Inga problem att åka puder även om det är lättare med dagens Rocker/Reverse Camber/Gullwing mm tekniker.

Brädan, (som är i finfint skick) är till salu om du är intresserad skicka ett PM för mer info. 156 kan dock vara i kortaste laget för dig.

Burton Custom X
Klart man KAN åka puder med en CustomX, har haft mändger med puderåk på en CustomX 164, men det är fortfarande ingen ultimat puderbräda, finns mängder av brädor som lämpar sig betydligt bättre.

Tillbaka
Topp