burton Customs utväckling?

Faktum är att Custom inte har ändrats särskilt mycket sen typ 96. Det har gjorts några förbättringar på träkärnan och man har lagt till lite kolfiber i laminaten plus att själva formen på brädan har ändrats lite. Om du frågar Burton så kommer de att säga att dessa förändringar påverkar brädan en hel del, men faktum är att skillnaden mellan en Custom från 97 och en från 03 är försumbara.

Där har du dock en stor skillnad. Det Doughboy skriver om (förmodar jag) är nya brädor, dvs hade du radat upp en flock customs, alla nyss kommna av produktionsbandet (dock med sin årdmodells evolutionära innehåll), hade kanske skillnaden inte varit jättestor. Men detta kan man inte säga något generellt om, det beror helt på hur duktig du är på att åka och vad du förväntar dig av din bräda.
Vad det gäller använda brädor kan skillnaden vara som natt och dag, beroende på vem som kört brädan (tyngd i förhållande till brädlängd, åkstil), hur väl personen skött sin bräda, hur gammalt åkdonet är etc etc etc. Har tyvärr inte med mig alla Burtons kataloger hit till studieorten, annars hade jag kunnat redogöra för vad Burton själva skriver om sin custom sen -96 fram till årets modell.

Det låter troligt att en av äldre Custom slitits mer än en ny och därför är i sämre skick, så därför vill jag påstå att en äldre är sämre än en ny.

Mvh/ Flip

P.S Men detta är ju inte heller en universalsanning utan läs lite gamla trådar här på forumet vad gäller begagnatköp och brädval i allmänhet, och läs snowboardtidningar så kommer du få hjälp med tillvägagångssätt för en lyckad begagnatjakt.

Självklart talar jag om skillnaden rent konstruktionsmässigt, och de är inte så stora. Så visst är det så flip att en nyare förmodligen är ett bättre köp än en äldre på grund av bättre skick. Man behöver dock inte vara rädd för att köpa en Custom med några år på nacken om den är i bra skick.

Jag åker max ett par veckor varje år. Så att köpa nytt är inget ekonomiskt försvarbart alternativ. Eventuellt kan Custom vara en bräda för mig (Möjligen att jag skulle ha en bräda som är aningen mer inriktad på snabba pister istället).
Jag förstår att en bräda tappar sina egenskaper en del efterhand som den används. Men det finns ju begagat som är i relativt fint skick och som inte har använts så mycket. Därför var jag intresserad av att veta om det var någon viss årsmodell som det hände något större i utväcklingen. Men vad jag kan förstå av svaren så går skicket långt före årsmodellen.

Ja, skicket är viktigare än årsmodellen när det gäller Burton Custom.

Klister! Jag kanske har nån bräda till salu som kan vara aktuell för dig. Ta kontakt med mig via freeride-mail så kan vi snacka lite om det.

Jag har inte full koll men jag tror inte att Burton gjort några försämringar i konstruktionen på Custom utan bara lämnat den som den är utan förändringar, så en Custom 03 ska inte vara bättre än en Custom 04.

Custom X har några smärre förändringar gentemot Custom, främst i träkärnan. Skillnaden är mest att Custom X är lättare än Custom. Jag har hört någon som inte tycker att det känns någon skillnad och någon som tycker att skillnaden är rätt så stor. Min åsikt är att det är alldeles för liten skillnad för att motivera skillnaden i pris.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp