Burton Dominant

naigel

Ny medlem
Burton Dominant
Hallå där gubbar och damer!

Ny här på forumet, så jag tänkte passa på att skicka iväg en fråga till gemenskapen!

Jo.. Jag har fått chansen att köpa en Burton Dominant till ett väldigt förmånligt pris. Självklart blev jag sugen, inget snack om den saken. En sak bekymrar mig dock!

Idag åker jag på en Burton Air, 1.65 cm.
Jag är 1.81 cm lång och klassar in i 70 kilos klassen med nöd och näppe (jobbar mig uppåt).
Dominanten som jag får köpa är 1.50 cm.

Frågan är... Kommer det att räääcka?
Jag menar, är 1.50 i kortaste laget? eller ska jag slå till som aldrig förr?

Var inte fega nu, fram med era personliga åsikter och proffesionella fakta!

Ride on!

Burton Dominant
.. 150 ÄR för kort för dig.. du borde ha 156.an

sen är det av STÖRRE vikt vilken SKOSTORLEK du har..

156.an e 25,5 i midjan passar till skor i stl: 43,5/44 har du 45 eller 46 skall du ha en bredare bräda..

/Pinn

Burton Dominant
Den ska nog vara tillräckligt bred om jag inte är helt ute och cyklar. Har för mig att alla dominant är lika breda. Om du ska vara med på railjam så funkar det annars kanske lite väl kort.

Burton Dominant
..

naturligtvis är de INTE lika breda alls.. det var o-klokt att säga så..

ta exempel från 06/07 .. Burton Dominant.

146 - 24,5 passar skostorlek ca: 41½

150 - 25,1 passar skostorlek ca: 42½

154 - 25,4 passar skostorlek ca: 43

156 - 25,5 passar skostorlek ca: 43½

159 - 26,0 passar skostorlek ca: 44-45

efter min egenhändiga måtttabell som stämmer väldigt bra till Burton.

40 - 24,0 till 24,3
41 - 24,4 till 24,7
42 - 24,8 till 25,1
43 - 25,2 till 25,5
44 - 25,6 till 26,0
45 - 26,1 till 26,5
46 - 26,6 till 27,0
47 - 27,1 till 27,5
48 - 27,6 till 28,0

så det så :D

/Pinn

Burton Dominant
Sen beror det ju helt klart på vad du ska ha den till.. Är du en som nöter mest rails i parken så är det väl kanske inte en allt för dum idé å ha en så kort bräda.

Men ska du däremot upp på berget å åka lite puder m.m så är den nog för kort du!
Du bör inte slå till bara för att du får ett bra pris.

Sen är det som sagt det här med skostorlek också..

Senast ändrad:
Burton Dominant
när ni endå är inne på Dominant

väger typ 73kilo är 183 lång och har skostorlek 43
mest park som gäller men vill endå kunna glida med brädan i backen och offpist om möjligheten finns

är sugen på en Dominant men vet igentligen inte om brädan är rätt för mig och om den är det i, så fall vilken längd skulle passa
är inte så insatt i märken och så och om ni tror det finns andra bra brädor som skulle passa mig kom gärna med förslag

tack på förhand!

Senast ändrad:
Burton Dominant
The Dominator ar sjukt bra for alla som vill kora rails och anda kunna ge sig pa i stort sett vilken kicker som helst. Forutsatt att den passar akarebn vad avser bredd osv.

Nufortiden har nastan alla marken en egen version av Dominant bradan
(twintip - bred - och parkanpassad) och formodligen kan man hitta alternativ som passar en sjalv oavsett langd, vikt och skostorlek. Men the Dominator ar nog bradan som far raknas som en av pionjarerna i denna nisch, och det ar ju alltid schysst att halla saker och ting real! Ratta mig om jag har fel.

Burton Dominant
Gurran016!!

du skall köpa en UnInc :) eller om du e fattig en Twin :)

rockenroll

Ps, twin e bättre än dominanten.. UnInc e bäst, Dom, passar nästan bara till park & rails.. Twin.en e lite mer allround.. UnInc.en e allround men skön som fan (dock lite hård)

/Pinn

Burton Dominant
pinn sa:
Gurran016!!

du skall köpa en UnInc :) eller om du e fattig en Twin :)

rockenroll

Ps, twin e bättre än dominanten.. UnInc e bäst, Dom, passar nästan bara till park & rails.. Twin.en e lite mer allround.. UnInc.en e allround men skön som fan (dock lite hård)

/Pinn
Tack för tipsen Pinn, hade inte kollat in nån av dom brädorna
men alltså båda brädorna är ju ganska mycket dyrare men är kanske värt det? Twinen såg jäkligt cool ut =) helt klart värd att tänka på

men i alla fall är så jävla osäker på längd, kör på en 163cm Clash just nu men känns lite för lång i parken, vilken längd tror ni skulle PASSA mig???? (längd förslag upskattas!!! :P)

(väger typ 73kilo är 183 lång och har skostorlek 43, kolla post ovan)

Senast ändrad:
Burton Dominant
Gurran:

jag är 179 lång och kör själv på en dominant 154.
det är ju en underbar tingest att lattja runt på minst sagt.
funkade väl även till fjälls och i pisten även om den inte biter lika bra som en längre icke-park bräda gör så funkar det helt klart, med lite vilja och våld går allt som smort.

184 äpplen hög.. jag skulle nog valt 156'an, hellre lite för kort än för lång.
men är du ute efter nåt lattjo, mjukt o gött att studsa runt på även utanför parken så kolla på 159'an och se hur den känns.

peace.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp