Burton, Nitro el. Santa Cruz

Jokkasin

Medlem
Hej ja undrar va som skulle vara ett bra köp. Burton Baron ES 164, Santa Cruz
Duo GLX LTD 166 eller Nitro Shogun 166. Baronen har 26.1 i "waist width" Santan 25.5 likaså Nitron.
Jag har US Nr. 11 på mina Burton Ion HD snowboardskor. Sen undrar jag om nån har bra erfarenhet av dessa märken på brädor. Kommentera gärna!

Ciao Jokkasin!

Körde på min Shogun -66 ifjol och är riktigt riktigt nöjd!

Jag har alltid varit anti-Nitro, men kröp till korset och införskaffade en i fjol...

Stabil, snabb och bara...ehhh, super kanske...

Summerat: Shogun är bra, iaf. passar den mig och min åkning...

Lycka till!!!

mvh,

M.Jinnai

Jag har också funderat på en Gnu Altered Genetics när jag bodde i Oslo förra vintern, men de va så jävla dyra där. Jag har sökt i Tyskland på nätet efter en Gnu men aldrig hittat nån, ni undrar säkert varför ja kollar där efter brädor, det är p.g.a priset. I finland får man betala ca 750 euro för en Baron ES och i Tyskland 650euro!

Gnu Altered Genetics är definitivt en av de bästa brädorna överhuvudtaget. Du skulle knappast bli besviken. Gnu finns i Sverige nu genom PTI Distribution. Kolla upp det!

MasterJannai:
Kul att du kör Nitro, jag letar nämligen efter lite feedback från deras brädor.
Jag funderar på att köpa en Nitro Saber 169, och undrar lite vad folk tycker om deras brädor.
Du har möjligtvis inte provat den också?

Kör själv på en Baron 167, helt underbar i både puder o pist. funkar även i parken men inte fullt ut. Att brädan är bredare påverkar inte alls negativt, däremot positivt i puder. Köp!

HARS: Santa Cruz gjorde snowboards flera år innan -93. Redan -90 åkte Chris Roach för dem (se filmer som Critical Condition, New Kids On The Twock). Sims och Santa Cruz hade tätt samarbete på den tiden och både Sims Och Santa tillverkades under ett antal år i Völklfabriken. Det var tider det!!

#Nordgren

Har inte testat Saber men provar gärna din när du köpt en...

Näe, skam å säga så är jag för tunn för att orka dra två brädor men skulle vara kul att testa. Känns ju som om den har begr. anv.omr. om det inte där djup puder som gäller... Jag är helt enkelt för lat för att ha en sådan bräda, men den är säkert go när man flugit, åkt tåg eller bil, burit och gått klart!

Nitro som märke, ja, vad skall man säga, har ju aldrig kört N. mer än ifjol... Så 30 dagar höll den iaf. Nu har den väl stått och torkat sönder under sommaren så den faller i bitar vid första snökontakt...
Nej allvarligt, så blev jag rekommenderad denna av en snubbe i Ö-rike som tycket att det skulle vara bästa köpet just då, iofs. var han ju försäljare, hade säkert fet provision på Nitro m.m., MEN! Jag är nöjd!

Vet nu inte om mitt bludder ovan, varit mer än just bludder, men det är ju iaf. ngt. att läsa...

GL!!!
mvh,

M.Jinnai

dough: antar att völklfabriken stod för brädorna avsedda för europa, eller? förresten, new kids on the twock, underbart namn...

M.Jannai:
Tror du den skulle vara tråkig i pisten på grund av bredden? Jag kör nu på en Burton floater (27,4 bred midja) och den är faktiskt snabb kant till kant. Beror ju på åkstil och så, men man ska inte dömma ut en bred bräda iaf.
Men men, får se vilken bräda som hamnar under fötterna i vinter. Tänkte prova lite olika brädor i Åre den 10-12 december. Tyvärr så tas inte Saber in till sverige för de tyckte den var för dyr..?... (rek pris 5500:-) Men om jag väljer den sen så blir det från Österrike. Men fett surt att man inte kan prova den innan. :(
Kikar lite på Sims Caos 167W och Burton Baron ES också...

#Nordgren:

Jag tror inte att den skulle bli trist i pisten på grund av längden, snarare designen. Känns som om man genom splittailen förlorar den styvhet man vill ha i tailen på en bräda som skall gå i pist? Man trycker ju ofta ifrån ganska rejält i svängarna... En del av detta är väl det direktionella flexet (som säkert kallas olika av olika fabrikatörer) där du har en styvare respos mot tail och softare framåt.

Jag dömmer absolut inte ut ngt. på grund av bredd... Tro mig!

Men Saber är väl en strikt pudermaskin? Inte för att den kanske inte går att använda i pist, men jag tror nog inte att den är direkt bättre i pist än andra alternativ som är listade ovan...

Som, sagt, detta är ju spekulationer eftersom jag inte provkört brädan ifråga...

F.ö. så verkar ju Baron ES. fin, skulle vilja testa... Om jag fick skulle jag även provköra Malolo också... Men, nu drömmer jag igen... ;)

mvh,

M.Jinnai

Ahhhh, det är uppfattat!

Den ser ju schysst ut... Snarlik Shogun i måtten fast uppskalat på bredden... Approx. samma radie. Ser fiiin ut....

Du hade kört på en så bred bräda tidigare? Skulle va kul att prova ngn gång och se om det är någon större skillnad på snabbheten kant-kant...

Lycka till!!!

mvh,

M.Jinnai

Jinnai: Japp jag kör ju på en burton floater nu som är 27,5 i midjan.
Jag tycker att den är lika snabb kant till kant som en med nrmal midja.

För mig är det ju ett måste eftersom jag inte kan ligga på ett bra skarpt skär med en normalbred bräda, tårna hasar bara i då och tar kol på skäret. =(

Sen är ju en bred bräda helt underbar i puder! =)

MasterJinnai:
shogunen, är den 25.8 i waist eller 25.5?? är det en jätte hård breda eller?? (typ skala 5-10)
mvh. Johan

#Jokkasin:

Min är nog 25.8 och det är en 166:a... Men jag tror att bredden diffar mellan de olika längderna...

Vad gäller styvheten så skulle jag nog vilka säga att det är en styv historia detta... 1-10 så ger jag den 8,64 Tihi...

Nä, men allvarligt, så är den styv helt klart, men inte oregerlig på något sätt om man trycker litet och inte väger fjäder... Det funkar säkert att väga fjäder och inte trycka, men det har jag inte provat...

mvh,

M.Jinnai

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp