Burton som inte använts på 6 år - vad göra nu?

FridaCantona

Ny medlem
Hej,

Ja är en tjej som har en Burton-bräda o ja kan inget om snowboardar och fattar väldigt lite av alla termer som används i detta forum. MEN, ja kan åka hyfsat bra, ja börja göra små minihopp senast ja åkte o ja åker väldigt snabbt och gillar att ligga så nära marken som möjligt. Men eftersom det var sex år sen ja åkte så är nog hopp inte till att tänka på, fast det är väl lite som cykla kanske, va vet jag!

Här är i alla fall problemet:

Ja köpte brädan, vet inte exakt, men tror det va 1998/99. Åkte en vecka i Björnrike, sedan dess har jag åkt på den 2 ggr till torsda-sönda i Lindvallen, båda gångerna. Det är allt ja har åkt på den, senast va mars-03.

När den inte har åkts på så har den förvarats i fodralet på min vind. Nu är min fråga, förutom att den känns uråldrig, kommer den behöva vaxas? Och i så fall, bör ja lämna in den till dem på Lindvallen o betala 200-300 (?) :- för den eller kan ja bara köpa passande vax o göra det själv? Eller behövs den kanske inte ens vaxas för att den inte är så mkt använd?

Vet att det finns nån repa på den men den är inte full av repor och har ju totalt sett inte åkts på i mer än 2,5v.

Åker till Lindvallen på tisdagkväll men brädan åker i förväg på fredag, så det vore bra om ja kunde få svar så snabbt som möjligt i detta forum om den behöver fixas. Tyvärr har jag ingen mer info om vad för slags bräda det är. Vet bara att det är en Burton och den är hård (?) tror ja. Ni som kan mkt kanske kan gissa med tanke på att den är från -98, vet inte vad som gjordes då, men ja köpte den ny från en skateaffär i min hemstad Lidköping. Oja, en viktig sak till, den är cerise - nu vet ni exakt vilken det är va? ;)

Tacksam för snabbt svar!

Frida

Xx

Senast ändrad:
Japp, du kommer att behöva valla den, har ju garanterat stått och torkat ut sig på 6 år även fast du inte har använt den. Lättast är nog att lämna in den, annars måste du ha ett strykjärn, borste och skrapa också, samt valla då förstås, blir ändå dyrare än att lämna in men.. Ska du åka fler gånger kan det vara bra att ha fler saker.

Om du vill veta vad för bräda det är, kolla på den här hemsidan:

http://burton.emptybottleworks.com/

Och sedan kolla på flikarna under 98 eller 99 och kolla vilken modell du har (:

Senast ändrad:
Ok, väldigt tacksam för ditt snabba svar Coldis. Att döma av det du skriver så kommer jag inte valla den själv. Då är bara frågan om jag kan tänkas spara pengar om ja går till en sportaffär o får den vallad eller om det ungefär är samma uppe i Sälen?

Fast i Sälen så kanske den blir vallad av folk som verkligen kan sin sak och de är även vana vid temperaturen och underlag när det gäller att välja rätt valla och sköta om den på bästa sätt.

Angående vilken bräda det är så har ja kollat igenom alla brädor from 98-99 på länken du skicka. Fick ingen aha-upplevelse men ja tror den va mest lik dessa:

1998: Twin, Floater, Custom, Special
1999: Canyon, Fluid

Du har väl redan räknat ut vid det här laget att ja kan zero om detta, dessa modeller kanske är helt olika varann? Min är iaf inte så där avsmalnande i mitten o den har en uppåtböj vid nosen o svansen eller va ni nu kallar ändarna ;)

Tror inte att det blir billigare om du släpar iväg med den till någon sportaffär där du bor. Valla brädan uppe i sälen.

.

1. en så pass gammal bräda har antingen förlorat all sitt flex och blivit en spagetti (mjuk)
eller så har den hårdnat som f*n så du knappt kan böjja den.
kanske har den klarat sig så där och känns hård men kanske går att köra p i alla fall..

2. valla gärna, behöver inte göras av proffs, det finns spray-on valla och enkla klossar
som du kan köpa i en sportbutik eller dylikt. gnugga på --> kör..

3. det känns inte som ett problem.. bara kör du.. känner du att brädan e CP-dålig så du
börjar gråta eller nått så hyr en ny och skön bräda..

/Pinn

Gnugga på --> kör.. <--- nooo!

Sån där jävla gnuggavalla håller typ 1 åk. it sucks. Lämna in den eller fixa egna prylar om du ska åka fler gånger (:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp