burton x8 156 (07/08) vs jeremy jones 157 (07/08)

fellkan

Ny medlem
Hej ska köpa ny bräda har hittat båda brädorna på 50% rea med est bindning. Väger 58 kilo 180 lång åker 40 park 30 pist 30 offpist. Åker vanligtvis 4-5 veckor per år men till hösten e jag preliminärt intagen till snowboard/freeride (lokala linjen) i malung så mera åkning lär det bli. Har nu en burton dominant 06/07 med custom bindning som jag kommer ha som ett komplement till den nya brädan (i illafall så länge den håller). det jag vill veta om brädorna är hur mycket dom skiljer sig då dom kostar i princip lika mycket osv. tack på förhand

Hejsan! Jag tror dessa är ganska lika brädor fast x8 är true twin och JJ directional twin. JJ är också midwide med en 254mm midja, och x8 har 251 vilket kanske är i minsta laget för dina 44'or, men jag har 43 och kör med JJ 51 som har en 251 midja och de funkar bra så.. Beror ju på bootsen också. Flexet på dom tror jag är ganska lika, kanske att x8 är aningen mjukare, fast bara baserat på vad jag har läst, har inte kört x8, men jj'n går också att jibba med enkelt, den är också mjuk.

Hoppas jag hjälpte dig någonting på vägen i alla fall ^^

Jag skulle ta Jeremy Jones, den funkar överallt. Jag testade den en gång och vart förvånad hur bra den funkade i både park och off pist. Den enda nackdelen är att den blir fladdrig när du kommer upp i höga hastigheter.

Som alla mjukare brädor :) Om du tänker mer att du ska bomba backar och ta stoora stora hopp så kan du ta en funtare på att kanske fixa en uninc eller custom ics.

Coldis sa:
Hejsan! Jag tror dessa är ganska lika brädor fast x8 är true twin och JJ directional twin.
JJ är också midwide med en 254mm midja, och x8 har 251 vilket kanske är i minsta laget för dina
44'or, men jag har 43 och kör med JJ 51 som har en 251 midja och de funkar bra så.. Beror ju på
bootsen också. Flexet på dom tror jag är ganska lika, kanske att x8 är aningen mjukare, fast bara
baserat på vad jag har läst, har inte kört x8, men jj'n går också att jibba med enkelt, den är också
mjuk.

Hoppas jag hjälpte dig någonting på vägen i alla fall ^^
undrar om du har provat dominanten eller nitro TI hur mycket dom skiljer sig mot jj. undrar även hur
ist grejen funkar bra/dåligt. Hur mycket har du kört på jj och vad för typ av åkning har du testat

Senast ändrad:
Yep Dominanten har jag testat.. Dominanten är ju för det första lite mjukare och straight jibb typ ^^.. Den är lite tyngre och klumpigare också, även fast den inte är tung och klumpig, men jämförelsevis. JJ är mer livlig och har mer pop än dominant. EST funkar bra, man kan ställa in bindningarna exakt hur som helst.. Om du vill stå mer med tårna på brädan eller mer häl, och sen såklart hur brett och fram och tillbaks och bla bla, precis hur som helst, har aldrig haft några problem med att slidern lossnar eller att bindningen har rört sig, funkar jävligt bra. Har bara kört 5-6 dagar på JJ'n, små hopp och jibbs bara, det är en fin bräda och du ångrar dig inte.. Feta graphics också :)

Du kollar på fel brädor, ingen annan som tycker det?

Om du ska åka 40 park 30 pist 30 offpist kommer båda dessa brädor gärna dig besviken i de två senare fallen. Burton Uninc, Custom eller dylikt borde väll passa lite bättre? inte koll på custom ICS alls tyvär.

Som sagt, börja kolla på lite mer allround betonande brädor! Finns många som kör (körde?) med t.ex custom i parken på "elit" nivå.

Annars så slår jag ett slag för Lib Tech och deras magne traction brädor. Sjukt bra! Bananen har ett rykte om sig att vara bra också men inget jag kan bekräfta

Senast ändrad:
Jepp, jag tror en uninc eller custom är ett bättre val för vad du ska åka, eller custom ics då om du gillar ics och vill köra på det. Samma sak där. Uninc = true twin och custom = directional twin. Tror custom är liiite lite mjukare, men inte jätte märkbart. Har ej testat custom men uninc är rolig... poppy som fan. Stabil i högre farter som custom också är bättre över hela berget än dom brädorna du kollar på som är mycket mjukare och jibbvänligare. Detta är alltså om du kikar på Burton, sen finns det ju en hel värld utanför också ;)

Och du tänkte kanske på dessa eftersom du hittade dom på 50% rabatt? Custom går att hitta väldigt billigt på t.ex. ebay, men då vet jag inte hur det blir om du har av den och måste reklamera. Så om du kör vanliga custom så kan du ju köpa Triad bindningen, då EST bindningen är en Triad fast med EST systemet, har jag läst på lite forum.. Eller köpa en Custom ICS och est binds så blir det bra också :)

Men jag hade kört på uninc, sjukt rolig bräda, och har också ICS systemet om du vill ha det.

Senast ändrad:
Coldis sa:
Som alla mjukare brädor :) Om du tänker mer att du ska bomba backar och ta stoora stora hopp så kan du ta en funtare på att kanske fixa en uninc eller custom ics.
vad snackar du om?? uninc är ju typ den sladdrigaste brädan du kan köpa för pengar.

Nosskire sa:
Du kollar på fel brädor, ingen annan som tycker det?

Om du ska åka 40 park 30 pist 30 offpist kommer båda dessa brädor gärna dig besviken i de två senare fallen. Burton Uninc, Custom eller dylikt borde väll passa lite bättre? inte koll på custom ICS alls tyvär.

Som sagt, börja kolla på lite mer allround betonande brädor! Finns många som kör (körde?) med t.ex custom i parken på "elit" nivå.

Annars så slår jag ett slag för Lib Tech och deras magne traction brädor. Sjukt bra! Bananen har ett rykte om sig att vara bra också men inget jag kan bekräfta
tror å andra sidan det blir mer park nät jag börjar i malung

jag tyckte ifs att dominaten funka ganska bra i pisten (i alla fall när den hade några kanter att tala
om)
om). så jag gillar ganska mjuka brädor. och om est är så smidigt att man orkar ställa om
bindningarna från dag till dag så funkar en ganska mjuk bräda ok rätt bra i pisten om man inte kör
wide duck. är jj mycket bättre i pisten än dominanten.
En annan sak jag undrar min dominants tåkant är av på 7 ställen hur långe håller sig kanten kvar? vad
händer när den losnar? blir gräppet så dåligt så det inte går ta sig från parken till donken och tillbaka

Senast ändrad:
est tycker inte jag går fortare att ställa om bindningarna.. Det är ju hälften så många skruvar, men du måste ju fortfarande stå och pilla med graderna och blir svårare allmänt.. Men om du bara slänger dit dom går det ju fortare, annars lika långt eller långsammare ^^ Gillar du mjukare brädor är det ju JJ och X8 som gäller om du vill köra Burton och ha ICS för park.. JJ är nog lite stabilare i pisten, men ingen av dom är ju gjorda för att bomba backar med så..

Snödjup

Tillbaka
Topp