Burtonbräda till lång tjej

Tjena!

Jag är på jakt efter en ny bräda till min tjej, men eftersom jag själv bara åker skidor är mina kunskaper om snowboards begränsade.

Tjejen är bra på att åka bräda, har åkt i 15 år ungefär, men har haft dålig utrustning, vilket vi nu vill ändra på
Hon är runt 182 lång och väger runt 75-80 kg. Hon har 42 i sina boots (us 9). Hon åker mestadels pist, men vill pröva på att åka utanför pisten också. Vi åker runt 1 vecka om året.

Vi har tittat mest mot burton då det är ett erkänt mycket bra märke, tyvärr är priserna därefter.
Vi hittade denna bräda på rea: http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2993.84955/burton-custom-ics-wide-0910

Våra funderingar kring den är dels längden, hon är van vid att åka på 160 bräda, men 3 cm hit eller dit kan väl inte spela allt för stor roll? Det andra vi undrar över är att den är wide, något som, om jag fattat det rätt, endast behövs om man har 44-45 eller uppåt.

Vad tror ni, kan den funka trots att den är wide och 157 cm lång, eller ska vi leta efter något längre och smalare?

Tack på förhand, om ni vill ha någon mer info så är det bara att fråga!

//Oskar och Sofie

Senast ändrad:
Jag tycker inte hon ska ha wide med 42:or, det blir lite trögsvängt. Längden 157 tycker jag inte är något problem dock, men om hon är van vid längre och vill åka pist och offpist finns det ju inte direkt någon anledning att gå ner i längd heller.

grimschold sa:
Om det inte är skrivet i sten att det skall vara Burton kan jag av hennes mått och önskemål på egenskaper att dömma rekomendera en Lib Tech TRS. Råkar ha precis en sådan till salu faktiskt :o

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=123227
Jag håller verkligen med ovanstående talare. TRS 157 är ett grymt bra alternativ!!

Det finns även en ny Smokin Awesymmetrical 156 till salu, https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=123114
En av de mest prisbelönta brädorna de senaste två åren.

En lib tech bräda är verkligen optimal, men smakar det så kostar det...
MEN! Bara en sak som magnetraction är verkligen ett grymt plus(!) som kommer göra henne MYCKET säkrare på brädan - oavsett hastighet.
Om hon åkt i 15 år på lågprisbrädor så känns det som att hon skulle behöva nånting som Lib Tech TRS för att utvecklas ännu mer...

Men återigen ett nypris på 5700? Ptja värt det om du frågar mig: det är verkligen skillnad mellan en "vanlig" bräda och en TRS, och hur länge har hon tänkt haft den? Jag har haft min skatebanana i 6 år och den är fortfarande lika bra som den var när den var ny; bara lite ful under efter att jag misshandlat den över sten och stock men alla hål och repor har jag smält igen så det är bara kosmetika!

Burton juicewagon 163 perfekt offpiste og nydelig i piste :)
er selv 183 dog mye tyngre enn fruen, men vil tro ett par 42 sko passer perfekt på dette brettet, obs obs det er The Channel på dette brettet og trenger derfor ett par matchende bindinger:)

Tillbaka
Topp