Buss/tåg till Verbier

Fabbekex

Ny medlem
Hallå i stugan!

Undrar ifall det är någon som vet om något bolag som erbjuder bussresor till Verbier/Martigny utan att man även behöver boka boende via dem?
Även tåg är intressant men där verkar väldigt svårt att få ihop en vettig rutt...

Alla tips uppskattas!

Tåg är väl lätt? Knappa in startort, destination och datum/tid bara:
Tipset brukar väl vara att ta gondolen från La Châble om man ankommer när den är igång... Från Geneve tex bara byte i Martigny och La Châble. Klart, ska du hela vägen från Sverige med tåg är det nog lite knivigare. ;)

Hawk100

Aktiv medlem
Åkte tåg från Verbier till Sverige när vulkanen (vars namn och stavning ingen kommer ihåg) stoppade alla plan över Europa mm. Gick förvånansvärt bra. Byte i Martigny, i Zürich, sovtåg genom Tyskland byte i Fredicia i Danmark samt i Köpenhamn. Visst var det många byten, men kändes helt acceptabelt....
Iofs var våra krav inte höga. Bara att lyckas komma hem var ju en vinstlott!!

Fabbekex

Ny medlem
Tåg är väl lätt? Knappa in startort, destination och datum/tid bara:
Tipset brukar väl vara att ta gondolen från La Châble om man ankommer när den är igång... Från Geneve tex bara byte i Martigny och La Châble. Klart, ska du hela vägen från Sverige med tåg är det nog lite knivigare. ;)
Ja vi tänkte åka från Sverige. Tanken var att hitta ett mysigt sovtåg till passande stad i närheten och sen ta sig vidare :) En annan möjlighet verkar vara att köpa ett interrail-kort med 4 resdagar på en månad. https://www.interrail.eu/en/interrail-passes/global-pass
Men då tillkommer en del extraavgifter om man vill ha liggvagn eller liknande.

Annars för det väl bli flyg till Geneve och rutten du nämnde!

Fabbekex

Ny medlem
Åkte tåg från Verbier till Sverige när vulkanen (vars namn och stavning ingen kommer ihåg) stoppade alla plan över Europa mm. Gick förvånansvärt bra. Byte i Martigny, i Zürich, sovtåg genom Tyskland byte i Fredicia i Danmark samt i Köpenhamn. Visst var det många byten, men kändes helt acceptabelt....
Iofs var våra krav inte höga. Bara att lyckas komma hem var ju en vinstlott!!
Alright!
Det låter ju faktiskt görbart. Minns du vad kalaset landade på och hur lång tid det tog?

Hawk100

Aktiv medlem
Nä, mins inte riktigt vad det kostade men vi var förvånade både över att vi fick plats och att det inte blev dyrare med tanke på allt flyg i Europa var stoppat...!!!!

Corin

Aktiv medlem
Jag har åkt den rutten, fast andra vägen! Och sedan fortsatt upp vi Sverige med ett andra nattåg.

ÖBB Nightjet, det är nattåg som går typ Hamburg-Alperna. Jag åkte Basel till Hamburg vill jag minnas. Ibland kan man köpa biljetten hela vägen från Köpenhamn, men oftast inte. Hamburg - Köpenhamn går oftast att åka utan byten, ibland via färjan rödby/puttgarten.

SBB, tågen i Schweiz är punktliga och välutbyggda, men rätt svåra att ha koll på. Se till att ladda ned appen railplanner innan och ha din rutt redo med byten och tågnummer offline innan du åker in i Schweiz. Jag bytte någon gång mer än jag hade behövt.

Och precis all info man kan tänka sig finns i gruppen Tågsemester på Facebook.

Fabbekex

Ny medlem
Jag har åkt den rutten, fast andra vägen! Och sedan fortsatt upp vi Sverige med ett andra nattåg.

ÖBB Nightjet, det är nattåg som går typ Hamburg-Alperna. Jag åkte Basel till Hamburg vill jag minnas. Ibland kan man köpa biljetten hela vägen från Köpenhamn, men oftast inte. Hamburg - Köpenhamn går oftast att åka utan byten, ibland via färjan rödby/puttgarten.

SBB, tågen i Schweiz är punktliga och välutbyggda, men rätt svåra att ha koll på. Se till att ladda ned appen railplanner innan och ha din rutt redo med byten och tågnummer offline innan du åker in i Schweiz. Jag bytte någon gång mer än jag hade behövt.

Och precis all info man kan tänka sig finns i gruppen Tågsemester på Facebook.
Okej! Stort tack!
Har kikat på Nightjet och hade också prblem med att få biljett hela vägen till Köpenhamn men har mailat DB nu för att se om det går att fixa.

Ska ta en titt i Facebookgruppen och se om det finns några bra tips :)

Senast ändrad:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp