buss till val d

jakejit

Ny medlem
buss till val d
hej. hur är det egentligen tänkt att man ska ta sig till och från val d`isère egentligen?

bussar med olika resebolag är ju det naturliga valet men dom slutar ju gå i mitten av april. jag ska stanna till maj och undrar hur i allsin dar jag ska kunna ta mig hem?! nån som ska ner till val d som jag och har koll?

tacksam för svar av vägledande natur

/jonas

buss till val d
Du kan ju alltid flyga till Geneve och ta en buss därifrån! Det ska jag göra, kostar ca 1500+skatt enkel resa med flyg, och det blir ungefär vad det kostar att åka buss också!

När åker du ned??

buss till val d
Jag kan berätta hur man INTE åker till Val d`isere!! :)
En solig dag i mars förra året är jag påväg i min bil, med kompisen. Starten är Cervinia. Aostadalen.

En snabb titt på vår gamla karta och vägen är solklar!
Vi åker via Courmayeru till La Thuile, och sen Piccolo Sant Bernardo!.
Åka åka. Små serpentinvägar. det går jättebra. Sjysst väggrepp det är nämligen varm och skönt. bilen knakar lite bara.. fina drivknutar.. La Thuile. Sen tar vägen slut... STOPP! snö bara snö... öppnar till våren!!! :) VI har inte läst skylten nere vid stora vägen.. ner ner ner. slingra sig ner igen. och St Bernard tunneln är det som gäller!

Här är det kö! Lång Kö. Brandmännen har nån demonstrations.-dag eller nåt. gratis genomfart iofs. men det tog timmar..

Väl i Frankrike. vi kör ST Gervais, Megeve. osv. Ner till Albertville.
vi fortsätter. betalar på motorväg och kör. närmsta vägen är ju enligt vår karta iaf via Modane, Val, Cenis, och ett litet trevligt pass. Col de L`iseran. Vad väntar där ? jo en snödriva! Vägen stängd. Vänd om.

Tillbaka tillbaka tillbaka! Här blir det till att slagga i Albertville vid 00 - tiden på natten.!

På morgonen hittar vi rätt väg. Via Moutiers, Bourg, St Maurice, Ste.Foy.
Till Val D`isere där vi är vid lunchtid ett dygn försent.!

Lycka Till!!

buss till val d
JAg var där förra säsongen, och hur man skulle ta sig från Byn så sent var ett hett samtalsämne!
Det är inte det lättaste att åka därifrån när säsongen är över! jag tror att de sista bussarna gick 29 april förra året men jag e inte helt säker.
Att åka ner med taxi till Bourg St.-Maurice skulle nog gå på närmare 600-700 Skr.
Väl i Bourg så tar man sig lätt vidare med tåg, stationen ligger väldigt centralt i sta´n. man kan även åka buss vidare till Genve och sedan ta sig därifrån med plan!
Det jag skulle göra är nog att gå in på Geneve´s flygplatshemsida och där kolla på länkar till bussföretag!

Anders

buss till val d
Hejsan. Jag och min polare ska till Valdi i vinter och har funderat en hel del på hur vi ska ta oss ner dit om man inte ska köra.

Vi funderade en del på vad som var viktigt för oss på resan ner.
Dels var det ju att få ner alla prylar och grejor, men främst så är det kostnaden som styr.

Jag har hittat en resväg dit, som dock är något klyddig men helt klart billigast (om man åker ner dit innan skidresebyråerna; northlander etc börjar gå)!!

Vi tar flyg med goodjet.com från malmö till paris därifrån tar vi TGV (det franska snabb tåget) hela vägen till bourg st maurice.
Och där tar vi buss till Val d`Isère.
Det hela kommer att landa på runt (max!) 1200 kronor.

Sedan på hemresan i början av april får vi se, kanske lifta med någon till Sverige eller nåt?

När ska du ner då?

Vad kul det ska bli! Ha det bäst!

*STEEL*

buss till val d
Visst går det ju snabbt att ta flyget ner till Val D. Men man måste tänka på att det dels är jävligt jobbigt att ha 3 olika byten framför sig, och dels att en resväska väger cirka 15 kg, och jag tror man behöver minst 2 fulla väskor plus skidor och pjäxor. Jag skall åka buss ner, kostar 1000 spänn och inga byten.

buss till val d
jag åker ner i början av januari och hem i början av maj. har alla redan kommit dit då? bussresa tur o retur kostar 1600 eller nåt.

problemet med buss är ju att det bara går att boka bussresan tur och retur. men den sista resan hem går i april. jobbigt att bara kunna utnyttja hälften av resan.

flyg verkar som flera säger vara jobbigt med tanke på bagagets vikt.

satan vad kul det ska bli där nere! tack för hjälpen.

jonas

buss till val d
Det enda som gäller är bil!
Har spenderat två säsonger i Val, den andra med bil. Det är faktiskt det enda rätta. Precis som alla säger så kan det vara ett problem att ta sig hem efter alla resebolag slutat köra, men med bil e problemet ute ur världen. Då kan man dessutom ta en avstickare till medelhavet. dit sommaren kan komma innan det sista fetingdumpet har kommit till Val.
Andra fördelar är att man kan åka till Bourg och storhandla, vilket man tjänar enorma summor på.
Om bil ändå inte är ett alternativ, så tror jag att Autocars Martin kör bussar till Geneves flygplats även i maj. Kan ju dock vara så att de bara går från Bourg, men då är det bara att sticka ut tummen vid vägkanten, och lifta med någon fransos. De har inte samma problemmed att hjälpa främlingar som vi svenskar kan ha!
Ha en trevlig säsong!!

Snödjup

Tillbaka
Topp