HenningO
Ny medlem
Bygga hjälm
Kom på tanken att bygga en egen hjälm häromdan, har klurat lite på det och kommit fram till att ett lämpligt tillvägagångssätt bör vara att först bygga en plugg med hjälp av skum (modelskum). Sedan klä in den i glasfiberspackel (2 komponents, härdar på 10 minuter, bör kosta runt 100 kr för hela hjälmen), sen armera det med ståltrådsnät innan man lägger ett andra lager. Sedan slipa fint (och eventuellt lägga nåt finspackel eller nåt), och lacka.
Slutligen får man gröpa ur pluggen och göra insidan. Där tänkte jag köra typ liggunderlag som dämpning och sy ihop och limma fast. Fästen för spännen och dyl görs samtidigt som det andra lagret av glasfiberspackel läggs.
Vad tror ni? Kommer det funka som hjälm? Vitsen med en hjälm är väl att den delvis ska deformeras för att ta upp krafter vid en stöt. Tror ni glasfiberspacklet blir för hårt? JAg tror inte det blir för mjukt, vad tror ni? Andra problem?
Någon som försökt sig på detta förut?
Slutligen får man gröpa ur pluggen och göra insidan. Där tänkte jag köra typ liggunderlag som dämpning och sy ihop och limma fast. Fästen för spännen och dyl görs samtidigt som det andra lagret av glasfiberspackel läggs.
Vad tror ni? Kommer det funka som hjälm? Vitsen med en hjälm är väl att den delvis ska deformeras för att ta upp krafter vid en stöt. Tror ni glasfiberspacklet blir för hårt? JAg tror inte det blir för mjukt, vad tror ni? Andra problem?
Någon som försökt sig på detta förut?