Bygga Splitboard

Anna_K

Ny medlem
Bygga Splitboard
Börjar fundera rätt allvarligt på att bygga mig en egen splitboard, men behöver nog några goda råd innan dess. Framförallt: VAR kan man hitta kit till bindningar? Och till hur schysst pris? Hur lång bräda ska man satsa på att bygga på? (har ingen lust att offra många brädor för sågen innan jag hittar rätt längd) Ska den var mycket längre än den man kör på i vanliga fall i pist?

Bygga Splitboard
Hmmm... Många som testat säger ju dock att det lär funka bra och att den är körduglig nog till en hård pist. Är det kanske för att de är bygda som splitboard, och inte ihop-monterade hemma i ett garage då?

Bygga Splitboard
Hej Anna,

Som du vet är splitboard perfekt för att hajka till de där orörda ställena som man vanligtvis inte kommer till (snöskor som du säkert vet, förmår man inte komma långt med, dessutom blir man från-hijkad av sina skidvänner). Ofta är det orörd snö och då vill man vanligtvis ha en lite längre bräda att åka på. Jag älskar friåkning men har inte överdrivet lång bräda ändå (den når mellan hakan och munnen på mej).

Burton gör bra splitboards och deras mekanik är nog det bästa på marknaden. Prior och Volie gör även de splitboards (båda har Voilés bindningar, Bomber erbjuder även splitbindningar).

Om man tar en av sina gamla brädor så är de redan lite mjukare än de var nya. Man ska tänka på att när man splittar sin gamla bräda tappar den en del av sin styvhet. Framförallt Burtons splitboards är designade för att just vara splitboard och klarar sej bra i en hårdare backe.

Om du inte är helfrälst på splitboarding och är inne på att köpa en "riktigt" splitboard, skulle jag rekommendera att ta en av dina gamla brädor (hyfsat lång och hyfsat styv) och köpa ett Voilé splitkit. Gå in på www.voile-usa.com och leta upp den svenska distributören och fråga honom vart du kan handla splitkit (jag gjorde det själv för några år sedan).

Tips:
Kolla splittips på: http://www.couloirmag.com/gear/snowboard/split_a_board.htm
Kolla igenom diskussionsforumet efter tips: http://www.telemarkskier.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=1

Lycka till,

Bygga Splitboard
För mig funkade det med snöskor, hade på senare tid även kortare skidor, 110cm med hudar som spändes på ryggan. Testade splitboard 1 gång, tyckte det var alldeles för mkt mek med delning och hoppsättandet av bindning mm. Åker skidor nu, Fan så mkt enklare att gå på tur, och med dagens skidor blir ju surfkänslan densamma i lössnön.

Tillbaka
Topp