Bygger om förrådet till vallabod

supermarium

Aktiv medlem
Hallå skidnördar!

Till vår lägenhet hör två förråd, varav ett finns i källaren där vi förvarar skidor och diverse annat jox.
Jag är en skaplig skidåkare, men tyvärr en bedrövlig skidvårdare. Detta tänkte jag försöka råda bot på genom att bygga mig en vallabod. Jag tänkte dela med mig av processen här i fall det mot förmodan finns någon som skulle vara intresserad av det.

Förrådet i fråga var förmodligen tänkt som matförråd när huset byggdes på 50-talet och är bara ungefär 2,10 meter djupt och en meter brett.
Tanken är att använda så mycket som möjligt av det material som redan finns i förrådet, dvs. gammalt spontat virke, konsoler och hyllplan.
Utöver det har jag köpt Julas väggskenor, konsoler och ett hyllplan i furu.

Kom gärna med tips eller tankar om vad jag bör tänka på vad gäller själva rummet eller prylar för skidvård. I dagsläget har jag ingenting förutom ett Swix pocket edger kit.

IMG_1509.JPG

Förebild.

Jag använde konsolerna till de gamla hyllorna + de nya Jula-konsolerna som upplag till den nya bänkskivan, vilket ger fem stöd på 195 cm. Får se om det känns stadigt nog när jag ska sickla.

IMG_1540.JPG

Satte även upp en hylla för skidbagar, högt upp mot taket för att ev. få plats med längdskidor under, men börjar känna att det kanske är smartare att ha den lägre för pjäxförvaring istället. Då kanske man slipper vallarester i innerskon...

Det var ungefär så långt jag hann den här helgen. Fortsättning kanske följer.

IMG_1544.JPG

Kan ju även passa på att nämna min quiver just nu.
- Funkar till allt: Blizzard Rustler 10 med Shift-bindning
- Saknas på bild: Blizzard Brahma 88
- Kortsväng: Völkl Racetiger SL 13
- Rock skis: Dynastar Legend Sultan 94 (hör av er om ni har några gamla hudar liggande, mina blev stulna)
- Bräda: Lib Tech Hot Knife
- Bandyklubba: Vänersborgsklubban bok, böj 3
Övriga är min sambos.

Stod regelbundet och vallade samt sölade med vallaväck i ett förråd utan ventliation under mina ungdoms år. Vilket förmodligen har satt sina spår på mitt immunförsvar... Skulle därför se till att ha någon form av ventilation, eller sköta sådana sysslor ute.

-Vet inte om en kolfilter köksfläkt tar bort farliga ångor, annars kanske det skulle kunna vara något om utblås saknas... 🤔

Senast ändrad:
Stod regelbundet och vallade samt sölade med vallaväck i ett förråd utan ventliation under mina ungdoms år. Vilket förmodligen har satt sina spår på mitt immunförsvar... Skulle därför se till att ha någon form av ventilation, eller sköta sådana sysslor ute.

-Vet inte om en kolfilter köksfläkt tar bort farliga ångor, annars kanske det skulle kunna vara något om utblås saknas... 🤔
Bra shout! Blir nog svårt att få till ordentlig ventilation där nere. Möjligtvis kan jag ta ner en fläkt för att hjälpa till att blåsa ut luften i trapphuset och garaget. Samtidigt tror jag inte att jag kommer att hålla på med valla särskilt mycket. Vallaväck är inte aktuellt, vi har bara skinskidor.

Nu börjar det likna något nere i skidförrådet.
Köpte Swix skruvstäd på XXL:s rea, sänkte hyllan i taket så att pjäxor och boots får plats, byggde ett litet hyllplan under bänken, satte upp fler konsoler för stavar, och hängde upp lavinväskorna på krokar.

Det enda som saknas nu är… valla… och alla andra skidvårdsgrejer. Tips mottages tacksamt! Vad kör ni för prylar?
IMG_1710.jpeg

Det jag lagt till i min vallabod och lite reflektioner.
  • Timer till strykjärnet. Hände flera gånger att jag glömde dra ur sladden för man börar pilla med någon annat. Jag kopplar även en arbetslampa till timern så när jag ser att den är släckt vet jag att även järnet är av. Köpte en på Jula/ClasOhlson/Whatever där man trycker på en knapp så är det igång 15,30,45min
  • Telefonsladd till järnet. Blir mycket behändigare än vanlig rak sladd
  • Soptunna till sickelskrapet
  • Stödlådor till brädorna. Snowboard-grejen till Swix städ är... sådär. Men bra för längdskidor! Drog bara ihop lådor i plyfa som jag kan tvinga fast i bänken. Den ena lådan aningen mindre så de kan staplas på varandra.
  • Snabbställ för rotoborstarna så de håller sig på rätt plats och går snabbt att byta
  • Och när ingen tittar så kan man lägga vallaprylarna i diskmaskinen så blir de rena och fina
  • Sen när jag tittar på dina bilder kan jag väl tycka att det bör byggas in en industrifläkt så att du kan valla med flour. Den är jävligt billig nu av någon anledning...

Oavsett fläkt eller ej, så bör du ha en vallamask när du vallar, och speciellt med fluor. För flour så ska den klara av att filtrera så kallade sura ångor, så ska det vara något likt nedanstående 4279+ från 3M. Obs, det finns många som alla ser likadana ut, men de har olika typer av filter för olika saker, så kolla att det är rätt. Även 4277+ tar sura gaser, skillnaden mellan de två är allt 4279+ även tar ammoniak, vilket inte bör behövas för vallning. Sen finns samma mask med swix och andra märken tryckt på, men senast jag kollade fick man vara betala mer för samma sak. Det är 3M som gör dem.

Bilagor

• 20250106_091006.jpg
    20250106_091006.jpg
    517.5 KB · Besök: 70
Snyggt @supermarium !
Jag hade satt upp ett par korta konsoler till ovan bänken så kan du slänga upp skidor att kallna i väntan på sickling o borstning. Så slipper du vrida o vända för att ställa upp dom i väggstället mellan moment. Se tx de rack som finns till swix vallabord.
Och en större ledarmatur i taket, bra ljus är viktigt!
Gärna en magnetlist på väggen till skruvmejsel o filar etc. O nån förvaring till bryne, filmall etc så slipper det ligga på bänken o sölas ner med valla eller följa med sopborsten när filspån o sickelrester städas av.

Snyggt jobbat! Har själv inrett sonens sovrum (sonen är utflyttad för tydlighetens skull) till skidverkstad/gästrum med Swix vallabord, skruvstäd och deras digitala vallajärn (som är dyrt men rekommenderas starkt). Kör dammsugaren under tiden när jag sicklar (Swix breda snowboardsickel) och borstar (Swix brons och fin nylon) så är städningen avklarad direkt. En sickelvässare rekommenderas också, en vass sickel är så mycket lättare att jobba med.

Angående valla så ser jag här att vissa rekommenderar fluorvalla. Avråder starkt från det både av hälso- och miljöskäl. Använde själv dessa i oförstånd på 90-talet då döttrarna tävlade, men lärde mig senare problematiken med dessa ämnen. Har i jobbet undersökt fluororganiska ämnen (som vallan innehåller) i vattenmiljön i Stockholm, där i stort sett alla vattenområden har nivåer över nuvarande gränsvärden, bl a med problem för produktion av dricksvatten. Har inte koll på om det är försäljningsförbud vilket det borde vara, men det finns bra ersättningsprodukter. Kör själv med Swix och är storförbrukare av HS7 och HS8, dessutom deras baseprepp BP99 för nya skidor och sommarförvaring. Finns en billigare variant i PS-serien, ungefär halva priset mot HS-serien.
Jag tar med deras flytande glidvallor om jag ska vara borta en vecka eller mer, vilket har fungerat bra och tynger inte bagaget.

Senast ändrad:
Tack för alla tips så här långt! Mycket bra som jag kommer ta med mig.

Angående valla kommer jag inte att hålla på med flour, av samma anledningar som @Flow nämner. Jag är inne på att testa de växtbaserade, biologiskt nedbrytbara produkter som faktiskt finns. Är det någon som har erfarenhet av exempelvis Mountainflows eller Board Butters valla? Även Swix har ju biologiskt nedbrytbar valla…

Tack för alla tips så här långt! Mycket bra som jag kommer ta med mig.

Angående valla kommer jag inte att hålla på med flour, av samma anledningar som @Flow nämner. Jag är inne på att testa de växtbaserade, biologiskt nedbrytbara produkter som faktiskt finns. Är det någon som har erfarenhet av exempelvis Mountainflows eller Board Butters valla? Även Swix har ju biologiskt nedbrytbar valla…
Bra beslut att undvika fluor! Har tyvärr ingen egen erfarenhet av Board Butters eller Mountainflows produkter. Men vid en snabb genomläsning av deras hemsidor så är det väl i första hand Mountainflow som skiljer ut sig genom att deras valla är växtbaserad och alltså klimatneutral.
Board butters anger att dom använder paraffin, en petroleumprodukt som grund i sin valla, vilket väl inte skiljer sig från Swix vallor. Angående biologisk nedbrytbarhet så är i princip vallor som består av enbart av kolväten, t ex paraffin lätt nedbrytbara. Det är när man hänger på fluor (eller andra halogener) som ämnet blir persistent (svårnedbrytbart eller helt inert, vilket de flesta fluorkolväten är).

Senast ändrad:
Såhär ser det ut hos mig, det jag kan sakna är en en profil för längdskidor o en bättre sladd till järnet, den trasslar in sig överallt.

Fick du svar på utrustning utöver inredning o flourvalla? 😉

Mina förslag:
-Filmall 88 grader med filklämma. Det är ok till det mesta, vassare blir känsligare o fort slött.
-Grov fil, "pansarfil". För större skador men också bra att skärpa sicklar med.
-Medelgrov fil.
-Diamantbryne, medelgrovt. En kopp vatten till brynet.
-Stålborste att rensa filarna med.
-Plastskärare eller dyligt att avverka sidewall med, spar mkt tid att slippa fila ner detta.
-Märkpenna, enkelt att kolla önskad vinkel mm på kanten.
-Eltejp, några varv på filen ger rätt vinkel för att hänga belagssidan.
-Några sicklar, slits fort.
-Bronsborste o en nylon. Skippa rotorborstar om du inte ska tävla.
-Belagsstång till större repor.
-Lämpliga mejslar för att justera bindningar.
-Storpack av baseprepp o en kloss varm o en kloss kall glidvalla av flourfri billig sort.
-Torkpapper.
-Silikonsprej. Gör underverk för repiga topsheet/pjäxor o gnisslande bindningar. Dra på en skvätt innan försäljning så ser det ut som nytt!😁

Överkurs:
-Vattenfast trälim o borrar med djupstopp för bindningsmontering. Det är rätt kul pyssel o inte så svårt.

Bilagor

• 20250106_133325.jpg
    20250106_133325.jpg
    865.9 KB · Besök: 98
Såhär ser det ut hos mig, det jag kan sakna är en en profil för längdskidor o en bättre sladd till järnet, den trasslar in sig överallt.

Fick du svar på utrustning utöver inredning o flourvalla? 😉

Mina förslag:
-Filmall 88 grader med filklämma. Det är ok till det mesta, vassare blir känsligare o fort slött.
-Grov fil, "pansarfil". För större skador men också bra att skärpa sicklar med.
-Medelgrov fil.
-Diamantbryne, medelgrovt. En kopp vatten till brynet.
-Stålborste att rensa filarna med.
-Plastskärare eller dyligt att avverka sidewall med, spar mkt tid att slippa fila ner detta.
-Märkpenna, enkelt att kolla önskad vinkel mm på kanten.
-Eltejp, några varv på filen ger rätt vinkel för att hänga belagssidan.
-Några sicklar, slits fort.
-Bronsborste o en nylon. Skippa rotorborstar om du inte ska tävla.
-Belagsstång till större repor.
-Lämpliga mejslar för att justera bindningar.
-Storpack av baseprepp o en kloss varm o en kloss kall glidvalla av flourfri billig sort.
-Torkpapper.
-Silikonsprej. Gör underverk för repiga topsheet/pjäxor o gnisslande bindningar. Dra på en skvätt innan försäljning så ser det ut som nytt!😁

Överkurs:
-Vattenfast trälim o borrar med djupstopp för bindningsmontering. Det är rätt kul pyssel o inte så svårt.
Tack för bra lista!
Jag var inne på en filhållare med ställbar vinkel, men nu när du säger det är det kanske bättre med en fast. Alla mina skidor är ändå antingen 87-88 grader i dagsläget.

Jag har en halvkass gammal dammsugare stående vid vallabänken så att man kan få bort spånet direkt innan det sprider sig. Borrmaskinen jag använder till rotorborsten gillar att blåsa omkring på sickel-spånen och när jag väl trampat på dom så sitter dom i golvet.

Jag har en halvkass gammal dammsugare stående vid vallabänken så att man kan få bort spånet direkt innan det sprider sig. Borrmaskinen jag använder till rotorborsten gillar att blåsa omkring på sickel-spånen och när jag väl trampat på dom så sitter dom i golvet.
Annars kan man lägga en gummimatta med lite gropar i, likt denna från Biltema, och så samlas smutsen i groparna som man kan dammsuga vid senare tillfälle. 🙂

Bilagor

• 20250106_224421.jpg
    20250106_224421.jpg
    758.1 KB · Besök: 53
Nu är vallaförrådet invigt på riktigt.
Började med att skaffa plastskärare, vallajärn, sickel, bronsborste och universalvalla. Hade en Swix pocket edger sedan tidigare som aldrig riktigt funkat för mig, men med plastskäraren och ordentliga städ fungerar den faktiskt riktigt bra, i alla fall ett tag.

Jag kommer nog aldrig bli något större fan av att sickla, dels för att det tar tid och dels för att det blir så jävla skräpigt. Ställde in en liten soptunna för att kunna samla spånet, men i längden blir det nog en dammsugare.

Som @ederedler sa trasslar sladden till järnet in sig i allt. Löste det genom ett sätta upp en skruvögla på väggen som sladden kan löpa igenom. Använder numera de nedre konsolerna till skidor som ska kallna - mycket smidigt, bra input!
IMG_1771.webp

Har själv gjort om mitt källarförråd till verkstad/vallabod snarare än förråd. Tror ni en kolfilterfläkt rår på vallaångorna? I så fall kanske man skulle leta upp en gammal beggad köksfläkt från nån renovering och hänga upp i ovanför bänken.

Har själv gjort om mitt källarförråd till verkstad/vallabod snarare än förråd. Tror ni en kolfilterfläkt rår på vallaångorna? I så fall kanske man skulle leta upp en gammal beggad köksfläkt från nån renovering och hänga upp i ovanför bänken.
Nu killgissar jag bara, men en köksfläkt är ju inte gjort för att filtrera kemiskt skadliga ämnen utan endast doft/os och till viss mån i grovfiltret ta fett. Så det känns osannolikt att den skulle ta alla ämnen som kommer från vallning. Sen skulle ju fläkten behöva sitta rakt över där du jobbar, det är en bredare sektion än en normal spis. Och så skulle den ju vara i vägen när man lutar sig över skidan. Jag skulle få den i ansiktet i alla fall, om jag tänker på hur den borde sitta. För uppe i taket lär den inte göra någon effekt alls.

Det lär vara både billigare och smidigare med en riktig vallamask, typ den jag länkade till högre upp. De är inte alls obehagliga i min mening, de har bra ventiler så att utandningsluften går iväg och man slipper fuktig kondens. De funkar också bra för mig med glasögon.

Nu killgissar jag bara, men en köksfläkt är ju inte gjort för att filtrera kemiskt skadliga ämnen utan endast doft/os och till viss mån i grovfiltret ta fett. Så det känns osannolikt att den skulle ta alla ämnen som kommer från vallning. Sen skulle ju fläkten behöva sitta rakt över där du jobbar, det är en bredare sektion än en normal spis. Och så skulle den ju vara i vägen när man lutar sig över skidan. Jag skulle få den i ansiktet i alla fall, om jag tänker på hur den borde sitta. För uppe i taket lär den inte göra någon effekt alls.

Det lär vara både billigare och smidigare med en riktig vallamask, typ den jag länkade till högre upp. De är inte alls obehagliga i min mening, de har bra ventiler så att utandningsluften går iväg och man slipper fuktig kondens. De funkar också bra för mig med glasögon.
Nästa inköp blir en vallamask! Kanske även försöker sätta upp en vanlig fläkt.
Har märkt att luften står extremt stilla där nere när jag kört med sprejvalla.

Tillbaka
Topp