Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Bygger om förrådet till vallabod
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Flow" data-source="post: 1312463" data-attributes="member: 13681"><p>Snyggt jobbat! Har själv inrett sonens sovrum (sonen är utflyttad för tydlighetens skull) till skidverkstad/gästrum med Swix vallabord, skruvstäd och deras digitala vallajärn (som är dyrt men rekommenderas starkt). Kör dammsugaren under tiden när jag sicklar (Swix breda snowboardsickel) och borstar (Swix brons och fin nylon) så är städningen avklarad direkt. En sickelvässare rekommenderas också, en vass sickel är så mycket lättare att jobba med.</p><p></p><p>Angående valla så ser jag här att vissa rekommenderar fluorvalla. Avråder starkt från det både av hälso- och miljöskäl. Använde själv dessa i oförstånd på 90-talet då döttrarna tävlade, men lärde mig senare problematiken med dessa ämnen. Har i jobbet undersökt fluororganiska ämnen (som vallan innehåller) i vattenmiljön i Stockholm, där i stort sett alla vattenområden har nivåer över nuvarande gränsvärden, bl a med problem för produktion av dricksvatten. Har inte koll på om det är försäljningsförbud vilket det borde vara, men det finns bra ersättningsprodukter. Kör själv med Swix och är storförbrukare av HS7 och HS8, dessutom deras baseprepp BP99 för nya skidor och sommarförvaring. Finns en billigare variant i PS-serien, ungefär halva priset mot HS-serien.</p><p>Jag tar med deras flytande glidvallor om jag ska vara borta en vecka eller mer, vilket har fungerat bra och tynger inte bagaget.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Flow, post: 1312463, member: 13681"] Snyggt jobbat! Har själv inrett sonens sovrum (sonen är utflyttad för tydlighetens skull) till skidverkstad/gästrum med Swix vallabord, skruvstäd och deras digitala vallajärn (som är dyrt men rekommenderas starkt). Kör dammsugaren under tiden när jag sicklar (Swix breda snowboardsickel) och borstar (Swix brons och fin nylon) så är städningen avklarad direkt. En sickelvässare rekommenderas också, en vass sickel är så mycket lättare att jobba med. Angående valla så ser jag här att vissa rekommenderar fluorvalla. Avråder starkt från det både av hälso- och miljöskäl. Använde själv dessa i oförstånd på 90-talet då döttrarna tävlade, men lärde mig senare problematiken med dessa ämnen. Har i jobbet undersökt fluororganiska ämnen (som vallan innehåller) i vattenmiljön i Stockholm, där i stort sett alla vattenområden har nivåer över nuvarande gränsvärden, bl a med problem för produktion av dricksvatten. Har inte koll på om det är försäljningsförbud vilket det borde vara, men det finns bra ersättningsprodukter. Kör själv med Swix och är storförbrukare av HS7 och HS8, dessutom deras baseprepp BP99 för nya skidor och sommarförvaring. Finns en billigare variant i PS-serien, ungefär halva priset mot HS-serien. Jag tar med deras flytande glidvallor om jag ska vara borta en vecka eller mer, vilket har fungerat bra och tynger inte bagaget. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Bygger om förrådet till vallabod
Tillbaka
Topp