Byta bindning på skida med demo/hyrbindning?

Hejsan,

Jag köpte ett par Rossignol Sky 7 HD (2018) skidor med Look NX 10 bindningar på Rommes utförsäljning för 1200kr. När jag kom hem insåg jag att bindningarna antagligen inte kommer funka med min pjäxor då pjäxorna har Grip Walk sula. Jag har försökt bildgoogla fram hur gamla bindningar är men hittade inget, så gissar att bindningarna också är från 2018 och därmed inte GW kompatibla (se bilder).

Jag har dålig koll på bindningar, men bindningen som sitter på skidan är någon sorts demo/hyrbindning. Hur funkar det om man vill byta bindningen, går det att byta utan att borra nya hål i skidan? Och byter man då till en vanlig bindning eller behöver man byta till en annan demobindning?

Otroligt tacksam för all hjälp!
/Kristoffer

Bilagor

• tempImageAIxVoD.png
    tempImageAIxVoD.png
    3.2 MB · Besök: 291
  • tempImageGAV3LC.png
    tempImageGAV3LC.png
    3.5 MB · Besök: 192
Bindningen borde endast sitta i plattan, ej i skidan. Om du kan stå ut med plattan kan du ju byta till en bindning med samma hålbild och montera på plattan. Jag tror att PX/NX/Nova/Axial2/Axium/Saphir har samma hålbild men kontrollera att detta stämmer innan du köper något.
Eventuellt har plattan möjlighet att montera bindningar med annan hålbild, skruva loss en bindning och kolla!

Jag hade skruvat loss hela skiten, pluggat hålen och monterat vilken bindning du nu vill ha. Jag brukar hitta bindningar till bra pris hos ekosport.eu

Bindningen borde endast sitta i plattan, ej i skidan. Om du kan stå ut med plattan kan du ju byta till en bindning med samma hålbild och montera på plattan. Jag tror att PX/NX/Nova/Axial2/Axium/Saphir har samma hålbild men kontrollera att detta stämmer innan du köper något.
Eventuellt har plattan möjlighet att montera bindningar med annan hålbild, skruva loss en bindning och kolla!

Jag hade skruvat loss hela skiten, pluggat hålen och monterat vilken bindning du nu vill ha. Jag brukar hitta bindningar till bra pris hos ekosport.eu
Hyrplattan har väl inga monteringshål för bindningar? 🤔

Jag är inte så bekant med hyrbindningar, men jag tror inte det är samma hålbild på en fast NX som på själva ”rälsen” för hyrbindningen. Det skulle förvåna mig. Jag ser dock inga problem att montera bort bindningen, plugga hålen och montera valfri bindning. Det viktiga är att de nya hålen inte överlappar eller har för litet avstånd till de tidigare hålen.

Hyrplattan har väl inga monteringshål för bindningar? 🤔
Har de inte..?
Jag är ganska säker på att jag skruvat isär och slängt ett par gamla hyrbindningar och de var skruvade i en platta som i sin tur var monterad på en skena. Skenan var sedan skruvad i skidan.
Längesedan jag gjorde det där så jag kan ha fel, igen.

Om du sätter en fast bindning kolla så att du kan stå där du vill på skidan med hänsyn till gamla hål. Ibland när det kör ihop sig brukar jag sätta en hyr/ demo för då kan man justera positionen dit man vill.

Har de inte..?
Jag är ganska säker på att jag skruvat isär och slängt ett par gamla hyrbindningar och de var skruvade i en platta som i sin tur var monterad på en skena. Skenan var sedan skruvad i skidan.
Längesedan jag gjorde det där så jag kan ha fel, igen.
Brukar de inte sitta på en glidskena till platta som man låser med någon typ av snabblåsning?

Vill minnas att snabblåsningen satt på/i plattan och låste mot skenan.
Jag har sett 2 varianter. Varianten där en vanlig bindning skruvas i en platta som sen fästs på skenan och en där hyr/ demobindningen ser lite annorlunda ut än den vanliga och fästs direkt på skenan. Dvs den har inga skruvhål men motparten till skenan och låsningen i sig direkt, typ.

Tack för alla snabba svar 😊

Jag skruvade loss bindningen och tog bild på hur det ser ut under. Bak sitter bindningen fast i skidan med långa skruvar, men fram sitter bindningen fast i en plattan som går att justera (se bild).

Jag förstår att det är bäst att borra nya hål, men jag åker väldigt lite per år så skulle vara mer än nöjd om det gick att sätta på typ en nyare Look NX bindning som är GW kompatibel på hyrplattan. Det känns också lite jobbigt att behöva sätta sig in i hur man borrar skidor men det kanske inte är så svårt?

Bilagor

• IMG_6946.jpeg
    IMG_6946.jpeg
    1.7 MB · Besök: 199
Hejsan,

Jag köpte ett par Rossignol Sky 7 HD (2018) skidor med Look NX 10 bindningar på Rommes utförsäljning för 1200kr. När jag kom hem insåg jag att bindningarna antagligen inte kommer funka med min pjäxor då pjäxorna har Grip Walk sula. Jag har försökt bildgoogla fram hur gamla bindningar är men hittade inget, så gissar att bindningarna också är från 2018 och därmed inte GW kompatibla (se bilder).

Jag har dålig koll på bindningar, men bindningen som sitter på skidan är någon sorts demo/hyrbindning. Hur funkar det om man vill byta bindningen, går det att byta utan att borra nya hål i skidan? Och byter man då till en vanlig bindning eller behöver man byta till en annan demobindning?

Otroligt tacksam för all hjälp!
/Kristoffer
Lättast att lösa vore väl att sätta på "gamla" sulor på dina pjäxor, de allra flesta är utbytbara med några skruvar. Visst du tappar lite komfort när du går, men används de sällan så spelar det ingen roll.

Tack för alla snabba svar 😊

Jag skruvade loss bindningen och tog bild på hur det ser ut under. Bak sitter bindningen fast i skidan med långa skruvar, men fram sitter bindningen fast i en plattan som går att justera (se bild).

Jag förstår att det är bäst att borra nya hål, men jag åker väldigt lite per år så skulle vara mer än nöjd om det gick att sätta på typ en nyare Look NX bindning som är GW kompatibel på hyrplattan. Det känns också lite jobbigt att behöva sätta sig in i hur man borrar skidor men det kanske inte är så svårt?
Du verkar ha någon sorts hyradapter som eventuellt kan ta även nyare bindningar. Jag vet inte om denna är rätt hålbild för bindningen nedan eller rätt för dina plattor men du kan nog få hjälp av någon annan i forumet och kolla själv genom att skriva ut pdf-mallen, se bara till att du skriver ut den i rätt skala.

Senast ändrad:
Lättast att lösa vore väl att sätta på "gamla" sulor på dina pjäxor, de allra flesta är utbytbara med några skruvar. Visst du tappar lite komfort när du går, men används de sällan så spelar det ingen roll.
Sulorna är ofta utbytbara men alpinstandarden försvinner fort från nya allmänna pjäxor nu, så de utbytessulorna är bara GW. Bara raceskor som kommer att ha kvar alpinsula. Nu vet jag inte vad TS har för pjäxor.

Ja, det vore absolut enklast! Är sugen på att köpa shift/marker duke pt bindning längre fram för att kunna göra kortare toppturer, men vore såklart trevligt att kunna testa skidan först innan man lägger ner ännu mera pengar på vad som från början var tänkt som en "billig skida".

Jag har Atomic Hawx Prime XTD 110 CT GW (22/23) pjäxor. Försökt googla och hittade "vanliga" alpinsulor till Hawx Prime men står på vissa ställen att dom inte funkar med XTD versionen av pjäxan.

Mailar Atomic och kollar vad som gäller.

Atomic sa först att det fanns alpinsulor till Hawx Prime XTD. Kontaktade Alpingaraget för att beställa men dom sa att det inte fanns alpinsulor till dom pjäxorna. Kontaktade Atomic igen som dubbelkollade och insåg att dom haft fel.

Så tillbaka till ruta ett, nya bindningar...

Frågor:
1. Någon som vet om mallen TopiNieminen länkade till stämmer med Look NX bindningar?
2. Om jag vill slippa borra går det då att köra med en "vanlig" bindning eller behöver det vara en "hyrversion". På hälbindning som satt på kan man justera avståndet.
3. Eller är det bättre o bita i sura äpplet och borra själv, hur svårt är det i så fall.

1 Ingen aning.
2 Se mitt svar ovan.
3 Mäta, mäta igen. Sätta sig ner och ta en klunk öl. Ta en klunk till. Kolla så att allt stämmer. Ta reda på vilken borr. Tejpa borren.
Nybörjare: översätt måtten till en planka och gör felen på den tills allt sitter som det ska.
Sensmoral: plankor är billigare än skidor.

Med största sannolikhet kommer en tå från nyare NX/Axial2/PX passa på den där demo-plattan.

Du kan mäta och kolla. I stort sett alla tå-delar från Look har:
35 mm mellan bakre hålen
42 mm mellan främre hålen
41,5 mm mellan bakre och främre hålen

Annars kan du bara ta med tådelen till en bättre sporthandel och fråga dom.

Du verkar ha någon sorts hyradapter som eventuellt kan ta även nyare bindningar. Jag vet inte om denna är rätt hålbild för bindningen nedan eller rätt för dina plattor men du kan nog få hjälp av någon annan i forumet och kolla själv genom att skriva ut pdf-mallen, se bara till att du skriver ut den i rätt skala.

Man får flytta över den gamla skistoppern då bara då den nya väl är 83mm,

Tror jag skulle satsa på en ny bättre bindning som du sen kan flytta med till nästa par skidor du köper.

Man får flytta över den gamla skistoppern då bara då den nya väl är 83mm,

Tror jag skulle satsa på en ny bättre bindning som du sen kan flytta med till nästa par skidor du köper.
Jag skulle definitivt byta bindningarna men TS verkar lite velig på den fronten än så länge. Jag har inte föreslagit nya bindningar pga. TS's ambitioner.

De här verkar bättre:

*

Om STH 12:

Passar de Grip Walk?

Jag tror det, men hoppas att ngn annan kan bekräfta det.
Tror att det funkar, men inte officiellt eftersom Gripwalk lanserades senare än dessa bindningar. På filmen nedan ställer de in ett par STH 16 för pjäxor med GripWalk.

Kanske bättre köpa modernare bindningar typ Strive ovan. Förutsatt att du fixar montering förstås, på något sätt.

Senast ändrad:
Jag har landat i att jag köper nya bindningar och borrar nya hål! Skulle gärna slippa sätta mig in i hur man borrar skidor men det är väl bra o kunna och verkar vettigast i det här fallet 😅

Så ge gärna tips på billiga bra bindningar 😇

Kollat lite snabbt på sport conrad och dom som går att få för under ca 1500kr är Salomon Strive 12, Salomon Warden 14, Marker Squire 11, Look SPX 11.

Finns ju också en del beggat (bland annat Marker Griffon demo för 1200kr). Lite oklart om dom Salomon STH 10 funkar med Grip Walk, nyaste årsmodellen jag hittat är från 2016 och står inget om Grip Walk/MNC. Är det nått man ska se upp med när man köper beggade bindningar?

Och tack ännu en gång för all hjälp hittills!

Är sugen på att köpa shift/marker duke pt bindning längre fram för att kunna göra kortare toppturer, men vore såklart trevligt att kunna testa skidan först innan man lägger ner ännu mera pengar på vad som från början var tänkt som en "billig skida"
Bit i sura äpplet och köp Shit eller Duke PT (dessa finns i beg.marknaden med) som du drömmer om och njut av skidorna. Sen om du vill sälja dem så säljer du dem utan bindning, med de gamla bindningarna eller med de nya bindningarna. Köper du någon mellanting nu så ser dina skidor ut som man hade skjutit dem med en hagelbössa.

Så ge gärna tips på billiga bra bindningar 😇

Kollat lite snabbt på sport conrad och dom som går att få för under ca 1500kr är Salomon Strive 12, Salomon Warden 14, Marker Squire 11, Look SPX 11.

Finns ju också en del beggat (bland annat Marker Griffon demo för 1200kr). Lite oklart om dom Salomon STH 10 funkar med Grip Walk, nyaste årsmodellen jag hittat är från 2016 och står inget om Grip Walk/MNC. Är det nått man ska se upp med när man köper beggade bindningar?

Jag lade till en annan beg. annons ovan (och nedan), den är ok. Glöm STH. Annars bra tips från Topinieminen att tänka att du kan ta med de nya bindningarna till nästa par skidor. Och spara de gamla bindningarna, skruva tillbaks dem och sälja de gamla skidorna så.

Jag lade till en annan beg. annons ovan (och nedan), den är ok. Glöm STH. Annars bra tips från Topinieminen att tänka att du kan ta med de nya bindningarna till nästa par skidor. Och spara de gamla bindningarna, skruva tillbaks dem och sälja de gamla skidorna så.

Skidorna är väl 98mm så kan kanske bli tight med 90mm skistopper.
Instämmer att det kanske är smartare att köpa den bindning du "drömmer om" och flytta till ev nya skidor den dagen du vill uppgradera.
Tänk på att de gamla hålen måste pluggas/tätas.

Även om Alpingaraget säger att det inte passar att byta sulor/ klackar till alpin-standard så är jag inte 100% säker att de har rätt?

Innan jag hade börjat kosta på en bindning som är dyrare än vad skida/ bindning kostat i inköp skulle jag ringt Atomic Pro Shop i Oslo och hört med dem? +47 919 21 901

De är duktiga, brukar ha oerhört få kunder och har säkert tid att grotta ner sig. De har säkert aktuell pjäxa, eller liknade, inne och kan se hur de ser ut jmf med de klackar som de säljer?

Sen kanske jag har fel, men insatsen att undersöka saken är minimal.

Kontaktade Atomic igen som dubbelkollade och insåg att dom haft fel.
Även om Alpingaraget säger att det inte passar att byta sulor/ klackar till alpin-standard så är jag inte 100% säker att de har rätt?

Innan jag hade börjat kosta på en bindning som är dyrare än vad skida/ bindning kostat i inköp skulle jag ringt Atomic Pro Shop i Oslo och hört med dem? +47 919 21 901

De är duktiga, brukar ha oerhört få kunder och har säkert tid att grotta ner sig. De har säkert aktuell pjäxa, eller liknade, inne och kan se hur de ser ut jmf med de klackar som de säljer?

Sen kanske jag har fel, men insatsen att undersöka saken är minimal.
Absolut kan man kolla med Atomic en gång till, men TS drömmer ju om att sätta en hybridbindning på sina lagg. Jag är inte helt bekväm att byta sulor på pjäxor pga. Det finns ingen bra gänga i plasten för att skruva dem på. Jag vet att folk har gjort det men hellre monterar jag om bindningarna i gamla hål på skidor än att skruva trä- eller plåtskruvar i en gjuten plastklump.
Jag har erfarit dessa skruvproblemen när jag har bytt risers på mina racepjäxor, men där kan jag byta plats med skruvarna när det är lite svårare att göra med lösa sulor.

Det här borde väl vara lättast? Beställa nya sulor/ klackar på nätet? https://www.xspo.com/atomic-sohlenp...iYJ-8vdOZ8h_8hPSEncipcVVzja4TDJUaAjTcEALw_wcB
I linken over står det "from 2018" som kanskje kan tolkes som "bara 2018" - men her finns en link som sier "All Hawx Prime XTD GW" (kanskje modellen kom i 2018?) (PS: ISO5355 nevnes ikke men den ser veldig lik ut)
👆Tjena Oslo!

Det finns ingen bra gänga i plasten för att skruva dem på.
Et bra poeng, men jeg hadde ikke vært redd for å bytte én gang om man er nøye på å treffe i de gamle sporene og ikke dra til for hardt. F.eks ble Salomon Quest Pro 2015 levert med to sett såler og beskjed om max 5 bytter .

I linken over står det "from 2018" som kanskje kan tolkes som "bara 2018" - men her finns en link som sier "All Hawx Prime XTD GW" (kanskje modellen kom i 2018?) (PS: ISO5355 nevnes ikke men den ser veldig lik ut)

👆Tjena Oslo!

Et bra poeng, men jeg hadde ikke vært redd for å bytte én gang om man er nøye på å treffe i de gamle sporene og ikke dra til for hardt. F.eks ble Salomon Quest Pro 2015 levert med to sett såler og beskjed om max 5 bytter .
Jeg er ikke redd å bytte hvis jeg må gjøre det men jeg liker ikke den tanken eller løsning.

Jag skulle gärna bytt sulorna, men då Atomics engelska support och Alpingaraget säger att det inte finns så känner jag mig lite färdig med det spåret.

Drömmen vore Marker Duke PT, men billigast jag hittat dom för är 3500kr på Sport-Conrad och typ samma pris beggat. Sen behövs ju hudar på det, så blir väl närmare 5000kr totalt. Med tanke på att jag åker väldigt lite (3-5 dagar per år) och i princip bara liftburet så känns det som onödig pengar för att ha möjlighet att gå på tur. Bättre då att hyra turgrejer när/om det blir aktuellt.

Tanken var ju också att det här skulle vara ett par "billiga" skidor, skulle nog inte köpt skidor överhuvudtaget om jag vetat att det skulle landa på 6000kr totalt.

Så jag satsar på att hitta några billiga bindningar och så monterar jag dom själv. Hittat dessa beggade:

Vore kanske najs med demo bindning så att det är lättare att låna ut till kompisar/familj samt lättare att sälja när det är dags?

Snödjup

Tillbaka
Topp