Byta ut Monster 85 mot nya - förslag?

KalleT

Ny medlem
Hej,

Har kamperat ihop med Monster 85 ett antal säsonger nu. Först ett par 186:or som efter tre säsonger byttes mot 193:or efter fabrikationsfel. Har tidigare åkt en hel del nere i Alperna, men efter en kombination av knäskada, två barn och för mycket på jobbet (läs: bra mycket klenare ben än tidigare...pinsamt men sant) har jag insett att de faktiskt är lite för mycket att dra runt i offpisten. I pisten är de fantastiska, i princip oavsett före (ja, förutom blåis kanske...), men i offpist skulle jag vilja ha ett par andra.

Kravspecen är:

- Bärigare
- Mer lättåkta
- Fortfarande stabila i högre farter (behöver dock inte tåla fullt lika hög fart i pist som Monster 85:orna)
- OK pistegenskaper

Har sneglat på Gotama i typ 183 cm och även Scott Santiago Pure i lite kortare modell. Tidigare även kikat på K2 Apache Chief, men de verkar ha utgått? Hur är K2 Apache Coomba?

Andra förslag?

Mvh
Kalle

Köp ett Mojo 94.

Med dom kan du gasa med över hela berget.

Har provat dom själv.....Varm rekomendation....:-)

Lycka till.

Hej,

Jo, sneglat lite på Mojo 94 också, men det känns inte som att de tillför så värst mycket utöver vad mina Monster 85:or kan. Skulle gärna gå upp i runt 100 i midja för att få ett snäpp bättre flyt i lössnö.

Mvh
Kalle

Hej!

Jag har själv ett par monster 85:or (186) som jag är supernöjd med men jag förstår din problematik, hänger benen inte med så är de inte så roliga.

Jag var själv rätt sugen på ett par K2 Coomba men efter att ha testat dem så tyckte jag att de var lite väl mjuka, ok för att de är till för mjukt mjukt mjukt men om man skall ha dem som 'sverigeskidor' så fungerar de inte tillräckligt bra.

Har du kollat på Völkl mantra? Jag tycker de är lite lättare att hantera än 85:orna och borde ändå ha bättre flyt. Kolla också på Elan 888 eller 999. Lite mer åt K2 coomba hållet men mycket bättre i pisten.

lycka till!

En liten fråga: Varför funderar du på att gå ner i längd? ska du komplettera med en puderskida till dina M85 tänker jag att man borde vilja ha lite extra längd här. Många skidor över 100mm midja har idag mer eller mindre rocker, och då är det ännu mer intressant att ta lite extra längd.
Tror inte heller man ska vara rädd att fläska på lite med bredden heller.
Vet inte vad du väger och så vidare, men K2 Obsethed kanske är något att kolla in? Tror Line har några schyssta plankor i den breddklassen vi pratar om som kan vara något...

Har haft Monster 85 själv i 2 säsonger, och bytte ifjol till ett par Nordica Blower.
Skidorna är lite mjukare än Monster 85 och Trots 25 mm bredare så kändes de lättare att få upp på kant. Grymt sköna i puder är de oxå.
Kika lite på Line Prophet 100. Kan inte uttala mig särkilt mycket om dem mer än att det verkar vara en väldigt bra skida, om man snackar med de som testat den.
Dynastar Prorider, Prorider XXL kan oxå vara ett alternativ.

Lycka till i skidjungeln

Senast ändrad:
När mina Monster 85or blev stulna i Romme Alpin (!!!) inköptes ett par Fischer Wateor (101). Är väl i stort sett samma skida som Scott Santagio Pure (om jag inte misstar mig). Mycket trevliga allroundskidor som är bra för alla typer av "stor" åkning. Uppfyller helt klar de krav du ställer och ger dig mycket mycket mer i offpisten (där Monster 85 faktiskt är rätt krävande). Du blir inte missnöjd.

Själv har jag nu gått vidare med ett par Hendryx Purple Haze (182 cm) som är en riktigt, riktigt rolig skida med helt grymma pistegenskaper trots sina 113 mm i midjan (är lite smalare i säsongens modell). Kräver en aktiv åkning men ger 100% tillbaka (och lite till)!

Läs mina och andras recensioner här på FR.

/MM

Hej,

Tack för alla tips och råd! Känns faktiskt lite skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka att Monster 85:orna inte är världens mest lättåkta skida i lössnö... :-)

För att komplettera "briefen" lite så är jag själv lite lättviktare, 179 cm/75 kg. Åker ganska aktivt och med mer kraft än finess, även om kraften (i alla fall för tillfället) som sagt inte riktigt finns där som i forna dagar.

Jag är som sagt ute efter ett par skidor som skall komplettera mina Monster, där tanken är att jag kör Monster i pist och sporadiskt i offpist och de nya primärt offpist. För alpveckorna blir det bara de nya som får följa med, i alla fall är det ambitionen.

Mvh
Kalle

Ta med dig 2 par skidor till alperna, m85 och något riktigt fett.

Skall det vara lättåkt och mestadels puder så tycker jag du skall satsa på Armada JJ. Jag har aldrig testat något skönare i puder. Dessutom funkar de i pist.

Tillbaka
Topp