Campingar/ställplatser Alperna

Backside

Aktiv medlem
Är det någon av er som har erfarenhet eller har sett campingar på orter ni besökt i Alperna. Jag har sökt med ljus och lykta efter boende under vecka 9 i Alperna när vi ska åka iväg med ungarna och blir bara irriterad över priserna. Vi tänkte därför ta husbilen istället och behöver tips med var vi kan tänkas åka. Funderar på Flims-Laax, Serfaus-Fiss-Ladis, St Anton, Samnaun eller något. Allt av intresse. Tyvärr är det så att de flesta campingar har ett läge som suger. Därför är det bra om ni sett större parkeringsplatser som inte har förhatliga portaler där det står max 2.25 och liknande.

Tack på förhand...

Det ligger en camping påväg upp till Champoluc i Italien. Vet inte hur långt det är fram till liftar och dyl. Men jag hittade en mail på www.aiatmonterosa.com info@hotelrelaisdesglaciers.com

Jag kommer ihåg ett år i Champoluc, då var det en familj som kom med husbil. Dom fick betala nån billig summa och låna ström från en liten parkering mitt i byn. Det var ägaren från en av uthyrningarna som hade varit shysst.
Har även sett att det står husvagnar på en stor parkering på helgerna när Italienarna kommer upp. Alla regler kring det borde dom ju veta på hemsidan jag nämde ovan.
Om inte annat så kanske man kan stå på campingen medan man kollar runt och pratar med folk om att få hjälp med plats nånstans.
Men, jag vet inte hur mkt ork man har...kanske är enklast att veta hemma i Sverige att det finns en campingplats som står och väntar på plats.

Hoppas att du och familjen kommer iväg!
Lycka till! / Karin

Nog är det en hel del logistik när man, som när vi var i Sölden ifjol, ska hänga kläder för två vuxna, två tonårstjejer och en sexåring men det går...

Har bott en säsong på campingen i Alagna. Dock i hyrd stationär husvagn med tillbyggnad, men det är nog rätt billigt att parkera husbil också.
http://www.campeggioalagna.it/

Är ungefär 500 m att promenera till liften.

Alagna är å andra sidan inte något familjeparadis, men det bodde faktiskt en dansk familj där i 2 veckor. De var förvånade över att hur bra piståkningen ändå var, de hade bara hört om Freeride Paradise och förväntningarna var låga.

Det finns inte mycket att göra i Alagna förutom att åka skidor och klättra is, typ 2-3 barer beroende på hur man räknar. Om vädret är kasst så ligger Alagna låååångt upp i Valsesiadalen och det tar lååång tid att åka till andra ställen. Dock har man oftast liftaccess till Gressoney och Champoluc om vädret inte är för kasst. Där finns det lite mer familjevänlig åkning.

/K

Tack carvingkimbo.

Tyvärr funkar nog inte Alagna när man har med sig två tonåringar som gärna vill "hänga på stan". Det finns liksom inte så mycket att hänga i på kvällarna i Alagna. Uppskattar tipset dock ;-)
Kanske nåt jag och frun kan åka till med husbilen när vi vill åka puder...

Mmm, du gör nog rätt. Såg att ni var inne på orter i Schweiz och där är det ju rätt dyrt för det mesta. Om ni är intresserade av Saas Fee, med tillhörande Saas Grund och Saas Almagell så finns det en camping som ligger i mitten, dock ej gångavstånd där heller, men det går bussar. Saas Fee är nog mer familjevänligt vad gäller den liftburna åkningen, men det finns mycket att göra utanför systemet också! Själva Saas Fee är dock bilfritt så man kan inte köra upp från campingen för att gå på stan om man inte vill betala dyra parkeringsavgifter.
Har inga andra tips eftersom jag inte har barn. Lycka till, ni hittar nog nåt!

/K

Det ligger en camping i pettneu utanför st anton, vet inte standard eller något sånt, jag bodde bara mitt emot. Men den låg ju hyfsat till, tio min till stanton med skidbussen.

edit: googlade lite snabbt, den här menade jag: http://www.sportranch.at/

Senast ändrad:
Tack igen carvingkimbo.

Helst av allt skulle jag hitta någon parkeringsplats där vi kan stå utan att betala alls. Campingpriserna i Europa är minst sagt galna. Billigaste vi hittat är 400:-/natt och sen går det upp till 73 Euro/natt (Sölden).
Finns det några bummare som sett husbilar stående på någon parkeringsplats någonstans i Alperna tas tipsen mer än gärna emot. Många orter har tyvärr satt upp spärrar på parkeringsplatserna och att maxhöjden är 2,20 m.

Gratis är gott ;-)

Bump. A blast from the past. Efter som jag tänkt ställa precis denna frågan så väcker jag liv en gammal tråd istället.

Alltså, ställplatser och campingar för husbil i Alperna vintertid. De som kostar mer än att hyra en studio/lägenhet är inte intressanta.

Snödjup

Tillbaka
Topp