Campitello di Fassa -->

Frasse-Masen

Aktiv medlem
Campitello di Fassa -->
Hej! Har bokat resa till Campitello di Fassa och ska äntligen få se och åka skidor i Dolomiterna. Finns inte mycket att läsa här om själva byn, är det något att ha, eller är det Canazei som gäller om man vill se något på kvällen?

Vi åker i slutet av januari och hoppas på snö i alla pister. Har förstått att det inte är att hoppas på något puder så vi är inställda på bra manchesterföre åtminstone.

Sella Ronda står på schemat så klart, och vad jag kan förstå så är det orange varv som är mest poppis. Betyder inte det att det är kortare liftkö om man tar gröna varvet? Vad säger expertisen? Tidsåtgång att ta sig runt? Hinner man ta lunch i lugn och ro?

Hur är det med liftköer över huvud taget runt vecka 4? Är det någonsin lågsäsong i Dolomiterna?

Marmolada lär man väl hinna upp till och vända från Campitello? Men kanske reda så uppkört när man väl kommer dit. Snurrar det skidbuss från byarna till dalstationen kanske så att man rent av kan starta där på morgonen?

La Longia-pisten i Val Gardena ser också ut att ligga en bit ifrån Sella-rundan. Är det värt att leta sig dit, eller överskattad backe?

The Yak Place uppe i Campitello ser trevligt ut, men poppis och trångt. Värt att armbåga sig fram för matens skull?

Sonen (11 år) undrar om det finns någon skön blå/röd park i närheten också.

Andra do's and dont's?

Ah, massa frågor, svara på en eller två om ni orkar. Det är ju ändå sommartorka här på forumet. Vi ska förresten bo på Rubino Deluxe om någon har varit där och kan säga något.

Jag går ut och vallar några skidor under tiden. Höstmörkret kryper ju inpå, och visst känner man att det närmar sig nedsläpp i liftarna... 😘

Campitello di Fassa -->
La Longia: Inte värt en omväg
Sella Ronda: Vi hann käka lunch i lugn och ro, men det var tack vare att vi är två vuxna som håller ett rappt tempo. Min sambo är dessutom fenomenal på att hitta luckor i liftköer :D
Liftköer: Borde inte vara ett problem på vecka 4.

Campitello di Fassa -->
Jag känner inte till någon buss från Fassa-dalen till Marmolada. Vägen dit är smal och jag är osäker på om den ens är öppen året runt pga höga höjden i passet (2057 m).

Campitello di Fassa -->
The yak place är mycket trevligt, men man vill ju helst sitta ute så det bör vara solsken och hyfsat varmt vid besök. Om man kommer i tid är det inget större problem att få plats. Jag har var jag minns bara ätit deras pizza, och den är bra.

Är man stadd vid kassa och sugen på en rejäl köttbit till lunch rekommenderas Fienile, som ligger i samma område. Även där är det uteserveringen man vill sitta på.

Båda ställena har småbord längs vägg där solen steker på, perfekt för förmiddagskaffet.

Hela Col Rodella-området är som en enda stor pist med ganska lagom lutning för att slipa på carvingtekniken.

Campitello di Fassa -->
Vi åker i slutet av januari och hoppas på snö i alla pister. Har förstått att det inte är att hoppas på något puder så vi är inställda på bra manchesterföre åtminstone.

Kul! Hoppas på puder är aldrig fel fast det kommer inte så ofta. I vilket fall kommer det att bli fint i pisterna.

Sella Ronda står på schemat så klart, och vad jag kan förstå så är det orange varv som är mest poppis. Betyder inte det att det är kortare liftkö om man tar gröna varvet? Vad säger expertisen? Tidsåtgång att ta sig runt? Hinner man ta lunch i lugn och ro?

Båda varven kan rekommenderas iofs, backarna blir litet olika. Starta tidigt så är det inga problem att hinna äta lunch i lugn och ro. En ny smart liten stollift över Arabba (ja verkligen över...) har t.ex. kapat dödtiden där med minst en kvart (och man slipper numera en trist pjäxmarsch över torg och lift-trappor.

Jag har inte bott i Val di Fassa (bara i Selva/Val Gardena och i Alta Badia) så vet inte om det brukar vara kö till första kabinen upp från er dal. Enstaka liftar längs rondan kan ha längre köer men det brukar inte störa, om man får köa i en kvart så är det ovanligt. 3-4 minuter är standard. Man kan också vara flexibel med lunchtid för mitt på dagen kan det vara helt utan liftköer.

Hur är det med liftköer över huvud taget runt vecka 4? Är det någonsin lågsäsong i Dolomiterna?

Januari är nog litet lågsäsong trots allt. Dock är det en OS-vinter där, så risk att en del har flyttat sin skidvecka bort från v 7-8 då OS går.

Marmolada lär man väl hinna upp till och vända från Campitello? Men kanske reda så uppkört när man väl kommer dit.

Det hinner man absolut. Vi hann t.ex. hela Sella Ronda inklusive avstickare upp på Marmolada med min då 12-åriga dotter på hennes första alpresa. Och från Campitello har ni ganska nära till Marmolada via Arabba. Men om ni verkligen vill ha litet tid på Marmolada (kanske ta 2-3 varv upp) så ska ni inte göra det på samma dag som Sella Ronda. Den röda pisten ner är riktigt fin i sig. Där finns enorma ytor utanför pisterna, men det kan finnas glaciärsprickor längst upp. Vet ej hur fort det blir uppåkt. Och det tar tyvärr ett tag att ta sig upp igen - lång transport nere i dalen och tre kabiner i serie upp, ibland med köer längs ner. Men definitivt ett måste att ha varit däruppe minst en gång.

Snurrar det skidbuss från byarna till dalstationen kanske så att man rent av kan starta där på morgonen?

Tror att vägen genom Passo Fedaia är stängd större delen av vintern som Tailgunnar skrev.

La Longia-pisten i Val Gardena ser också ut att ligga en bit ifrån Sella-rundan. Är det värt att leta sig dit, eller överskattad backe?

Den är en solig mys-utflykts-backe som flackar ut rejält på slutet och går absolut att skippa. Mest som att det "är kul att ha varit så långt bort från där vi startade" typ. Dock trevligt uppe på Seceda, och ibland extremt vackert (Unesco världsarv).

Jag skulle hellre leta mig bort mot Alta Badia, där t.ex. Gran Risa ner mot La Villa är en lång svart pist av bästa sort, dvs verkligen åkbar med fin lutning och inte bara svinbrant, isig, kort, smal och allmänt j@vlig som en del "showcase"-branter i både fjäll och alper. Den röda ner mot mysiga San Cassiano är också fin. Dock litet flacka backar på vägen dit. En annan fin avstickare (t.ex. för lunch om tiden är rätt) är Edelweisstal vid Colfosco som har en fin röd backe upp till vänster.

Sonen (11 år) undrar om det finns någon skön blå/röd park i närheten också.

Det finns en park precis ovanför Canazei. Kan dock inte bedöma den mer än att den ser ganska snäll ut.

Andra do's and dont's?

Jag gillar verkligen Saslong-backen ner mot Sta Cristina (utom slutet där den smalnar av) och de röd-svarta backarna under Dantercepies upp från Selva. Arabba har en hel del fina svarta backar som man lätt missar under Sella Ronda, man får liksom söka upp dem. Den litet anonyma högt liggande liften Vallon längst upp mellan Arabba och Corvara har en spännande rödsvart backe med fin snö, tyvärr gammal tvåstolslift, nås endast på "orange varv", se bild

1755505665622.webp

Försök att inte lida för mycket av de transportliknande blågröna backar som trots allt finns längs Sella Ronda åt båda håll. Njut av utsikten och stå på, ni är snart nere.

Se till att verkligen stanna upp i de backar och liftar ni gillar, utan att hasta vidare om det inte behövs. Som i andra vidsträckta skidområden blir det annars lätt att man tillbringar för mycket tid i transporterna. Man får välja litet mellan "utflyktsåkning" eller att hitta favoritbackar där man kan "äta höjdmeter".

Vet inte hur er grupp ser ut, men om ni gillar "lång skidutflykt" så hinner ni (förutom Sella Ronda, Marmolada och Seceda ovanför Sta Cristina) säkert ända bort till de mest avlägsna liftarna i Alta Badia och tillbaka. Mest röda backar eller snällare.

Senast ändrad:
Campitello di Fassa -->
De håller ju på att bygga en ny 3S lift ifrån Campitello di Fassa som ersätter den gamla kabinen som är riven nu. Den ska ju öppna i december och kommer fördubbla kapiciteten tror jag det stod, åkte under en del av pelarna när vi åkte ifrån Canazei till Vigo di Fassa nu i somras.

Campitello di Fassa -->
Wow🤩, mycket matnyttiga tips där @fredw , men hinner inte gå igenom allt nu på lunchen. Får kolla upp allt senare.

OK! Påpekar att jag inte har testat att åka från Campitello " ända bort till de mest avlägsna liftarna i Alta Badia och tillbaka" utan att stressa. Det är ganska långt ut dit i "periferin".

Rekordet lär vara att göra fyra Sella Ronda på samma dag, tror det finns dokumenterat på YouTube, men då är det nog bra före, fint vallat, korta liftköer (eller god köteknik...) och god fartvana som gäller. I vilket fall ska man inte bli "slav under rondan" utan se det som ett kul plus. Er del av systemet tillsammans med Canazei och närliggande Arabba har kanske den mest intressanta "tätheten" av bra backar.

Campitello di Fassa -->
Jag var där i år och bodde på Rubino Deluxbra mat, utför matsalen var baren med flera soffgrupper man kan sitta i på kvällarna.
Funderar ni på bada så måste man ha badmössa i poolen, någon konstig regel. Ta med egna tofflor för det fick man köpa till.
Det är inga problem med att gå till liften i pjäxor från hotellet.

Byn är större än vad man tror. Ute livet provade jag inte på, hade halv pension på hotellet. Men Engelsk männen på hotellet var ute och svirade på nätterna.

Sella Ronda hinner man med innan lunch om man kör på lite. Kör man gröna varvet blir det lite lift kö när de från Canazei kommer upp på berget. Det gäller en sitt lift som man måste åka för att komma upp på toppen för att komma runt. Därför är orange snabbare.

Marmolada rekommenderas försöka dit så fort backarna öppnar, senare växer liftkön nere vid kabinbanan och det blir uppåkt.

The Yak Place jag åt aldrig där men stannade där för eftermiddags öl inann man åkte hem. Det var mycket folk men det fanns alltid någonstans att sitta.

Ta tåget Gherdeina Ronda som en dags utflykt. När man tar liften upp till Gran Pela så ser man en restaurang på höger sida som ligger långtifrån backen med det finns en transport sträcka som går dit så det är lätt på skidor.
Den är väl värd ett lunchbesök.

Bilagor

• 20250203_145724.webp
    20250203_145724.webp
    288.7 KB · Besök: 64
Campitello di Fassa -->
Se till att verkligen stanna upp i de backar och liftar ni gillar, utan att hasta vidare om det inte behövs. Som i andra vidsträckta skidområden blir det annars lätt att man tillbringar för mycket tid i transporterna. Man får välja litet mellan "utflyktsåkning" eller att hitta favoritbackar där man kan "äta höjdmeter".
Det där känner jag igen. Särskilt första dagen på ett nytt ställe då man ska stressa igenom systemet för att få en överblick, istället för att njuta av favvobacken några varv...

Campitello di Fassa -->
Jag gillar verkligen Saslong-backen ner mot Sta Cristina (utom slutet där den smalnar av) och de röd-svarta backarna under Dantercepies upp från Selva. Arabba har en hel del fina svarta backar som man lätt missar under Sella Ronda, man får liksom söka upp dem. Den litet anonyma högt liggande liften Vallon längst upp mellan Arabba och Corvara har en spännande rödsvart backe med fin snö, tyvärr gammal tvåstolslift, nås endast på "orange varv", se bild
Tack för dessa specifika tips, sånt uppskattas. Ser att de första är runt Val Gardena så det är ju hyfsat nära Campitello.

Gillar verkligen https://openskimap.org där man kan kolla verkligheten. Som lutningen på svarta Vallon t.ex. Stiliserade pistkartor kan man ibland bli förvirrad av, särskilt när pisterna ligger åt alla väderstreck.

Skärmbild 2025-08-19 064127.webp

Campitello di Fassa -->
Jag var där i år och bodde på Rubino Delux
Ah se där. Skönt att höra att det är bra mat. Vi har ju också halvpension. Brittiska gäster på hotellet har jag egentligen ingenting emot men om det smittar av sig på menyn, precis som det gjorde förra året på the Moss i Obergurgle blir man ju tveksam, där fick vi kidney pie, alltså vem äter inälvsmat efter 1945 egentligen...? När jag tänker efter så var det kanske min egen njure jag sålde för att kunna åka dit som jag hade på bordet framför mig...

Och badmössa...? Haha, vad fasen..

Campitello di Fassa -->
Det där med badmösse-tvång i poolen är en av de knasigaste sakerna som italienarna har hittat på! De påstår att det är för att lösa hår inte ska sprida sig i poolen.

Vilket blev extra fånigt en gång när jag såg en extremt luden italienare hoppa ner i poolen med badmössa. Han hade tät päls över hela kroppen, ända ut på lillfingrarna. Sen när han kom upp ur vattnet och tog av sin badmössa så var han helt skallig under! Enda platsen på kroppen utan hår... :)

Campitello di Fassa -->
Det där med badmösse-tvång i poolen är en av de knasigaste sakerna som italienarna har hittat på! De påstår att det är för att lösa hår inte ska sprida sig i poolen.

Vilket blev extra fånigt en gång när jag såg en extremt luden italienare hoppa ner i poolen med badmössa. Han hade tät päls över hela kroppen, ända ut på lillfingrarna. Sen när han kom upp ur vattnet och tog av sin badmössa så var han helt skallig under! Enda platsen på kroppen utan hår... :)
Vi var på badhuset Dolaondes i Canazei i somras och där var det badmösse-tvång. Dock verkade de skalliga männen slippa det, det som blir extra konstigt är ju att man byter om till badkläder innan duscharna och duscharna gick att se in mot ifrån där man gick till pooldelen. Så alla stod ju och duschade med badkläder på och dessutom fanns ingen tvål. Som tur är praktiseras sällan badmössa i de andra delar av Italien jag varit i så var faktiskt första gången jag behövt det.

Campitello di Fassa -->
På hotellet får man välja mellan tre förrätter och huvudrätter kvällen innan, varav en av dem var vegetarisk. Det fanns sallads buffe och någon soppa att ta innan maten och dessert bord efter.
Italienarna är stolta över sin mat, så du slipper njur paj.

De var hårda med tiderna för middagen engelsmännen dök upp sent efter en after ski och de blev utskickade.
Det var en blandning av de flesta nationaliteter på hotellet, så något brittiskt ställe är det inte.

Vid Yak place fanns en mindre skicross bana precis vid knappliften som man tar därifrån. Perfekt för en rastlös 11 åring att köra om de vuxna vill sitta lite längre med något gott i glasen.

Senast ändrad:
Campitello di Fassa -->
Väcker liv i min egen tråd då det snart är dags för avfärd och det blir lättare att hitta tillbaka hit till alla utomordentliga tips jag fått här. Ser att jag skrivit v.4 men det är ju v.5 vi drar.
Men inte ett puderlarm har ramlat in i Dolomiterna hittills, samtidigt dundrar de in i västra Alperna var och varannan dag. Någon på plats som kan ge ett utlåtande om pisternas beskaffenhet? Och om hur mycket som är öppet?

Campitello di Fassa -->
Befinner oss på plats i skrivande stund. Det är inte nå snö på sidan om pisten inte men backarna i sig är fina. Allt vi har åkt nu i två veckor har då varit öppet. Det är lite hårt i backen på sina ställen men Dolomiterna bjuder då på fint väder.

Campitello di Fassa -->
Ser ut som det ska komma ett litet dump i östra Alperna under helgen, i prognosen 20-30cm för campitello. Lägger sig ju på 0 bas, men kanske lite vinterkänsla och kul före i pisten någon morgon.

Campitello di Fassa -->
Ja, jag såg nu att det ska singla ner lite till helgen. Alltid en liten tröst om kanonsnön får blandas upp med lite natursnö.

Nu återstår bara frågan om man ska ta med egen badmössa till hotellpoolen eller om man ska ta en helvaxning av lekamen innan man drar...:rolleyes:

Campitello di Fassa -->
Direktsändning på SVT /SVT Play från Marcialonga i Val di Fassa / Val di Fiemme just nu… och det snöar för fullt! De vänder i Canazei typ tror jag.
Jo det stämmer. Det såg sorgligt ut igår kväll när vi passerade starten i Moena med ett slaskigt skidspår. Påminde lite om vasaloppspåret faktiskt, valfritt år... Men idag har det nog ramlat ned tre fyra decimeter.
Attenzione! Bild från nya gondolen dalstation. Gick att staka sig hela vägen till hotellet.

1000006213.webp

Tillbaka
Topp