adamjonsson sa:
"1.8II anses vara en av de skarpaste 50mm linserna Canon har gjort"
Stämmer ju inte riktigt men, det är en av de skarpaste optikerna canon gjort för en låg summa!
För canons 70-200mm f2.8 L / gamla 80-200 f2.8 L
100mm f2.8 II L
50mm 1.2 L, osv är ju dom skarpaste av de skarpa!
Men nu blev det jävligt OT kände jag URSÄKTA!
Själv som de flesta äger man ett 50mm f1.8! riktigt fint men skulle råda dig att köpa ett 50/f1.4 istället!
50/f1.8 är VÄLDIGT plastigt! om du ska filma på vintern så avråder jag dig till att köpa det!
Det saknar vädertätning eller ja det är bara L gluggarna som har det men, det är nog inte ens förseglat eftersom den har
extern fokusering. alltså kan vatten komma in vid "fokusringen" och bakre objektivdelen saknar gummi vid fästet!
Alltså om snö/vatten ligger vid kanten finns risk att det sipprar in!
Och 50gluggen samlar väldigt mycket luft i sig!
När man tar in det så kan du få fukt i kamerahuset eftersom objektivet är så öppet!
Det har hänt mig och det var mindre kul...
Men det är kanon för shooting på sommaren osvosv.
Men bara synpunkter enligt mig! Lätt värt köp hursomhelst!
Sen är det inte så dyrt så om det går sönder så hinner du köpa 3st 50mm/f1.8 till priset av ett 50mm/f1.4!
off topic:Nå er ikke 70-200/2.8L eller 80-200/2.8L, eller 50/1.2L kjent for å være så satans skarpe. 70-200/2.8L og forgjengeren blir knust av det billigere 200/2.8L, 50/1.2L er ikke et L-objektiv grunnet hvor skarpt det er - det er dyrt på grunn av L-byggekvaliteten og det faktum at det åpner seg opp til f/1.2. 50/1.4 er like skarpt eller skarpere(basert på alle MTF-charts jeg har lest). 50/1.2L har også "ekstern fokusering" - dvs frontelementet beveger seg inne i tubusen, hvilket gjør at det pumper en del luft (som det nødvendigvis må ved en sånn konstruksjon) - det samme for både 50/1.4 fra Canon, og Sigmas 50/1.4.
on topic:50mm er en veldig lite fleksibel brennvidde. Jeg bruker utelukkende fastobjektiver (primes), men jeg tar ikke skifoto, jeg går enten på gaten og fotograferer forbipasserende mennesker, gjenstander, ellers står jeg med stativ i sjøsprøyten ut mot havet i NordNorge - jeg har tid til å bytte objektiv/kamera ved behov, for omgivelsene mine ikke endrer seg totalt. Øyeblikk på ski skjer veldig fort, og de er over like fort. Jeg vil komme med det gamle adage; buy nice or buy twice. Til skifoto trenger man ikke i spesielt stor grad apertures større enn f/5.6, men enkelte kamerahus gir deg fordeler med kryssensor på autofokus fra f/4 (raskere, mer nøyaktig).
Kjøp 24-105/4L IS, da får du "alt" - moderat vidvinkel til en absolutt ok telefoto, bildestabilisator (IS), ok vekt (god balanse med de fleste Canonhus), meget god bildekvalitet, og "weather sealing" (om kamerahuset også er "weather sealed"). Vet ikke hva dette koster i Sverige, men i Norge får man det brukt (begagnad) for 6000,-. Hvis du ikke har penger til dette, må du spare. Buy nice, or buy twice (repeterer meg selv her.. =)Jeg eier det ikke selv, men har brukt det ved flere anledninger - som sagt, jeg bruker kun primes til daglig.