Canon EOS 400 eller Nikon D80

Hej jag har länge funderat på att köpa en digital systemkamera.

Vilken är bäst?
vad jag förstår så är de båda nya modeller.

Jag är en tjej med relativt små händer
Jag kommer att fota mest utomhus, landskap,
kommer även att behöva ett objectiv för macro - extrem närbild.

Någon som har nåt att säga?

Du väljer mellan ett äpple och ett päron. Kamerorna är specifikationsmässigt likvärdiga. Andra faktorer, så som begagnatmarknad för objektiv och tillbehör är också väldigt lika kamerorna emellan. Om du har små händer skulle jag tippa på att EOS 400 kanske ligger lite bättre, eftersom "greppet" är något mindre. jag rekommenderar ändå att du tar dig till en fotoaffär och ber att få hålla i kamerorna, först då upptäcker man vilket som känns bäst.

Attt välja objektiv är en djungel och det är ekonomin som styr (annars är valet enkelt). Macro-objektiv är roliga, men knappast allround, med det har du någon redan insett.
Utomhus, betyder det natur eller betyder det aktiviteter som sport, skidåkning cykling osv?

Jag själv har en EOS 350D som jag är riktigt nöjd med. Jag har ett batterigrepp på för den är lite liten i greppet annars. Jag har ganska snabbt upptäckt kitobjektivens (18-55, 55-200) begränsningar, främst i form av skärpeförlust. Har du liiite mer pengar att lägga ut så skulle jag välja bort kitobjektiven och välja ett startobjektiv som har ett något större brännviddsomfång, det hade jag gjort idag om jag fick "göra om" mitt köp.

//Dr. Snow

Senast ändrad:
Ok, även naturbilder är ganska brett. Jag skulle dock satsa på lite större brännvidder, 50-200, 70-200, kanske 70-300 till och med. Att fota djur är inte lätt har jag upptäckt, zoom behövs för att komma nära skygga fåglar t ex. Håll koll på begagnatmarknaden, där kan man spara många sköna tusenlappar. Kika in på www.fotosidan.se och sök lite i forumet där. Det finns massor av trådar som avhandlar ämnet ut-och-in.
Lycka till!

//Dr. Snow

Ett tips om du gillar Macro är att ersätta kitzoomen med en av Sigmas normalzoomar som har macro i namnet och köpa till ngn försättslins. När du sen märker att objektivet sätter begränsningarna så kan du köpa ett specifikt macroobjektiv. Sigma har t.ex. 17-70 som har närgräns 1 cm från frontlinsen helt inzoomat. Kostar ca 3000kr nytt. Och om du menar djur å sånt när du säger natur så är det en rejäl zoom du ska ha också precis som Dr Snow säger. Sigmas 70-300 brukar få bra kritik bland budgetzoomarna. Vill du ta landskapsbilder å så är det mer vidvinkel du är ute efter. Då klarar du dig till en börja med med ett objektiv, normalzoomen. Kamera spelar inte så stor roll, båda två är väldigt bra kameror. Så ta den du tycker passar dina händer bäst,gissningsvis 400D. Vågar du köpa begagnat så finns ju 350D till bra pris nu också.

Även om de andra tillverkarna,typ Sony och pentax oxå gör väldigt bra kameror så är begagnatmarknaden mycket större hos Nikon och Canon. Det går att få verkligen fina saker begagnat. Jag har köpt mitt kamerahus (Canon 20D)och en telezoom (Sigma 70-200/2.8) begagnat och sparat tusenlappar.

Jag stor var i samma sits och valde D80 pga av större sökare samt att den kändes bättre i mina händer. Jag tyckte att Canon var lite för "lätt" och liten, något som kanske borde passa dig. Ta dig till en affär och känn och kläm.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp